بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

مقاله ها

خبرنامه شماره 85 سازمان نظام پزشکی مشهد منتشر شد

 

*از دریچه خبر


رئیس انجمن دندان پزشکی ترمیمی زیبایی خراسان
قیمت داروی بی‌حسی از سال گذشته 10 برابر شده اما تعرفه 10 درصد افزایش یافته است!


رئیس انجمن دندان پزشکی ترمیمی زیبایی خراسان گفت: قیمت داروی بی‌حسی از سال گذشته 10 برابر شده اما تعرفه‌های دندانپزشکی چیزی در حدود‌ 10 درصد افزایش داشته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر علیرضا بروزی نیت افزود: اگر به افزایش قیمت همین یک قلم دارو توجه می‌کردند، تعرفه دندانپزشکی تا این حد نامتناسب تعیین نمی‌شد.
وی ادامه داد: دندانپزشک، سال گذشته یک بسته دستکش را 34 هزار تومان تهیه می‌کرده است؛ امسال همان دستکش بسته ای 220 هزار تومان شده است. این شرایط در  تهیه سایر مواد مصرفی نیز  مصداق دارد و این در حالی است که به خاطر شیوع بیماری کرونا و طبق اعلام پروتکل های وزارت بهداشت، هزینه تجهیزات مصرفی برای ویزیت بیمار نیز بسیار زیاد شده است.
عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین  دندانپزشکی ترمیمی زیبایی ایران بیان کرد: از سوی دیگر تعداد بیماران هم کاهش چشمگیری پیدا کرده است. البته دنداپزشکان خودشان هم نمی‌توانند بیمار بیشتری بپذیرند. به عنوان مثال عرض می‌کنم من قبلا در یک شیفت تا 10بیمار را می پذیرفتم در حال حاضر به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و برای اینکه فاصله‌ای بین پذیرش بیمارها باشد؛ نهایتا 5 بیمار را می‌پذیرم.
وی با اشاره به افزایش قیمت چند برابری خریداری ، نگهداری و تعمیر تجهیزات غیر مصرفی دندانپزشکی، گفت: یک یونیت دندانپزشکی با کیفیت قابل قبول در سال 98 نزدیک به 17 میلیون تومان قیمت داشت امسال همان یونیت 71 میلیون تومان شده است؛ هزینه های سایر تجهیزات و کالاهای مورد نیاز مطب دنداپزشکان نیز بر همین منوال است؛ با این اوضاع دندانپزشکان جوان عملا قادر به راه اندازی مطب و ارائه خدمت نخواهند بود.
دکتر بروزی‌نیت افزود:  نتیجه‌ی این تعرفه های ناعادلانه و  دخل و خرجی که هیچ تناسبی با هم ندارد؛ مهاجرت بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان ما به خارج از کشور شده و خواهد شد. افرادی که کشور برای تربیت و آموزش آن ها سالها هزینه کرده است و باید بهره‌برداری از آن ها را آغاز کند به سادگی به این شکل از دست می‌روند. اصلا این تعرفه ها معنی دیگری ندارد! وقتی قیمت تمام شده بیشتر از دستمزد تعیین شده است؛ یعنی دندانپزشک تعطیل کن و برو.

وی با اشاره به افزایش قیمت کامپوزیت از 200 هزار تومان به 650 هزار تومان در طی یک سال، گفت: پایین نگه داشتن تعرفه راه مناسبی برای پوشش درمانِ بیماران نیست. متاسفانه ما مسیرها را اشتباه انتخاب می‌کنیم. پیشگیری در نظام بهداشت و درمان ما فراموش شده است. ما حاضریم از جیب پزشک برای درمان سوبسید بپردازیم اما نمی پذیریم که با هزینه ی بسیار کمتر و با ارائه خدمات رایگان در حوزه پیشگیری می‌توان به شرایطی رسید که درمان وزنه‌ی سبک‌تری پیدا کند و در پی آن تعرفه ها واقعی‌تر شود.

*همراه با معاونت ها  در هفته ای که گذشت


22 رای صادره و بررسی 16 پرونده معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد طی هفته گذشته 16 پرونده را بررسی و 14 جلسه کارشناسی برگزار کرد. در این مدت 24 پرونده جدید به ثبت رسید و 22 رای در خصوص پرونده‌های در دست اقدام صادر شد. در مجموع این معاونت طی این مدت پاسخگوی 63 مراجعه کننده عمومی و 23 مراجعه از سوی پزشکان و کادر درمانی بوده  است. همچنین جلسه هیات بدوی انتظامی، هیات تجدید نظر انتظامی، جلسه شورای تخصصی دندانپزشکی، جلسه تعیین خسارت چهار پرونده، جلسه شرح کامل نرم افزار معاونت انتظامی، جلسه بازگشایی مطب ها و یک جلسه داخلی از سوی این معاونت طی هفته گذشته برگزار شد.   رسیدگی به2 تخلف تبلیغاتی و ثبت 5 درخواست جدید طی هفته گذشته معاونت فنی، نظارت و آموزشی 4 مجوز تبلیغاتی صادر و 5 درخواست مجوز تبلیغاتی جدید را نیز ثبت کرد.  این معاونت  به 2 مورد گزارش تخلف تبلیغاتی در حوزه  پزشکی رسیدگی کرد و همچنین یک سایت تبلیغاتی جدید که اقدام به تبلیغات غیرمجاز در حوزه پزشکی کرده بود را به معاونت دادستانی و سرپرستی جرائم سایبری مشهد ارجاع کرد.  علاوه بر این رصد و پیگیری به منظور ساماندهی تبلیغات در حوزه درمانگاه های پوست و مو انجام شد. در این بررسی مشخص گردید که در حال حاضر 85 درصد درمانگاه های تخصصی پوست و مو مشهد دارای مجوز تبلیغات هستند.  طی هفته گذشته به همت معاونت فنی، نظارت و آموزشی جلسه ی بررسی فرآیند پیگیری جرئم سایبری و ساماندهی تبلیغات آسیب رسان به سلامت مردم و جامعه با حضور بازپرس شعبه 751 بازرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، معاون فنی نظارت سازمان نظام پزشکی و مدیر فنی نظارت سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد.   

 

     جلسه محور


•    برگزاری جلسه هیات مدیره 

•    برگزاری جلسه شورای معاونین

•    جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور در روز پنج شنبه 09/05/1399 به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد .

•    حضور ریاست، معاون فنی نظارت و آموزش، معاون پشتیبانی و رفاهی سازمان در جلسه قرارگاه دانشگاهی کنترل و پیشگیری از کرونا با حضور آقای دکتر فریدون نوحی سرپرست تیم اعزامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نماینده تام الاختیار وزیر در مدیریت بیماری کرونا در خراسان رضوی

•    حضور معاون و مدیر محترم فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور و بازپرس شعبه 751 بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در جلسه بررسی جرائم سایبری و ساماندهی تبلیغات آسیب رسان به سلامت مردم به منظور گزارش پیگیری و اقدامات انجام شده در خصوص برخورد با مداخله گران و جلوگیری از تبلیغات غیرمجاز در فضای مجازی، ارائه گزارش از تهیه فلوچارت نحوه پیگیری و برخورد با تبلیغات کالاهای قاچاق و خدمات سلامت محور و بررسی فرآیند پیگیری جرائم سایبری .

 

پیگیری و مکاتبات

•    پیگیری دریافت اقلام محافظتی با مساعدت دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکزی استان
•    مکاتبه با دبیر شورای عالی به منظور امکان طرح موضوع "تشکیل جلسات کمیسیون تبلیغات سازمانهای نظام پزشکی طبق زمانبندی مصوب در قانون نظام پزشکی و تسریع در پاسخ استعلام مقام قضایی در خصوص مجوزهای صادره برای تبلیغات حوزه سلامت" و دستور کار شورای عالی
•    با توجه به اقدام اسنپ مبنی بر افزودن گزینه "پزشک و مشاور" به اپلیکیشن فعلی خود و ایجاد امکان دریافت مشاوره پزشکی و روانپزشکی به صورت آنلاین برای کاربران خود بدون مراجعه حضوری و در تمامی زمینه ها و نظر به اینکه ویزیت آنلاین مشاوره پزشکی"مجازی و غیرمجازی" خارج از صلاحیت اسنپ می باشد با رئیس شورای عالی مکاتبه و تقاضا شد شورای عالی هر چه سریعتر وارد بحث های کارشناسی شده و از ادامه این روند ممانعت به عمل آورد.
•    به منظور تکمیل اطلاعات مربوط به قراردادهای پسماند و بررسی واحدهای فاقد قرارداد از شرکتهای ذی صلاح درخواست آخرین اطلاعات قراردادهای پسماند شد.
•    با عنایت به برگزاری جلسه کمیته تشخیص" بررسی تقاضاهای نصب تابلوهای راهنما بر اساس دستورالعمل نحوه استقرار تابلوهای پزشکان و حرف وابسته" مصوبات جلسه برای متقاضیان ارسال شد.
•    پیرو برگزاری جلسه مشترک سازمان نظام پزشکی با شرکتهای محاسب به منظور تبادل نظر در تنظیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد گروه پزشکی در سال 1398 از شرکتهای مذکور تقاضا شد تا بسته پیشنهادی خود را در خصوص "تکمیل و ارسال اظهارنامه عملکرد-ارزش افزوده-آمار و معاملات فصلی و مشاوره در تمام زمینه های مالی و مالیاتی" را در اسرع وقت به سازمان ارسال نمایند.

•    برگزاری جلسه گفتگوی رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی 

•    برگزاری جلسه کمیسیون رفاهی اجتماعی سازمان نظام پزشکی مشهد و بررسی عملکرد شبکه سپید پیمانکار امور رفاهی سازمان

•    نظر به حضور معاون فنی نظارت و آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد در جلسه برنامه ریزی بازدید نظارتی از مطب ها- مراکز درمانی و موسسات با همکاری کارشناسان مراکز بهداشت سطح شهر مشهد در محل دفتر معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد براساس چک لیست های تهیه شده دو بازدید در روز چهارشنبه 08/05/1399  انجام شد .

•    از نرم افزار واحد انتظامی سازمان با حضور روسا، معاون پشتیبانی، واحد انتظامی و کمیته IT سازمان رونمایی شد . در مورد موارد قابل ارتقا و نیازمند اصلاح تبادل نظر شد .

•    جلسه بررسی تعیین تعرفه های واقعی بر مبنای هزینه یابی  برگزار و مقرر شد الگوی پیشنهادی همراه با نامه توضیحات در اسرع وقت برای انجمن های گروه پزشکی ارسال شود . در جلسه از انجمن های " چشم پزشکی- جمعیت مامایی-  انکولوژی رادیوتراپی- جامعه جراحان خراسان- انجمن جراحان عمومی- مراکز درمان اعتیاد " به منظور ارسال تعرفه پیشنهادی بر مبنای هزینه یابی تشکر شد .


*مکاتبات و پیگیری


•    با توجه به مکاتبه مرکز طب اسلامی مشهد مبنی بر آمادگی برای انجام مشاوره و اجرای دستورالعمل های پیشگیری و درمان بیماران کرونایی با مبنای طب اسلامی با انجمن های علمی و صنفی پزشکان عمومی و انجمن علمی و صنفی طب سنتی مکاتبه و درخواست اعلام نظر کارشناسی شد.

•    با توجه به اوج گیری مجدد بیماری کرونا و مواجهه بیش از پیش بیماران با جامعه فداکار و ایثارگر پزشکی در مطب ها، دفاتر کار و بیمارستانها که امروز خط مقدم این عرصه می باشند و از آن جا که حفظ سلامت اعضای سازمان و بیماران در شرایط بحرانی موجود اولویت قطعی سازمان نظام پزشکی می باشد، اطلاع رسانی مجدد در خصوص رعایت ضوابط بهداشتی و اصول حفاظتی از طریق پیامک، سایت و کانال سازمان انجام شد.

•    براساس نشست معاون پشتیبانی رفاهی و رئیس کمیسیون رفاهی سازمان با نماینده بانک رفاه در محل سازمان مقرر شد بسته پیشنهادی بانک در اسرع وقت به سازمان تحویل گردد . •    نماینده تام الاختیار هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد جهت عضویت در کمیته های درمان و حمایت های اجتماعی و کمیته نظارت بر مراکز مجاز درمان اعتیاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی معرفی شد.

•    با توجه به برگزاری انتخابات هیئت مدیره مجمع انجمن های گروه پزشکی، هیئت مدیره جدید به سازمان های بیمه گر پایه کتباً معرفی شد. "به منظور تحکیم ارتباطات بین سازمانی- برگزاری جلسات مشترک -حل و فصل مشکلات از طریق انجمن های مربوطه و تسهیل مسیر اطلاع رسانی"

•    به منظور در دسترس قرار دادن آمارها – تحلیل  ها و نیز اطلاع رسانی شیوع جهانی و نحوه گسترش ویروس کرونا، جداول، نمودار و نیز پراکندگی جغرافیایی ویروس در جهان، سازمان نظام پزشکی مشهد از اسفند 98 اقدام به راه اندازی سایت دیده بان ویروس کرونا((Corona VirusMS.com نموده است. با توجه به اینکه این بستر فناورانه به مدت 4 ماه با ارائه آمارهای بین المللی مرتبط با ویروس کرونا به 9 زبان زنده دنیا بیش از 28 میلیون بازدید کننده منحصر به فرد و بیش از 7/3 میلیارد بازدید از 193 کشور جهان را ثبت نموده که بیش از 85% بازدید کنندگان از سایر کشورها می باشند با مقامات استانی و سازمانهای نظام پزشکی سراسر کشور جهت اطلاع رسانی این سایت به مدیریت های تابعه و مردم از طریق کانال های ارتباط جمعی در آن دستگاه/سازمان/نهاد مکاتبه شد.
 •    با توجه به درگذشت شهادت گونه و ابتلای تعدادی از همکاران عزیز " بستری یا قرنطینه خانگی" جامعه پزشکی در مقابله با ویروس کرونا ضمن همدردی با خانواده محترم این عزیزان به منظور پاسداشت و اقدام شایسته همکاران ایثارگرمان از رؤسا و دبیران انجمن های علمی تخصصی و صنفی جامعه پزشکی استان خراسان رضوی درخواست شد لیست شهدا و مبتلایان هر انجمن را همراه با لیست برگزیدگان پیشنهادی روز پزشک و داروساز بر اساس ملاک های انتخاب برگزیدگان جامعه پزشکی " ابلاغ سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران" را در اسرع وقت به دبیرخانه ستاد روز پزشک و داروساز 1399 مستقر در سازمان ارسال نمایند. ( با توجه به شرایط بحران کرونا و همزمانی روز پزشک با دهه اول محرم امکان برگزاری مراسم گرامیداشت به صورت حضوری فراهم نمی باشد اما با هماهنگی انجام شده با سازمان ها و دستگاه ها، شورای شهر، شهرداری و ... اقدامات لازم در اطلاع رسانی گرامیداشت این روز در سطح شهر و از طریق مجازی انجام خواهد شد.

•    برنامه ریزی برای توزیع دستکش وینیل از طریق انجمن های علمی تخصصی و صنفی .

*گوناگون


•    تهران و 14 استان دیگر در وضعیت قرمز (خراسان)

•    مسئول چینی واکسن کرونا را روی خود آزمایش کرد! (قدس)

•    روزی هزار مرگ خاموش! (قدس)

•    پنج ماه است دخترم را نبوسیدم (یادداشت دکتر علیرضا صداقت، روزنامه قدس)

•    مرگ بیش از 10 کودک کرونایی در بیمارستان اکبر مشهد (قدس)

•    کیت تشخیص کرونا در مشهد به تولید انبوه رسید (قدس)

•    محدودیت های جدید کرونایی در خراسان رضوی (قدس)

•    به کرونا کم محلی نکنید (شهرآرا)

•    بستری 356 کودک با علائم سندروم حاد تنفسی (شهرآرا)

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان