بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

مقاله ها

خواب شبانه ناکافی ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به اهمیت خواب کافی بیان کرد: خواب شبانه ناکافی ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر زهرا مظلوم خراسانی در ادامه افزود: توصیه به خواب کافی به معنای پرخوابی نیست. خواب شبانه کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت نیز می تواند با افزایش بروز دیابت همراه باشد .
این فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان با اشاره به اینکه دیابت یکی از مسائل مهم حوزه سلامت به ویژه در سال های آتی خواهد بود؛ گفت: پیش بینی شده است تا سال 2030 یک میلیارد نفر در دنیا مبتلا به چاقی داریم که 25 درصد از این جامعه آماری چاقی به همراه ابتلا به حداقل یک بیماری ناشی از چاقی خواهند داشت؛ با توجه به اینکه چاقی یکی از ریسک فاکتورهای مهم در ابتلا به دیابت محسوب می شود؛ ما با افزایش بسیار قابل توجه بیماران دیابتی در سالهای آتی روبرو خواهیم شد؛ که نیازمند برنامه ریزی نظام سلامت برای ارائه خدمات بهینه سلامت به این افراد و سرمایه گذاری در عرصه پیشگیری است.
وی مهم ترین فاکتور قابل پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 را کنترل وزن با مدیریت صحیح نحوه رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی خواند و گفت: طبق مطالعات علمی هر 30 دقیقه بی تحرکی در طول روز در افراد، ریسک بروز چاقی و دیابت را به طور محسوسی افزایش می دهد. این بدان معنا است که بعد از هر 30 دقیقه بی حرکتی در طول روز فعالیت کوتاهی با کاربرد عضلات و یا راه رفتن باید انجام گیرد.
وی با اشاره به اهمیت توجه به فعالیت ورزشی حداقل 30 دقیقه روزانه ، بیان کرد: متاسفانه در زندگی ماشینی امروز، به این مسئله توجه نشده و گاها با افرادی روبرو هستیم که به واسطه شغل، تحصیل و ... ساعتهای طولانی بی تحرکی در طی روز را تجربه می کنند.
دکتر مظلوم خراسانی با اشاره به اینکه استفاده از کربوهیدراتها و طعم های شیرین در رژیم غذایی، گرسنگی و تمایل بیشتر افراد به مصرف کالری را در پی دارد؛ بیان کرد: برای کنترل وزن حتما باید دریافت منابع کربوهیدرات را حتی الامکان محدود کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تعریف فرد دیابتی گفت: در تشخیص فرد دیابتی سه شاخص وجود دارد، آزمایشات نرمال شاملِ سنجش میزان قند ناشتا به میزان کمتر از 126 میلیگرم در دسی لیتر ، سنجش میزان قند خون 2 ساعت بعد از صرف غذا به میزان کمتر از 200 میلیگرم در دسی لیتر و سنجش میزان قند متوسط شش ماهه اخیر معروف به A1C که کمتر از عدد 6.5 درصد باشد. بالا بودن از حد نرمال 2 شاخص از این 3 شاخص یا بالا بودن از حد نرمال یکی از شاخص ها در طی دو بار آزمایش به معنای دیابتی بودن فرد است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مصرف ویتامین های گروه B به خصوص B12 و فولات در افراد دیابتی که متفورمین مصرف می کنند؛ گفت: استفاده از این مکمل هابا این پیش فرض که مصرف طولانی مدت متفورمین کمبود این ویتامین ها را در پی دارد؛ توصیه نمی شود. برای تجویز ویتامین B12 و فولات به مصرف کنندگان متفورمین پیشنهاد میشود اندازه گیری سطح سرمی این ویتامین ها قبل تجویز داشته باشیم .
این فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان در پایان، مشکلات روحی مانند استرس، افسردگی و اضطراب را در افزایش خطر ابتلا به دیابت موثر خواند و گفت: ورزش و تحرک کافی علاوه بر کنترل وزن و کمک به پیشگیری از دیابت در پیشگیری از افسردگی و کنترل استرس و اضطراب کمک شایانی خواهد کرد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان