بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

معضل مهاجرت پزشکان باید جدی گرفته شود

 

معضل مهاجرت پزشکان باید جدی گرفته شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در نشست شورای هماهنگی نظام پزشکی های خراسان بزرگ گفت: معضل مهاجرت پزشکان باید جدی گرفته شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد دکتر محمدعلی کیانی در این نشست همچنین بیان کرد: بالغ بر 30 هزار پزشک در کشور داریم که  طبابت نمی کنند؛ چرا که عملا درآمد و سختی های اشتغال به این حرفه به لحاظ هزینه- منفعت توجیه ندارد.
وی با اشاره به طرح افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی گفت: این پاک کردن صورت مسئله است که فکر کنیم با افزایش ظرفیت ها همه کمبودها مرتفع می شود. در همین سال گذشته چند هزار پزشک از کشور مهاجرت کردند؛ آیا ما باید نیروی متخصص باهزینه فراوان برای سایر کشورهای تربیت کنیم!؟ چرا ما دانشجو و پزشک برای خودمان تربیت نکنیم؟!
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) ، بیان کرد: ایشان در این دیدار بسیار روشن و حکیمانه بیان کردند که در خصوص مسائل مطروحه در زمینه افزایش ظرفیت پزشکی و ... کار به اهلش سپرده شود. خوشبختانه همین هم شد در شورای عالی انقلاب فرهنگی کلیات طرح تصویب شد اما جزئیات به جامعه پزشکی سپرده شد.
وی با اشاره به اینکه ماندگاری جامعه پزشکی در کشور کاهش پیدا کرده است؛ گفت: باید معضلات و مشکلات جامعه پزشکی را مرتفع کنیم، ما اساتید برجسته ای داریم که با طرح سقف درآمدی ، خارج از سقف قرار خواهند گرفت. اساتیدی که بعضا بالای 20 و 30 سال سابقه کار دارند. شخصیت های برجسته علمی محسوب می شوند و بعد از این همه سال کار و تلاش استحقاق بیش از اینها را دارند اما بااین محدودیت ها قطعا بخشی از این افراد برجسته را دیگر در دانشگاه نخواهیم داشت؛ در حال حاضر هم تقاضای بازنشستگی از سوی تعداد قابل توجهی از این اساتید را داریم؛ کسانی که فقط به عشق مردم در کشور مانده اند و وقتی حداقل ها برایشان فراهم نیست ترجیح می دهند که بیش از مدت قانونی خدمت نداشته باشند. مگر ما چند استاد پایه 40 داریم که اینطور در دوران طلائی که به دانش این افراد نیاز مبرم داریم از دستشان بدهیم؟!
وی با انتقاد از جوسازی های رسانه ای به ویژه از سوی برخی افراد ضد پزشک بیان کرد: خوشبختانه در استان، تعاملات خوبی با صدا و سیما داشته و داریم و همیشه مسائل علمی در حوزه سلامت با حضور متخصصان فن ارائه شده است. اما در موارد بسیاری در رسانه ملی شاهد بودیم که تریبون در اختیار افرادی قرار گرفته که نه تنها تخصص لازم و کافی را برای اظهار نظر در حوزه مسائل سلامت را نداشته‌اند بلکه با تکیه بر اطلاعات غلط و فرضیات نادرست افکار عمومی را در جهت مقابله با خدمتگزاران سلامت و جامعه پزشکی سوق داده‌اند. تا کی ما باید شاهد این باشیم که یک کارشناس علوم سیاسی یا اقتصادی بیاید و خیلی راحت بر علیه جامعه پزشکی حرف بزند؛ در همین موضوع افزایش ظرفیت‌ها همین کارشناسان مدام از تعارض منافع گفتند و اما دریغ از ارائه فرصت برای پاسخگویی جامعه پزشکی!
وی ادامه داد: امیدوارم با پیگیری مسئولان امر و جامعه پزشکی رویه‌های اینچنینی در رسانه ملی تغییر کند و قضاوت ها عادلانه تر و جامع نگر تر صورت پذیرد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان