بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 30 فروردين 1403

مقاله ها

خبرنامه شماره 101 سازمان نظام پزشکی مشهد منتشر شد

 

از دریچه خبر

 

درحال رایزنی برای تسهیل تردد کادر درمان هستیم

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در حال رایزنی و فراهم ساختن شرایطی برای تسهیل در تردد پزشکان، پرستاران و بقیه کادر درمان در محدودیت‌های اعلام شده هستیم تا فعالیت‌های کادر درمان که به شدت به خدمات آن‌ها نیاز است تحت تاثیر قرار نگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، علی بیرجندی‌نژاد در خصوص محدودیت‌های اعلام شده از اول آذر و چگونگی فعالیت پزشکان، پرستاران و کادر درمان در این دوره اظهار کرد: فعالیت پزشکان و پرستاران دو حوزه فعالیت، از جمله فعالیت‌های درمانی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را شامل می‌شود. گروهی که به فعالیت‌های درمانی می‌پردازند بر حسب تصمیم سیستم‌های نظارتی به خدماتشان نیاز است و همچنان به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند و حتی امکان دارد، حجم کار این گروه افزایش یابد...

وی افزود: محدودیت‌های اعلام شده شامل حال پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که در خط اول درمان بیماری کووید 19 فعالیت می‌نمایند، نمی‌شوند. اما این محدودیت‌ها شامل حال حوزه‌های آموزشی و پژوهشی که فعالیت مستقیمی در بحث درمان بیماری ندارند خواهد شد. در مورد فعالیت پزشکان و پرستاران هم اکنون در حال رایزنی و فراهم ساختن شرایطی برای تسهیل در تردد پزشکان، پرستاران و بقیه کادر درمان در محدودیت‌های اعلام شده هستیم تا فعالیت‌های کادر درمان که به شدت به خدمات آن‌ها نیاز است تحت تاثیر قرار نگیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: در جلسه‌ای که روز گذشته با مجموعه انجمن‌های علمی و تخصصی برگزار شد تصمیم گرفته شده است تا از فعالیت برخی از خدمات درمانی که قابلیت تعویق فعالیت را دارند، جلوگیری شوند تا در طی این دو هفته از پیک بیماری عبور نماییم ولی فعالیت کلیه خدمات اورژانس و خدمات ضرروری طبق روال گذشته انجام می‌شود.

بیرجندی‌نژاد در مورد اهمیت دورکاری با توجه به شرایط کشور خاطرنشان کرد: اگرچه که دور کاری جزو اقدامات مهم در شرایط امروز جامعه است ولی یکی از وِیژگی‌های خدمات پزشکی این است که با فرایند دور کاری مطابقت ندارد زیرا در بسیاری از موارد نیاز به معاینه بیماران است. به همکاران توصیه شده است تا شرایطی را فراهم کنند تا اگر بیماران نیاز به مشاوره داشته باشند از ابزارهای فضای مجازی استفاده کنند.

 

21 شهید مدافع سلامت در خراسان رضوی

 

بیرجندی‌نژاد بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر درحدود 20 درصد از پرسنل اداری سازمان نظام پزشکی مشهد به علت ابتلا به بیماری کرونا در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند. همچنین در شرایط موجود بسیاری از همکاران ما در جامعه پزشکی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد 21 شهید در خراسان رضوی داشته‌ایم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در مورد بازدیدهای مشترک انجام گرفته توسط سازمان نظام پزشکی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مورد بازدیدهای مشترک از مرداد ماه تا آبان ماه سال جاری تعداد 720 بازدید مشترک با همکاران در مراکز بهداشت و معاونت درمان داشته‌ایم که تمام این موارد در پایان هر هفته به فرمانداری گزارش شده است. این بازدیدها شامل بازدید از داروخانه‌ها، مطب‌ها، مراکز درمان سرپایی و ... بوده است.

 

 معاونت انتظامی در هفته ای که گذشت

 

بررسی 48 پرونده و پاسخ‌گوئی به 78 مراجعه کننده

 

معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد طی هفته گذشته 17 پرونده را بررسی و 10 جلسه کارشناسی برگزار کرد. در این مدت 22 پرونده جدید به ثبت رسید. همچنین در دادسرای انتظامی 5 قرار منع تعقیب و 4 کیفرخواست صادر شد. در هیات بدوی طی این هفته 4 نظریه کارشناسی برائت، 2 نظریه کارشناسی قصور و یه رای برائت انتظامی نیز صادر شده است. در مجموع در این مدت این معاونت 48 پرونده را رسیدگی کرده و پاسخگوی 78 مراجعه کننده شامل 53 مراجعه کننده عمومی و 26 مراجعه از سوی پزشکان و کادر درمانی بوده و 2 مشاوره حقوقی نیز ارائه کرده است. همچنین جلسات شورای تخصصی دندانپزشکی و هیات بدوی انتظامی در این مدت برگزار شد.

 

همراه با معاونت فنی، نظارت و آموزشی

 

44 بازدید نظارتی مشترک

 

طی هفته گذشته معاونت فنی، نظارت و آموزشی 3 مجوز جدید تبلیغاتی صادر و 4 درخواست مجوز تبلیغاتی جدید را نیز ثبت کرد. در این مدت 3 مورد گزارش تخلف تبلیغاتی در حوزه پزشکی مورد رسیدگی قرار گرفت. در رصد فضای مجازی نیز 32 مورد تخلف تبلیغاتی در اینستاگرام شناسایی شد که برخی از موارد فورا با پیگیری سریع و قاطعانه مقام محترم قضایی حذف و بقیه موارد در دست اقدام است. همچنین این معاونت 44 بازدید مشترک با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از مطب ها، دفاتر کار، مراکز درمانی و... ، به منظور رعایت دقیق پروتکل های ابلاغی ستاد کرونا انجام داد. همچنین در این هفته جلسه ای با هدف بررسی درخواست تبلیغات کارشناسان ، کارشناسان ارشد و دکترای تخصصی علوم تغذیه و همچنین پزشکان عمومی با موضوع استفاده از عناوین رفع چاقی موضعی با دستگاه و همچنین بررسی گروه های مجاز به استفاده از این دستگاه ها برگزار شد.

 

 جلسه محور

 

برگزاری جلسه شورای معاونین سازمان

 

* حضور ریاست و قائم مقام انتظامی در جلسه ستاد نظارت بر اجرای تعرفه خدمات سلامت استان خراسان رضوی در شهرک دانش و سلامت و بررسی پرونده های شکایت تعرفه ای

*برگزاری جلسه با حضور ریاست، معاونین، هیئت مدیره مجمع انجمن های علمی تخصصی صنفی جامعه پزشکی و روسای تعدادی از انجمن ها در رابطه با اخذ هزینه های اقلام حفاظتی و مواد ضدعفونی در مطب با توجه به مصوبات اخیر شورای عالی ابلاغ رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، مقرر شد لیست هزینه ها همراه با نامه آقای دکتر ظفرقندی به کلیه اعضای جامعه پزشکی اطلاع رسانی شود.

* برگزاری جلسه کمیته دوستداران طبیعت و حامیان محیط زیست، در رابطه با پیشنهاد درختکاری اتوبان مشهد - باغچه در محدوده 5 کیلومتری (هر کیلومتر 300 درخت/در مجموع 1500 درخت) که هر عضو به نام خود حتی با نصب تابلو و تقبل هزینه مراقبت های درخت (ماهیانه 25 هزار تومان) این اقدام را انجام دهد، بحث و تبادل نظر شد و مورد موافقت قرار گرفت. مقرر شد مکاتبات با نهادهای ذیربط صورت پذیرد.

* برگزاری جلسه ریاست با مدیر تعرفه بیمه و امور مالیاتی سازمان.(در این جلسه طرح پیشنهادی برای تعرفه های سال 1400 جهت ارائه به شورای عالی بررسی گردید.)

* نشست مجازی ریاست سازمان در جلسه وب کنفرانس مشترک با حضور روسای محترم نظام پزشکی های سراسر کشور و مدیر عامل و معاونین محترم سازمان تامین اجتماعی به منظور رفع موانع اجرایی نسخه الکترونیک و همکاری دو سازمان جهت پاسخ به مطالبات و نیازهای جامعه پزشکی . به گفته دکتر سالاری مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی پزشکانی که نسخه نویسی الکترونیک را در بستر بر خط تامین اجتماعی انجام دهند همان روز 80 درصد سهم بیمه را دریافت و اگر این اقدام با امضای الکترونیک انجام شود 95 درصد دریافت خواهند نمود. رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که بحث های الزام آور پاسخگو نبوده و باید مشوق های لازم برای اجرای نسخه الکترونیک در نظر گرفته شود، گفت اجرای نسخه نویسی الکترونیک یک کار اساسی و مهم بوده که باید به صورت تدریجی انجام شود.

*جلسه مشترک شورای معاونین و هیئت مدیره مجمع انجمن های علمی تخصصی صنفی در رابطه با بررسی محدودیت در برخی از اعمال جراحی با توجه به وضعیت قرمز مشهد و استان خراسان رضوی به منظور کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و کمک به کاهش ابتلا به بیماری کووید 19 و آسیب جانی به سرمایه های جامعه پزشکی برگزار و کارگروه بررسی اعمال جراحی الکتیو ، غیر ضرور و ... و نحوه اطلاع رسانی به اعضای جامعه پزشکی تعیین شد.

 

پیگیری و مکاتبات

 

معرفی تعدادی از اعضاء نظام پزشکی برای تشرف به خادمی بارگاه منور رضوی

 

با هماهنگی های انجام شده با آستان قدس رضوی، اسامی تعدادی از اعضاء سازمان نظام پزشکی مشهد، جهت تشرف به خادمی بارگاه منور رضوی طی نامه ای ارسال شد.

 

پیگیری همکاری بانک ها برای نصب کارتخوان حتی با تراکنش پائین

 

با توجه به تقاضای چند تن از همکاران محترم مبنی بر عدم همکاری بانک های عامل و جمع آوری دستگاه کارتخوان به علت تراکنش پایین با اداره امور شعب بانک ملی و دبیر کمیسیون هماهنگی بانک ها مکاتبه و تقاضا شد که با توجه به ضرورت نصب کارتخوان در واحد های صنفی پزشکی شامل مطب، دفاتر کار ، موسسات، مراکز درمانی و... بانک های عامل در این خصوص مساعدت و همکاری نمایند. رونوشت این نامه به معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس کمیسیون پیشگیری از وقوع جرم در حوزه سلامت و مدیر کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی نیز ارسال شد.

 

مجوز انجام «ویدئو لارنگوسکوپی»

 

در پاسخ به استعلام معاون بیمه های اشخاص و مسؤولیت شعبه مرکزی مشهد، در خصوص مجوز انجام ویدئو لارنگوسکوپی توسط یکی از همکاران دکترای تخصصی گفتاردرمانی موارد زیر پس از استعلام از انجمن گوش گلو و بینی و جراحی سرو گرون ایران، شاخه خراسان رضوی و انجمن علمی گفتار درمانی ایران، شعبه استان های خراسان رضوی طی نامه ای ارسال شد.

1. این اقدام از نوع خدمت سرپایی بوده و در مطب و دفاترکار قابلیت انجام دارد.

2. متخصصین گوش گلو وبینی، تخصص های مرتبط با آندوسکوپی ریه و گوارش، مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای آسیب شناسی گفتاردرمانی می توانند این اقدام را انجام دهند.

3. فارغ التحصیلان رشته گفتاردرمانی در مقاطع کارشناسی نیز در صورت گذراندن دوره آموزشی لارنگوسکوپی و اخذ گواهی معتبر اجازه انجام این اقدام را در دفاترکار گفتاردرمانی خواهند داشت.

 

مکاتبه با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

 

در این مکاتبه ضمن اعلام وصول مصوبات جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی، سازمان نظام پزشکی مشهد اعلام آمادگی کرد که در راستای اجرای مصوبات آن شورا، نماینده نظام پزشکی‌ برای بررسی، بازنگری و ویرایش فرآیند، چک لیست‌ها و روند کنونی نظارت بر مراکز درمان و کاهش آسیب در جلسات کارشناسی شرکت نماید. همچنین مشخصات نیروهای نظارتی جهت عضویت در تیم های نظارت به مراکز نیز به پیوست این نامه ارسال شد.

 

معرفی نماینده سازمان نظام پزشکی به کارگروه استانی بررسی پرونده شهدای سلامت

 

در پاسخ به درخواست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر مسعود زحمتکش، مدیر روابط عمومی و عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد، به عنوان نماینده تام الاختیار این سازمان در کارگروه بررسی پرونده های شهدای سلامت به رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معرفی شد.

 

مساعدت جهت دستیابی به آخرین اطلاعات مربوط به شاخص‌های جمعیت جهت پزشکان و حرف وابسته

 

با عنایت به این که یکی از پارامترهای صدور پروانه در شهرستان‌های کوچک ؛ اعلام نیاز شبکه بهداشت و درمان شهرستان براساس شاخص‌های جمعیتی است (البته در صورتی که متقاضی دریافت پروانه فاقد امتیاز لازم برای صدور پروانه مطب باشد) با معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی مکاتبه شد که جهت دستیابی به آخرین اطلاعات مربوط به شاخص‌های جمعیت جهت پزشکان و حرف وابسته مساعدت شود.

 

انجام اعمال جراحی برای گردشگران سلامت صرفا در مراکز دارای مجوز IPD

 

در پی مکاتبه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص ممنوعیت انجام عمل جراحی برای تعدادی بیمار گردشگر سلامت در بیمارستان مهرگان طی نامه ای موارد زیر به پزشکان جراح فعال در این بیمارستان اعلام شد.

  1. انجام اعمال جراحی بیماران گردشگر سلامت می بایست در مراکز درمانی دارای مجوز IPD صورت پذیرد . لذا تاکید می گردد از بستری این بیماران در بیمارستان مهرگان تا اخذ مجوز IPD جدا خودداری فرمایید.
  2. لازم به ذکر است که براساس مصوبه کمیته استانی گردشگری سلامت و شیوه نامه ابلاغی سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی، همکاران پزشک می بایست قبل از پذیرش بیماران گردشگر سلامت در مطب و سایر اقدامات درمانی نسبت به اخذ مجوز خدمات گردشگری سلامت از سازمان نظام پزشکی مشهد اقدام نمایند.

 

استعلام نظر کارشناسی از انجمن های علمی- تخصصی

 

در پی ابلاغ معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در خصوص راهنمای تجویز داروهای انسولین، انوکساپارین، میزوپروستول ، پاکلی تاکسل ، آلبومین باند ، IVIG و ATG از هفت انجمن ‌علمی و تخصصی مرتبط تقاضای بررسی ابلاغیه و اعلام نظر کارشناسی شد.

همچنین در پی ابلاغ معاون محترم درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در خصوص «راهنمای طبابت بالینی احیای وریدی مصدومان بزرگسال ترومایی بعد از تثبیت راه هوایی و تنفسی» از چهار انجمن علمی و تخصصی مرتبط تقاضای اعلام نظر کارشناسی شد.

 

هزینه های اقلام محافظتی مرتبط با بیماری کرونا

 

در پاسخ به نامه مسؤول درمانگاه عمومی کلینیک مستقل سیدی در خصوص «هزینه های سرباری کرونا»، ابلاغ رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور درخصوص هزینه های اقلام محافظتی مرتبط با بیماری کرونا در بخش های مختلف درمانی(براساس مصوبه شماره 6 چهل و دومین جلسه شورای عالی نظام پزشکی کشور) به ایشان ارسال شد.

 

اخبار گوناگون

 

*اهدای اعضای جوان 25 ساله خروی به 9 بیمار زندگی دوباره بخشید (خراسان)

* هشدار دوباره درباره کاهش شدید ذخایر خونی استان (خراسان)

* معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد: برگزاری هر گونه کلاس حضوری تا 20 آذر ممنوع است (خراسان)

* 60 درصد آزمایش کرونای افراد مشکوک مثبت است (شهرآرا)

* یک استعفا، بدون روتوش (ایرنا)

* رئیس جمهور روسیه گفت که کشورش برای عرضه واکسن ضد کرونای «اسپوتنیک» به دیگر کشور‌ها آمادگی دارد (شهرآرا)

* استعفا در میانه جنگ با کرونا (قدس)

*مصوبه شرایط پوشش بیمه‌ای انسولین‌های قلمی ابلاغ شد (قدس)

* محققان انگلیسی اسپری بینی ابداع کرده‌اند که تا 48 ساعت از ابتلا به کووید 19 جلوگیری می کند (قدس به نقل از دیلی میل)

*استعلام الکترونیکی وضعیت کرونا برای همه مسافران اجباری شد (قدس)

*دکتر علی اکبر حق دوست: اگر به کرونا مبتلا شوم “داروهای تجویزی کرونا” را مصرف نمی‌کنم! (تسنیم)

*روزهای سخت کرونا و امکان اخذ نوبت اینترنتی برای اهدای خون (ایسنا)

 

 اتاق شیشه ای

 

در هفته گذشته واحد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، بیش از 100 قطعه عکس از برنامه های مختلف اجرایی شده در سازمان تهیه و منتشر کرد. علاوه بر این کلیپ مراسم تقدیر از پزشکان نمونه و کلیپ مراسم کاشت نهال به یاد شهدای سلامت تهیه، تدوین و منتشر شد. در این هفته پرونده شهدای سلامت در کارگروه استانی مربوطه پیگیری گردید.

همچنین در هفته گذشته انجام مشاوره جهت ساخت تله فیلمی با موضوع کرونا و کادر درمان به تقاضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کلید خورد. هماهنگی با آستان قدس رضوی جهت طی مراحل اداری گروهی از اعضاء متقاضی خادمی بارگاه منور رضوی نیز از سایر اقدامات روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در هفته گذشته بود.

تهیه اخبار مرتبط با فعالیت های سازمان نظام پزشکی، انتشار و دریافت بازتاب آنها از جمله سایر اقدامات انجام شده در این هفته بود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان