بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی؛ کلاهی گشاد بر سر نخبگان کشور

معاون فنی و نظارت نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: تا زمانیکه نظام ارجاع اصلاح نشود، سرگردانی بیماران، همراه با تصور اشتباه کمبود پزشک در جامعه به قوت خود باقی می‌ماند.

علی دباغ، معاون فنی و نظارت نظام پزشکی تهران بزرگ و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد مسئله کمبود پزشک متخصص اظهار کرد: به طور کلی ما به تعداد مشخصی پزشک در کشور نیاز داریم که مثل سایر مشاغل به میزان کافی در بازار کار فعالیت کنند.

دباغ افزود: برخی از مردم عادت دارند هنگام بیماری به پزشکان و متخصصان معروف و شناخته شده مراجعه کنند و اگر ظرفیت پزشکان جامعه ۱۰ برابر هم افزایش پیدا کند، باز هم مطب این دسته از پزشکان شلوغ خواهد بود. باید گفت ما نه تنها کمبود پزشک نداریم، بلکه در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان پزشکی به دو دلیل عدم تمایل به اشتغال به عنوان پزشک و یا سایر علل، برای دریافت شماره نظام پزشکی به سازمان مراجعه نکرده‌اند.

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: متاسفانه ما به اجبار و به دلیل فرهنگ اشتباهی که در سطح جامعه وجود دارد، بهترین نخبه‌های علمی را از دبیرستان به اجبار روانه رشته‌های پزشکی کرده ایم و این نخبه‌ها پس از فارغ التحصیلی با نبود بازار کار مناسب مواجه می‌شوند و از پزشکی منفک می‌شوند؛ نتیجه این کار این است که هفت سال عمر این نخبگان و بودجه گزافی از منابع کشور را هدر داده ایم و در انتها شاهد مهاجرت آن‌ها و خدمات رسانی نخبگان کشور در سایر کشور‌ها خواهیم شد. باید پرسید چرا باید بهترین نیروهایمان را تقدیم کشور‌های خارجی کنیم.

او ادامه داد: سوال مهمی که مطرح است این است که آیا کشور ما به متخصص هنر، متخصص اقتصاد، متخصص فرهنگ، متخصص زبان و ادب فارسی، متخصص جامعه شناسی، متخصص فیزیک و ... نیاز ندارد؟ اگر جواب این سوالات مثبت است پس چرا اصرار بر تمرکز نخبگان کشور برای ورود به رشته پزشکی است در حالی که تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان برای دریافت شماره نظام پزشکی اقدام نکرده‌اند و این تصورِ جامعه که پول و رفاه کافی فقط در پزشکی وجود دارد باید اصلاح شود.

دباغ تصریح کرد: متاسفانه  برخی از خانواده‌ها تصور می‌کنند فقط رشته پزشکی مهم است. من مقصر این مسئله را تا حد بسیار زیادی مافیای کنکور می‌دانم. گاه برخی از موسسات کنکور علاقه دارند که بازارشان هر روز گرم و گرم‌تر باشد و در این میان ما خسارت ناشی از جهل و فرهنگ نا آگاهی را به مملکت و نخبگان و تیزهوشان کشور وارد می‌کنیم، زیرا بخش اعظمی از این دانشجویان در رشته پزشکی پذیرفته نمی‌شوند و برخی از پذیرفته شدگان هم، چون علاقه‌ای به این رشته ندارند و به اجبار خانواده و جامعه ناچار به تحصیل در این رشته هستند دچار سرخوردگی می‌شوند.

او گفت: درصد قابل توجهی از متخصصان رشته پزشکی عمومی می‌توانند برای شرکت در تخصص اقدام کنند، اما امسال تعداد مهمی از صندلی‌های پذیرش در مرحله اول فراخوان تخصصی و فوق تخصصی خالی مانده است که دلیل آن ناشی از عدم انجام مدیریت صحیح در نظام ارجاع در سال‌های قبل است. تا زمانیکه نظام ارجاع اصلاح نشود، سرگردانی بیماران، همراه با تصور اشتباه کمبود پزشک در جامعه به قوت خود باقی می‌ماند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: اگر به جای تمرکز بر رشد و پرورش پزشکان متخصص بر رشد و پرورش اقتصاددان، جامعه‌شناس و فیلسوف، فیزیکدان، ریاضی دان، شیمی دان، متخصص علوم ارتباطات و رسانه، متخصصان محیط زیست، هنرمند و غیره تمرکز شود، وضعیت جامعه هر روز بهبود خواهد داشت.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی افزود: وقتی تمرکز یک جامعه به صورت سرطانی و نامتقارن بر آموزش پزشک باشد، نتیجه این می‌شود که در بسیاری از استان‌ها و شهر‌های کوچک بازار کاری برای متخصص و فوق تخصص وجود ندارد و خانواده‌ها بدون آگاهی و توجه به نکات این‌چنینی فرزندان خود را مجبور به تحصیل در رشته‌های پزشکی می‌کنند و آن وقت سایر رشته‌ها از پذیرش بخش مهمی از افراد نخبه محروم می‌مانند. معتقدم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی؛ کلاه گشاد بر سر نخبگان کشور است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان