بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

واکسیناسیون برای ریشه کنی سرطان دهانه رحم ضروری است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان "سرویکس" یا دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری است و انجام آن با توجه به هزینه های درمانی بالا برای ریشه کنی این سرطان ضروری است
دکتر مرجانه فرازستانیان افزود: عامل اصلی سرطان دهانه رحم  ویروس  "اچ. پی.وی "  است و تماس جنسی راه اصلی انتقال این ویروس است، سایر روشها اثبات نشده اما مطرح شده است.
وی با اشاره به راههای غربالگری سرطان دهانه رحم گفت: این سرطان با  انجام "پاپ اسمیر" و تست  ویروس اچ.پی.وی قابل تشخیص  است. وی بیان کرد:  در حال حاضر سرطان دهانه رحم در کشورهای پیشرفته با پوشش فراگیر واکسیناسیون، تا حد زیادی کنترل شده  و  اما در کشور ما بسیاری از خانم های جوان به این بیماری مبتلا هستند. وی خاطر نشان کرد:  بهترین سن واکسیناسیون سنین قبل از شروع فعالیت جنسی است اما واکسیناسیون این بیماری از سن 9 تا 26 سال انجام  می شود و  در برخی از کشورها تا سنین 45 سالگی نیز این واکسن تزریق می شود.
وی در خصوص سرطان های تخمدان بیان کرد: سرطان‌های تخمدان با علائم غیراختصاصی چون نفخ، علائم ادراری، گوارشی، درد شکم، درد لگن یا در مراحل پیشرفته‌تر که این توده بزرگ‌تر شود افزایش سایز شکم  خود را نشان می دهند.
وی در ادامه افزود: موردی که باید بیشتر به آن تاکید کنیم این است که این سرطان علائم غیر اختصاصی دارد و ممکن است فرد اصلا متوجه نباشد که این علائم مربوط به سرطان تخمدان باشد. افراد در مواجهه با این علائم به پزشکان مختلف خصوصا متخصص داخلی و گوارش مراجعه می‌کنند و بعد از بررسی‌ها متوجه می‌شوند که توده در تخمدان بوده است.
وی سرطان تخمدان را شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان‌های ژنیتال در خانم‌ها دانست و گفت: این بدان معنا است که  مرگ ومیر در سرطان تخمدان نسبت به سرطان‌های ژنیتال دیگر  بیشتر است. سرطان‌ تخمدان دسته‌های مختلفی دارد که شایع‌ترین آن سرطان اپیتلیال است. متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ انکولوژی زنان، عنوان کرد: همچنین ممکن است این سرطان به صورت علائم حاد مانند انسداد روده، تهوع و استفراغ، درگیری ریه و تنگی نفس و دردهای مبهم برور کند یا اینکه ممکن است به صورت اتفاقی در سونوگرافی که به علت دیگری انجام شده توده‌ای در تخمدان تشخیص داده شود که معمولا علائم سرطان تخمدان است و بیماران باید نسبت به درمان خود اقدام کنند.  وی تصریح کرد: غربالگری در سرطان تخمدان و در جمعیت عمومی وجود ندارد و اگر بخواهیم غربالگری انجام دهیم ضرر آن بیشتر از منفعت آن است چرا که مرگ‌و‌میر را کم نمی‌کند و منجربه این می‌شود که ما روش‌های تهاجمی را انجام دهیم. غربالگری را تنها در افرادی که ریسک بالا دارند انجام می‌دهیم.  غربالگری در جمعیت عمومی وجود ندارد و تنها در افرادی که ریسک بالا دارند، انجام می‌شود.
فرازستانیان بیان کرد: در سایر افراد جامعه که ریسک متوسط برای بروز سرطان دارند، غربالگری انجام نمی‌شود و تنها باید به علامت‌های شایع توجه داشته باشیم که کاملا غیر اختصاصی هستند. توده های تخمدان دیگری وجود دارد که در دهه دوم یا سوم عمر دختران و خانم‌های جوان ایجاد می‌شود که از دسته تومورهای سلول‌های زایای تخمدان است و آن‌ها هم معمولا زود بروز می‌کند و فرد با احساس بزرگی در شکم، درد در لگن، احساس فشار لگن یا علائم حاد باید به پزشک مراجعه کند. برای تشخیص آن، فرد توسط پزشک معاینه و سونوگرافی انجام می‌دهد تا توده تخمدان تشخیص داده شده و تحت عمل جراحی قرار گیرد و سپس تشخیص سرطان تخمدان داده شود. وی گفت: خانم‌های جوان که این نوع تومور تخمدان را دارند معمولا از پیش‌آگهی خوبی برخوردار هستند و درست است که درمان‌هایی مانند شیمی درمانی دارند، اما معمولا با پیش‌آگهی خوب می‌توانند سالیان سال عمر کنند و فرزندان متعددی  داشته باشند؛ بنابراین ما خوشحال می‌شویم اگر با این تومور نسبت به تومور اپیتلیال مواجه شویم چراکه این تومور در سن بالا بروز می‌کند و میانگین شیوع آن 63 سال است و افراد در مرحله بالاتری به پزشک مراجعه می‌کنند.  
این فلوشیپ انکولوژی زنان خاطرنشان کرد: جزد اصلی درمان در سرطان تخمدان جراحی است و درمان‌های دیگری مانند شیمی درمانی می‌تواند کمک خوبی باشد و با توجه به وضعیت بیمار ممکن است قبل یا بعد از جراحی انجام شود. اغلب تومورهای تخمدان خوش‌خیم هستند و براساس مشخصاتی که در سونوگرافی به ما می‌دهد، در مواردی که شک داشته باشیم جراحی برای این دسته از بیماران انجام می‌شود. بهتر است این جراحی در مراکزی صورت گیرد که بتوانند در حین جراحی نوع پاتولوژی تومور را به جراح گزارش دهند تا اگر بدخیمی وجود داشته باشد، جراح بتواند عمل را به صورت کامل انجام دهد و مرحله تومور و سرطان را در همان جراحی تعیین کند و نیاز به جراحی مجدد نداشته باشد.
اینکه چه توده هایی باید جراحی شوند وچه توده هایی نیاز به جراحی ندارند بسیارحائز اهمیت است که تشخیص آن با متخصصین زنان وانکولوژی است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان