بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

مقاله ها

خبرنامه شماره 97 سازمان نظام پزشکی مشهد منتشر شد

 

 

از دریچه خبر
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در بازدید از موسسه فرهنگی هنری «خراسان» مطرح کرد:

روزنامه خراسان رسانه‌ای شفاف برای بیان واقعیت‌های جامعه پزشکی

مدیران و رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با حضور در موسسه فرهنگی هنری خراسان، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف موسسه شامل شهرچاپ خراسان، لیتوگرافی، تحریریه و ... با دکتر سید علی علوی، جانشین مدیرمسئول روزنامه خراسان دیدار و گفت و گو کردند.
 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر علی بیرجندی‌نژاد، در این نشست با بیان این که سازمان نظام پزشکی مشهد جزو قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد در کشور است اظهار کرد: این سازمان هم اکنون 16 هزار و 800 نفر عضو شامل گروه‌های پزشکان متخصص و عمومی، دندانپزشکان، داروسازان، ماماها، فیزیوتراپیستها و ... را شامل می‌شود. وی در ادامه ضمن معرفی خدمات و فعالیت‌های سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: شرایط سخت کار در حرفه پزشکی شامل سال‌های طولانی تحصیل، گذراندن طرح، گذراندن دوره تخصص و بازآموزی‌های مداوم باعث می‌شود پزشکان جز مسیر کاری و علمی خود به چیز دیگری فکر نکنند و این موضوع باعث شده است که جامعه پزشکی در برقراری ارتباط با رسانه‌ها و عموم مردم تا حدودی دچار ضعف باشد.


ما هم متاثر از وضعیت اقتصادی موجود هستیم


وی افزود:  نگاه جامعه و رسانه‌ها به جامعه پزشکی واقعی نیست؛ وضعیت رفاهی پزشکان آن طور که از بیرون به نظر می‌رسد نیست. چیزی در حدود 15 درصد از جامعه پزشکی در وضعیت مالی ویژه قراردارند و ما بقی پزشکان ما به خصوص پزشکان عمومی ما مثل همه مردم معیشت و زندگیشان متاثر از شرایط اقتصادی موجود است. در حوزه مالیات و کارتخوان نیز واقعیت به مردم منتقل نشد. رصد درآمد و فعالیت پزشکان وابستگی بسیار ناچیزی به کارتخوان دارد و میزان درآمد ناشی از فعالیت پزشکان به سادگی از طریق برگه‌های بیمه مشخص می‌شود.
اطلاعات غیرعلمی انعکاس پیدا نکند
دکتر بیرجندی‌نژاد در خصوص موضوع کرونا نیز گفت: راه کنترل کرونا؛ آموزش، همراهی و همکاری عمومی است. از اینرو انتظار می‌رود که رسانه‌ها در راستای عمل به وظایف ذاتی خود به ویژه در این شرایط بحرانی موثرتر وارد عمل شده و نگذارند اطلاعات غیرعلمی و خرافی در جامعه رواج پیدا کند.
وی ضمن انتقاد از ارائه اطلاعات غیرعلمی در برخی از رسانه‌ها در خصوص درمان کرونا گفت: این بی انصافی است که دانشمندان و اساتید بزرگ ما در این شرایط صدایشان به مردم نرسد و از سوی دیگر اطلاعات غیرمستند و بعضا خرافی از سوی برخی افراد به سادگی منتشر شده و  افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد.
دکتر بیرجندی‌نژاد به نفوذ و جایگاه مناسب روزنامه خراسان در بین مخاطبان چه در فضای مجازی و چه مکتوب اشاره کرد و گفت: روزنامه خراسان می تواند واقعیت های جامعه پزشکی را منعکس کند، تعامل سازنده با رسانه‌ای مثل روزنامه خراسان می تواند شفافیت در جامعه نسبت به پزشکان را ایجاد کند.


بیش از 4 هزار پزشک عمومی بدون مطب


دکتر زحمتکش مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این نشست خواستار همکاری روزنامه خراسان با نظام پزشکی مشهد در حوزه اطلاع رسانی شد و به ارائه آماری از فعالیت پزشکان در مشهد پرداخت و گفت: از شش هزار پزشک عمومی در مشهد، کمتر از هزار نفر آن‌ها دارای مطب هستند و مابقی یا در حرف و مشاغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به فعالیت هستند یا در مراکز درمانی و درمانگاه‌ها فعالیت می‌کنند.


پدیده‌ای به نام پزشکی تدافعی


 وی با اشاره به اینکه اعتماد بین پزشک و بیمار بخش مهی از درمان را در برمی‌گیرد؛ گفت: ما امروز با پدیده‌ای به نام پزشکی تدافعی روبرو هستیم؛ وقتی یک پزشک در پی انجام یک عمل پرریسک بر روی یک بیمار تصادفی با شانس 10 درصدی از سوی خانواده بیمار مورد حمله قرار می گیرد و کتک می خورد و نگاه رسانه ها هم به او نگاه انتقادی است.  دفعه بعدی جرات پیدا نمی‌کند روی شانس پایین درمان برای بیمار حساب باز کند؛ چرا که در پی این عمل احتمالا باید خود  و سلامت جسمی خود را به مخاطره بیندازد.
وی از بین بردن جایگاه اجتماعی پزشکان را دارای پیامد منفی شدید خواند و گفت: در شرایطی که ورود به عرصه درآمدزایی برای پزشکان عملا پس از طی سالهای طولانی تحصیل و گذراندن طرح  تقریبا قبل از 40 سالگی امکانپذیر نیست؛ از بین بردن جایگاه اجتماعی پزشکان ما را به سمتی پیش می برد که در آینده ای نه چندان دور دست به دامان پزشکان خارجی از کشورهایی چون هند و پاکستان شویم.


آماده همکاری هستیم


سید علی علوی جانشین مدیرمسئول روزنامه خراسان نیز در این نشست به فعالیت، ظرفیت و سابقه روزنامه خراسان اشاره کرد و گفت: روزنامه خراسان 71 سال سابقه انتشار دارد، این روزنامه در حوزه مکتوب و مجازی فعالیت می کند، در حوزه مکتوب طبق آخرین نظر سنجی هایی که صورت گرفته نفوذ 75 درصدی میان مخاطبان خود دارد و در شهر مشهد نیز حدود 85 درصد نفوذ دارد. وی در ادامه حرفه پزشکی را از سرمایه های اجتماعی در جامعه برشمرد و گفت: در سال های اخیر شاید به دلایل مختلف  اتفاقاتی در این حوزه افتاده که جامعه و فضای رسانه ای پاسخ لازم را از حوزه پزشکی دریافت نکرده است و این به افت این سرمایه اجتماعی منجر شده است، اما بیماری کرونا باعث شد که این ارزش و سرمایه اجتماعی به نوعی در جامعه بیشتر مورد احترام قرار گیرد. وی افزود: از این که سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان مردم نهاد فعالیت می کند ما استقبال می کنیم و هر جایی که نیاز به اطلاع رسانی دقیق باشد همکاری خواهیم کرد.
مجتبی محمودی مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی نیز در این نشست بر ضرورت ارتباط و تعامل رسانه های استان با جامعه پزشکی تاکید کرد.

معاونت انتظامی در هفته ای که گذشت


20 حکم صادره و پاسخ‌گوئی به 50 مراجعه کننده


معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد طی هفته گذشته 7 پرونده را بررسی و 3 جلسه کارشناسی برگزار کرد. در این مدت 17 پرونده جدید به ثبت رسید. همچنین در دادسرای انتظامی 2 قرار منع تعقیب  صادر و در هیات بدوی 3 حکم برائت، یک حکم قصور  و 7 رای  برائت انتظامی صادر شد. همچنین در هیات تجدید نظر 9 حکم جدید شامل 4 نظریه کارشناسی برائت، 2 رای برائت انتظامی و 3 رای محکومیت انتظامی صادر شد. در مجموع در این مدت این معاونت پاسخگوی50 مراجعه کننده شامل 35 مراجعه کننده عمومی، 15 مراجعه از سوی پزشکان و کادر درمانی بوده  و  یک مشاوره حقوقی نیز ارائه کرده است.  همچنین جلسه هیات بدوی، تجدید نظر انتظامی و جلسه تعیین خسارت جهت چند پرونده شکایت برگزار شد.



همراه با معاونت فنی، نظارت و آموزشی

40 بازدید نظارتی مشترک


طی هفته گذشته معاونت فنی، نظارت و آموزشی 5 مجوز جدید تبلیغاتی صادر و 6 درخواست مجوز تبلیغاتی جدید را نیز ثبت کرد.  این معاونت طی هفته گذشته به 6 مورد گزارش تخلف تبلیغاتی در حوزه  پزشکی رسیدگی کرد.  از سوی این معاونت  در رصد فضای مجازی 3 مورد تخلف تبلیغاتی در اینستاگرام شناسایی شد که برخی از موارد فورا با پیگیری سریع و قاطعانه مقام محترم قضایی حذف و بقیه موارد در دست اقدام است. همچنین این معاونت 40 بازدید مشترک با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از مطب ها، دفاتر کار، مراکز درمانی و... ، به منظور رعایت دقیق پروتکل های ابلاغی ستاد کرونا  و به جهت  اهمیت پیشگیری از شیوع کرونا و ضرورت رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی انجام داد.  

  جلسه محور


*شرکت ریاست سازمان در جلسه ویدئو کنفرانس شورای عالی

* برگزاری جلسه شورای معاونین سازمان

*برگزاری جلسه مشترک شورای معاونین و رئیس و دبیر هیئت مدیره مجمع انجمن های علمی تخصصی و صنفی جامعه پزشکی با محوریت «نحوه دریافت هزینه اقلام حفاظتی و مواد ضد عفونی مصوبه شماره 13 چهلمین جلسه شورای عالی  و اجماع نظرات در مورد موضع سازمان در بحث نسخه الکترونیک»

* جلسه بررسی مشکلات مربوط به فعالیت در حوزه بیهوشی با حضور شورای معاونین، رئیس کمیسیون حقوقی، رئیس و دبیر هیئت مدیره مجمع انجمن های علمی تخصصی و صنفی جامعه پزشکی و رئیس انجمن انستزيولوژي و مراقبت‌هاي ويژه ايران-شاخه خراسان. در این جلسه برخی از قوانین مربوط به حوزه فعالیت متخصصین بیهوشی بازخوانی و تاکید به اجرا شد. موضوع ضرورت وجود قرارداد در مراکز درمانی برای اشتغال اعضای جامعه پزشکی و از جمله متخصصین بیهوشی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

*جلسه کمیته تجوز و مصرف منطقی دارو و بررسی نسخ برگزار شد.

ابلاغ شیوه نامه صدور مجوز گردشگری سلامت جهت فعالیت پزشکان  و کارشناسان عضو نظام پزشکی 

 

با عنایت به ابلاغ شیوه نامه صدور مجوز گردشگری سلامت جهت فعالیت پزشکان  و کارشناسان عضو نظام پزشکی مشهد شاغل در « مطب و یا دفترکار» می بایست ذینفعان و متقاضیان نسبت به اخذ مجوز تا پایان آذرماه 1399 اقدام نمایند . بدیهی است پس از زمان مذکور ارائه خدمات گردشگران سلامت منوط به داشتن مجوز براساس شیوه نامه ابلاغی خواهد  بود . متن کامل شیوه نامه در کانال و سایت سازمان بارگزاری شده است .    

تغییر مدارک مورد نیاز برای صدور اولیه دفترچه بیماران خاص نظر به مکاتبه مدیر کل محترم اداره بیمه سلامت استان خراسان رضوی در خصوص تغییر مدارک مورد نیاز برای صدور اولیه دفترچه بیماران خاص و ضرورت راهنمایی آنان به منظور پیشگیری از سردرگمی و نارضایتی با رئیس هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی تخصصی و صنفی جامعه پزشکی استان خراسان و روسای سازمان های نظام پزشکی استان خراسان رضوی مکاتبه و تقاضا شد تا اطلاع رسانی لازم به روسا و دبیران انجمن های علمی تخصصی و صنفی و اعضای نظام پزشکی های خراسان رضوی صورت پذیرد.

اعمال جراحی سرپایی غیر مجاز با عنایت به مکاتبه یکی نفر از همکارن متخصص زنان و زایمان مبنی بر « ممانعت به عمل آوردن برخی از درمانگاه ها از انجام اعمال جراحی سرپایی که در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت دارای کد بیهوشی می‌باشد در خارج از فضای اتاق عمل و عدم پرداخت حق العمل جراح» یا رئیس هیئت مدیره مجمع انجمن های علمی تخصصی جامعه پزشکی استان خراسان و رئیس جامعه جراحان ایران-شاخه خراسان مکاتبه و در خصوص اعمال جراحی که به صورت سرپایی انجام آن ممنوع می‌باشد درخواست اعلام نظر کارشناسی شد. 

  پیگیری موضوع حق تقدیمی تملک استیجاری املاک آستان قدس رضوی با عنایت به مساعدت آستان قدس رضوی با مستاجران موقوفات در تیرماه 1399 به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت امام رضا(ع) و دهه کرامت و در نظر گرفتن تخفیف در حق تقدیمی و پرداخت اقساطی با قائم مقام محترم تولیت آستان قدس رضوی مکاتبه شد. در بخشی از نامه آمده : تعدادی از اعضای جامعه پزشکی در املاک موقوفه آستان قدس رضوی اقدام به تأسیس واحد صنفی پزشکی مطب، داروخانه، مرکز درمانی و ... کرده اند. از آن جایی که تملک استیجاری آنان در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم و حفظ سلامت جامعه می باشد، لذا تقاضا دارد، ضمن مساعدت با جامعه پزشکی در حق تقدیمی، لیست مشمول تخفیف گروه پزشکی و میزان درصد آن به این سازمان اعلام گردد.   

رأی شماره 1408 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال کدهای مدیریت خدمات دارویی با عنایت به مکاتبه معاون درمان و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در خصوص رأی شماره 1408 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال کدهای مدیریت خدمات دارویی 902015- 902020- 902021- 902022- 902025- 902026 اعلام شده که تا اطلاع ثانوی اخذ کدهاهای ذکر شده فاقد وجاهت قانونی می باشد . مراتب همراه با شرح مستندات به رئیس و دبیر انجمن داروسازان ایران- شاخه استان خراسان رضوی جهت بررسی مستندات - اعلام نظر کارشناسی و ارائه راهکارهای پیشنهادی اجرایی مکاتبه گردید . 

پزشکان و حرف وابسته پزشکی شاغل در موسسات و مراکز درمانی نیازمند قرارداد کاری با توجه به مکاتبه تعدادی از مسؤولان فنی مراکز درمان اعتیاد مشهد در خصوص برخی از مشکلات و خواسته ها از جمله "آزادسازی مجوز کلینیک‌های درمان اعتیاد  و برخورداری از بیمه و سنوات و . . . " به منظور پیشگیری از ضایع شدن حقوق اعضای سازمان و در راستای یکسان سازی نحوه پرداخت در مراکز مذکور با رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی و رئیس انجمن صنفی پزشکان عمومی مشهد مکاتبه و تقاضای  بررسی موضوع و تهیه پیش طرح قرارداد تیپ برای مراکز درمان اعتیاد شد و با رئیس و نایب رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی نیز مکاتبه و درخواست اعلام نظر کارشناسی گردید .  

 

  مکاتبات و پیگیری


تغییر مدارک مورد نیاز برای صدور اولیه دفترچه بیماران خاص نظر به مکاتبه مدیر کل محترم اداره بیمه سلامت استان خراسان رضوی در خصوص تغییر مدارک مورد نیاز برای صدور اولیه دفترچه بیماران خاص و ضرورت راهنمایی آنان به منظور پیشگیری از سردرگمی و نارضایتی با رئیس هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی تخصصی و صنفی جامعه پزشکی استان خراسان و روسای سازمان های نظام پزشکی استان خراسان رضوی مکاتبه و تقاضا شد تا اطلاع رسانی لازم به روسا و دبیران انجمن های علمی تخصصی و صنفی و اعضای نظام پزشکی های خراسان رضوی صورت پذیرد.  

اعمال جراحی سرپایی غیر مجاز با عنایت به مکاتبه یکی نفر از همکارن متخصص زنان و زایمان مبنی بر « ممانعت به عمل آوردن برخی از درمانگاه ها از انجام اعمال جراحی سرپایی که در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت دارای کد بیهوشی می‌باشد در خارج از فضای اتاق عمل و عدم پرداخت حق العمل جراح» یا رئیس هیئت مدیره مجمع انجمن های علمی تخصصی جامعه پزشکی استان خراسان و رئیس جامعه جراحان ایران-شاخه خراسان مکاتبه و در خصوص اعمال جراحی که به صورت سرپایی انجام آن ممنوع می‌باشد درخواست اعلام نظر کارشناسی شد.   پیگیری موضوع حق تقدیمی تملک استیجاری املاک آستان قدس رضوی با عنایت به مساعدت آستان قدس رضوی با مستاجران موقوفات در تیرماه 1399 به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت امام رضا(ع) و دهه کرامت و در نظر گرفتن تخفیف در حق تقدیمی و پرداخت اقساطی با قائم مقام محترم تولیت آستان قدس رضوی مکاتبه شد.

در بخشی از نامه آمده : تعدادی از اعضای جامعه پزشکی در املاک موقوفه آستان قدس رضوی اقدام به تأسیس واحد صنفی پزشکی مطب، داروخانه، مرکز درمانی و ... کرده اند. از آن جایی که تملک استیجاری آنان در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم و حفظ سلامت جامعه می باشد، لذا تقاضا دارد، ضمن مساعدت با جامعه پزشکی در حق تقدیمی، لیست مشمول تخفیف گروه پزشکی و میزان درصد آن به این سازمان اعلام گردد.  

 رأی شماره 1408 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال کدهای مدیریت خدمات دارویی با عنایت به مکاتبه معاون درمان و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در خصوص رأی شماره 1408 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال کدهای مدیریت خدمات دارویی 902015- 902020- 902021- 902022- 902025- 902026 اعلام شده که تا اطلاع ثانوی اخذ کدهاهای ذکر شده فاقد وجاهت قانونی می باشد . مراتب همراه با شرح مستندات به رئیس و دبیر انجمن داروسازان ایران- شاخه استان خراسان رضوی جهت بررسی مستندات - اعلام نظر کارشناسی و ارائه راهکارهای پیشنهادی اجرایی مکاتبه گردید . 

پزشکان و حرف وابسته پزشکی شاغل در موسسات و مراکز درمانی نیازمند قرارداد کاری با توجه به مکاتبه تعدادی از مسؤولان فنی مراکز درمان اعتیاد مشهد در خصوص برخی از مشکلات و خواسته ها از جمله "آزادسازی مجوز کلینیک‌های درمان اعتیاد  و برخورداری از بیمه و سنوات و . . . " به منظور پیشگیری از ضایع شدن حقوق اعضای سازمان و در راستای یکسان سازی نحوه پرداخت در مراکز مذکور با رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی و رئیس انجمن صنفی پزشکان عمومی مشهد مکاتبه و تقاضای  بررسی موضوع و تهیه پیش طرح قرارداد تیپ برای مراکز درمان اعتیاد شد و با رئیس و نایب رئیس انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد خراسان رضوی نیز مکاتبه و درخواست اعلام نظر کارشناسی گردید .   

پیگیری دادگاه ضرب و شتم یکی از همکاران پزشک «هجمه علیه جامعه پزشکی» با عنایت به جاری بودن پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شکایت آقای دکتر *** پزشک عمومی از عاملین ضرب و شتم ایشان در شیفت کاری در بیمارستان *** به عنوان دستیار تخصصی داخلی و ضرورت حضور مأموران محترم حراست آن مرکز به عنوان شاهد در جلسه دادگاه و به منظور حفظ حقوق و حمایت از کادر درمانی و الزام برخورد مناسب با عاملین به عنوان اقدام پیشگیرانه درهجمه‌های احتمالی بعدی علیه جامعه پزشکی با ریاست و مدیر امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مکاتبه و تقاضای همکاری برای حضور شهود در جلسه دادگاه شد. 

پیگیری یک گزارش«دفع غیر استاندارد زباله های عفونی در منطقه بولوار دانش آموز»  با توجه به ارسال تعدادی تصویر و گزارش از دفع غیربهداشتی زباله های عفونی در منطقه بولوار دانش آموز توسط آقای دکتر احتشام فر، مشاور محترم امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موضوع به واحد نظارت سازمان ارجاع و تمامی واحدهای صنفی فعال در همان منطقه “مطب، آزمایشگاه و ...”  توسط تیم های نظارتی بررسی پروتکل های بهداشتی مورد بازدید قرار گرفتند . لازم به ذکر می باشد که تمامی واحدهای مذکور دارای قرارداد پسماند بوده و مورد دفع غیر بهداشتی و غیر استاندارد زباله عفونی توسط آنان مشاهده نشد.  مراتب به صورت کتبی به انضمام گزارش بازدید به  مشاور محترم امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال شد.



اتاق شیشه ای

 


در هفته گذشته واحد  روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد،  ثبت تاریخ شفاهی از طریق انجام مصاحبه با خانواده شهدای سلامت شامل شهید هادوی، شهید عقیلی، شهید ارباب و شهید شجاعی را اجرایی کرد.  همچنین در این هفته 70  قطعه عکس از برنامه های مختلف اجرایی شده در سازمان تهیه و منتشر شد. علاوه بر این 2 عدد بنر، 2 عدد پوستر، 8 طرح  برای پلاک رومیزی، 2 طرح ویژه لوح تقدیر و یک طرح ویژه آگهی تسلیت  طراحی شد. پیگیری امور مربوط به تقدیر از پزشکان برگزیده سال برای اهداء لوح تقدیر و تصاویر نیز در این هفته انجام شد.

اخبارگوناگون

 


*پلاسما هست، کیسه نیست!(شهرآرا)

*انجام تست «پی. سی. آر» رایگان در حاشیه مشهد(خراسان)

*وزیر بهداشت به سیم آخر زد: روزی نرسد که جنازه کرونایی ها را از ته رودخانه ها جمع کنیم(خراسان)

* زنان در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند (قدس)

*30000 قربانی کروتا(خراسان)

* کرونای خانوادگی در کمین مشهدی ها(شهرآرا)

* جنجال انسولین (خراسان)

*ویروس کرونا 9 ساعت روی دست زنده می ماند(قدس)

تریبون پزشکان


رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران شاخه خراسان: هزینه مواد مصرفی دندانپزشکی 60 تا 70 درصد  تعرفه را به خود اختصاص می‌دهد
رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران شاخه خراسان ضمن انتقاد از تعرفه‌های ناعادلانه خدمات دندانپزشکی گفت: تنها 30 تا 40 درصد تعرفه خدمات دندانپزشکی به جیب دندانپزشک می‌رود  و 60 تا 70 درصد صرف تامین مواد مصرفی می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد دکتر حسین نعمت اللهی افزود: در دنیا مواد مصرفی طبق دستورالعمل‌ها حداکثر 20 درصد هزینه درمان را در برمی‌گیرد و 80 درصد مابقی دستمزد دندانپزشک خواهد بود اما در کشور ما این نسبت با کمی تغییر تقریبا برعکس است.  استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: متاسفانه ارز دولتی از مواد و تجهیزات دندانپزشکی تقریباً حذف شده و مواد و تجهیزات حداقل 4 تا 6 برابر نسبت به دی ماه 98 افزایش قیمت پیدا کرده است. بازار درستی وجود ندارد و نرخ نامتعارف است. اقلام دندانپزشکی نیز عمدتاً وارداتی هستند و بازار قاچاق هم داغ شده است. 

بازار سیاه داغ

وی ادامه داد: متاسفانه بازار سیاه داروی بی حسی هم داغ شده است.  داروی بی حسی موجود در بازار نیز به لحاظ کیفی با برندهای فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی که در گذشته از آن استفاده می کردیم؛ قابل قیاس نیست.  همه‌ی این شرایط فوق العاده در حالی به جامعه دندانپزشکی تحمیل شده است که تعرفه خدمات دندانپزشکی نسبت به سال قبل بین 10 تا 15 درصد رشد داشته است. دکتر نعمت اللهی ادامه داد: با این وصف و در شرایطی که به علت پاندمی کرونا پذیرش بیمار نیز با ریسک بالای ابتلا روبرو است و مراجعه بیماران نیز به خاطر همین ریسک کمتر شده است عملا نگهداری مطب‌های دندانپزشکی فقط هزینه‌بر شده و بسیاری از دندانپزشکان ما را مجاب به جمع کردن مطب و بعضا مهاجرت به خارج از کشور کرده است. امروز با قاطعیت عرض می‌کنم؛ با این تعرفه‌ها کار کردن نه عملی  و نه منطقی است. البته که فشار اقتصادی روی مردم هم بسیار است. ما هم گاهی واقعاً شرمنده مردم می‌شویم؛ اما می‌خواهم بگویم که ما هم از همین مردم هستیم و در شرایط اقتصادی مشابهی، فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنیم. برای برون رفت از این شرایط قطعا بیمه‌ها باید هوشمندانه عمل کنند و بودجه‌های دولتی نیز معطوف به پیشگیری باشد. در سوئد و نروژ سطح سلامت دهان و دندان با توجه به معقوله پیشگیری به قدری بالاست که بیمه‌ها سودهای کلانی از این بخش می‌برند. در حالی که در کشور ما برخی بیمه ها حتی ویزیت دندانپزشکی را تحت پوشش ندارند.  در یک کشور اروپایی قبل از اقدام به بارداری مادر بایستی در بیمارستان یک چکآپ دهان و دندان را پاس کند تا اگر مشکل دندانپزشکی نداشته باشد اقدام به بارداری کرده و اگر مشکل داشته باشد پس از رفع مشکل دندانی خود اقدام به بارداری نماید.  متاسفانه ما با مواردی گاهاً روبرو می شویم که آبسه های وحشتناک دندانی در دهان مادر ایجاد شده، دهان کاملا آلوده است و راهی جز انجام اعمال دندانپزشکی بر روی دهان و دندان مادر وجود ندارد. آیا هزینه‌ی یک چکآپ و رفع مشکل در مراحل ابتدایی بیشتر است یا هزینه های اعمال پیشرفته دندانپزشکی و در پی آن درمان بیماری احتمالی در نوزاد ؟!  هنوز گلوی پزشکان فشرده می شود وی ادامه داد: سیستم بهداشت و درمان ما بالاخره باید به جای فرافکنی و زیاده خواه معرفی کردن پزشکان، به اصلاح خود بیندیشد و منابع را در جای درست صرف نماید. متاسفانه ما با بیمارانی روبرو هستیم که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند؛ ظاهر فرد کاملاً مشخص است و داد می‌زند که توان مالی ندارد!!  فردی که با دمپایی در زمستان وارد بیمارستان می شود معلوم است که از پس هزینه های درمانی خود برنمی آید. خب! من دندانپزشک با این هزینه ها چه پاسخی به چنین بیماری بدهم. وجدانمان اجازه می دهد این بیمار را به حال خود رها کنیم؟! بسیاری از همکاران من در این شرایط خودشان برای بیمار هزینه می کنند. اما این موارد اصلا دیده نمی شود. چند ماه است که به علت کرونا بسیاری از مطب‌ها کاملا تعطیل شده و نسبت به سال گذشته افزایش مالیات های دریافتی از پزشکان نیز مطرح است این در حالی است که سطح درآمدی پزشکان نسبت به سال گذشته لااقل در سه ماهه نخست بسیار کاهش داشته است اما هنوز گلوی پزشکان فشرده می شود.



ادامه از صفحه یک

ما هم متاثر از وضعیت اقتصادی موجود هستیم وی افزود:  نگاه جامعه و رسانه‌ها به جامعه پزشکی واقعی نیست؛ وضعیت رفاهی پزشکان آن طور که از بیرون به نظر می‌رسد نیست. چیزی در حدود 15 درصد از جامعه پزشکی در وضعیت مالی ویژه قراردارند و ما بقی پزشکان ما به خصوص پزشکان عمومی ما مثل همه مردم معیشت و زندگیشان متاثر از شرایط اقتصادی موجود است. در حوزه مالیات و کارتخوان نیز واقعیت به مردم منتقل نشد. رصد درآمد و فعالیت پزشکان وابستگی بسیار ناچیزی به کارتخوان دارد و میزان درآمد ناشی از فعالیت پزشکان به سادگی از طریق برگه‌های بیمه مشخص می‌شود.   اطلاعات غیرعلمی انعکاس پیدا نکند دکتر بیرجندی‌نژاد در خصوص موضوع کرونا نیز گفت: راه کنترل کرونا؛ آموزش، همراهی و همکاری عمومی است. از اینرو انتظار می‌رود که رسانه‌ها در راستای عمل به وظایف ذاتی خود به ویژه در این شرایط بحرانی موثرتر وارد عمل شده و نگذارند اطلاعات غیرعلمی و خرافی در جامعه رواج پیدا کند. وی ضمن انتقاد از ارائه اطلاعات غیرعلمی در برخی از رسانه‌ها در خصوص درمان کرونا گفت: این بی انصافی است که دانشمندان و اساتید بزرگ ما در این شرایط صدایشان به مردم نرسد و از سوی دیگر اطلاعات غیرمستند و بعضا خرافی از سوی برخی افراد به سادگی منتشر شده و  افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد. دکتر بیرجندی‌نژاد به نفوذ و جایگاه مناسب روزنامه خراسان در بین مخاطبان چه در فضای مجازی و چه مکتوب اشاره کرد و گفت: روزنامه خراسان می تواند واقعیت های جامعه پزشکی را منعکس کند، تعامل سازنده با رسانه‌ای مثل روزنامه خراسان می تواند شفافیت در جامعه نسبت به پزشکان را ایجاد کند.   بیش از 4 هزار پزشک عمومی بدون مطب دکتر زحمتکش مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این نشست خواستار همکاری روزنامه خراسان با نظام پزشکی مشهد در حوزه اطلاع رسانی شد و به ارائه آماری از فعالیت پزشکان در مشهد پرداخت و گفت: از شش هزار پزشک عمومی در مشهد، کمتر از هزار نفر آن‌ها دارای مطب هستند و مابقی یا در حرف و مشاغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به فعالیت هستند یا در مراکز درمانی و درمانگاه‌ها فعالیت می‌کنند.  پدیده‌ای به نام پزشکی تدافعی  وی با اشاره به اینکه اعتماد بین پزشک و بیمار بخش مهی از درمان را در برمی‌گیرد؛ گفت: ما امروز با پدیده‌ای به نام پزشکی تدافعی روبرو هستیم؛ وقتی یک پزشک در پی انجام یک عمل پرریسک بر روی یک بیمار تصادفی با شانس 10 درصدی از سوی خانواده بیمار مورد حمله قرار می گیرد و کتک می خورد و نگاه رسانه ها هم به او نگاه انتقادی است.  دفعه بعدی جرات پیدا نمی‌کند روی شانس پایین درمان برای بیمار حساب باز کند؛ چرا که در پی این عمل احتمالا باید خود  و سلامت جسمی خود را به مخاطره بیندازد. وی از بین بردن جایگاه اجتماعی پزشکان را دارای پیامد منفی شدید خواند و گفت: در شرایطی که ورود به عرصه درآمدزایی برای پزشکان عملا پس از طی سالهای طولانی تحصیل و گذراندن طرح  تقریبا قبل از 40 سالگی امکانپذیر نیست؛ از بین بردن جایگاه اجتماعی پزشکان ما را به سمتی پیش می برد که در آینده ای نه چندان دور دست به دامان پزشکان خارجی از کشورهایی چون هند و پاکستان شویم.  آماده همکاری هستیم سید علی علوی جانشین مدیرمسئول روزنامه خراسان نیز در این نشست به فعالیت، ظرفیت و سابقه روزنامه خراسان اشاره کرد و گفت: روزنامه خراسان 71 سال سابقه انتشار دارد، این روزنامه در حوزه مکتوب و مجازی فعالیت می کند، در حوزه مکتوب طبق آخرین نظر سنجی هایی که صورت گرفته نفوذ 75 درصدی میان مخاطبان خود دارد و در شهر مشهد نیز حدود 85 درصد نفوذ دارد. وی در ادامه حرفه پزشکی را از سرمایه های اجتماعی در جامعه برشمرد و گفت: در سال های اخیر شاید به دلایل مختلف  اتفاقاتی در این حوزه افتاده که جامعه و فضای رسانه ای پاسخ لازم را از حوزه پزشکی دریافت نکرده است و این به افت این سرمایه اجتماعی منجر شده است، اما بیماری کرونا باعث شد که این ارزش و سرمایه اجتماعی به نوعی در جامعه بیشتر مورد احترام قرار گیرد. وی افزود: از این که سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان مردم نهاد فعالیت می کند ما استقبال می کنیم و هر جایی که نیاز به اطلاع رسانی دقیق باشد همکاری خواهیم کرد. مجتبی محمودی مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی نیز در این نشست بر ضرورت ارتباط و تعامل رسانه های استان با جامعه پزشکی تاکید کرد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان