بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

مقاله ها

سن ابتلا به سرطان پستان در ایران 10 سال پایین تر از متوسط جهانی است

دکتر ابوالقاسم الهیاری، دانشيار خون و سرطان بالغین، مدير گروه داخلي دانشگاه علوم پزشکی مشهد در میزگرد موضوعی که به مناسبت هفته سرطان برگزار شد؛ شایع ترین سرطان در کشور پس از سرطان پوست را سرطان پستان دانست و گفت: میانگین سنی ابتلا به سرطان پستان در کشور 10 سال پایین تر از سن ابتلا در دنیا است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد،  وی در ادامه افزود: در طب همواره پیشگیری مقدم بر درمان است و این موضوع در سرطان‌ها نیز مصداق پيدا مي کند باید ریسک فاکتورهاي سرطان را بشناسیم چرا که با حذف ريسک فاکتورها از بسیاری از سرطان‌ها مي توان پیشگیری کرد.  
دکتر الهياري در ادامه افزود: به طور کلی ریسک فاکتورهای سرطان به دو دسته تقسیم می‌شوند.
دسته اول، برخی عوامل غیر قابل تغییر مانند سن و ژنتيک مي باشد. سن در تمام سرطان‌ها ریسک فاکتور محسوب می شود با افزايش سن احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود. 20 تا 25 درصد سرطان‌های پستان جنبه خانوادگی داشته  و 5 تا 10 درصد نیز ژنتیکی مي باشند.  دسته دوم، برخی عوامل قابل تغییر مانند عوامل محیطی مي باشند که تاثیر بسزایی در بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان پستان دارند. عواملی مانند چاقی یا BMI بالا، مصرف دخانیات و الکل به عنوان ریسک فاکتور سرطان پستان شناخته شده اند.
وی تاکید کرد: هرچه طول مدت تماس با هورمون بیشتر باشد احتمال سرطان پستان افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل سرطان پستان در خانم هایی که شروع عادت ماهیانه آن‌ها در سنین پایین‌تر بوده یا دیرتر یائسه می‌شوند شیوع بیشتری دارد. همچنین افرادی که بچه‌دار نشده و اولین بارداری آن‌ها در سنین بالا بوده یا مصرف هورمون داشته‌اند بیش از حد معمول در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. به این عوامل می‌توان بی‌تحرکی و ورزش نکردن را نیز اضافه کرد.
دکتر الهياري در خصوص غربالگري سرطان پستان گفت: خانم هاي 25 تا 40 ساله از وضعيت پستان خود آگاهي لازم را داشته باشند و هر يک تا سه سال توسط پزشک معاينه شوند. از سن 40 سال به بالا علاوه بر آگاهي فرد از وضعيت پستان و معاينه سالانه توسط پزشک انجام ماموگرافي ساليانه نيز توصيه مي شود.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان داده است در افراد بالاي 40 سال فوايد ماموگرافی در تشخيص زودرس سرطان پستان نسبت به مضرات اين روش تصويربرداري بسيار بيشتر است اما در سنین زير 40 سال به طور روتين توصیه نمی‌شود.
دکتر الهیاری با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان پستان تاکید کرد: احساس توده در بافت پستان، ترشح خون‌آبه اي از نوک پستان، فرورفتگی نوک پستان و همچنين پوسته ريزي نوک پستان که دوام داشته باشد و همچنين فرورفتگي پوست پستان از علائم هشدار دهنده سرطان پستان مي باشند. گرمی و قرمزی پستان در صورت دوام به خصوص در زماني که فرد شيردهي ندارد و عفونت مطرح نمي باشد و احساس توده در زیر بغل از دیگر علائم هشدار دهنده سرطان پستان است.
همچنين ذکر کرد: هر توده پستانی بدخیم نیست و قضاوت آن به عهده پزشک مي باشد.
وی با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان روده بزرگ ادامه داد: خونریزی از ناحیه مقعد که دوام داشته باشد، تغییر در عادت اجابت مزاج، دردهای قسمت تحتانی شکم که توجيهي نداشته باشد و همچنين کم خوني فقرآهن در خانم هاي يائسه و آقايان، از جمله علائم هشدار دهنده سرطان روده بزرگ مي باشد.
دانشيار خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ از 45 سال به بالا توصيه مي شود. براي غربالگري روش هاي مختلفي از جمله تست بررسی خون مخفی در مدفوع، سيگموئيدوسکوپي و کولونوسکوپي وجود دارد است. توصيه مي شود از سن 45 سالگي به بعد هر ده سال کولونوسکوپي انجام شود. در مواردي که امکان انجام کولونوسکوپي وجود ندارد توصيه مي شود هر يک تا سه سال (بسته به روش انجام آن) تست بررسي خون مخفي در مدفوع انجام شود.
دکتر الهیاری تاکید کرد: اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اوليه بيماري تشخیص داده شود به جز جراحی به درمان دیگری نیاز ندارد.
وی افزود: در اکثریت موارد فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ احتیاج به کولستومی ندارد و بیشتر در سرطان‌های رکتوم ( انتهای روده بزرگ) ممکن است نياز به کولستومي وجود داشته باشد. در سرطان‌های رکتوم نیز با روش‌های درمانی مانند پرتودرماني و شيمي درماني قبل از عمل جراحی، ممکن است نياز به کولستومي مرتفع شود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان