بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

خلاصه تیتری از موضوع تابلو گروه پزشکان و حرف وابسته در مشهد

1- حدود سال 1385 که شهرداری بعضی از مناطق شهری گروه پزشکان و حرف وابسته را با عنوان غیر مجاز بودن جمع‌آوری می‌کردند با اعتراض همکاران و پیگیری سازمان کارگروه مشترک بین شهرداری و سازمان تشکیل شد و طی جلسات متعدد و بعد از گذشت چندین سال ، بالاخره در سال 1390 دستورالعمل مشترکی در قالب تفاهم نامه با توافق طرفین تنظیم و تأیید شد و تا سال 1395 مبنای کار طرفین بود. لازم به ذکر است بخش مهم آن توافق تشکیل کمیته تشخیص برای تعیین تکلیف موارد اختلافی بود که نقش بسیار مؤثری در حل و فصل مشکلات این حوزه داشت.

2- سال 1394 به دلیل گزارشی از مشکلات مختلف تابلوهای گروههای صنفی به شورای شهر این شورا ساماندهی تابلو صنوف مختلف از جمله گروه پزشکی سطح شهر را تصویب نمود و شهرداری نیز مطالعات اجرای این مصوبه را به شرکت تخصصی در این حوزه واگذار نمود .

شرکت مذکور در سال 1395 نتایج کار خود را به شهرداری ارائه نمود و شهرداری بر مبنای آن نتایج، اجرای ساماندهی تابلوهای سطوح شهر را به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی در شهرداری واگذار نمود که از جمله اقدامات سازمان ساماندهی مشاغل شهری اقدام به اخطار برای اصلاح تابلوهای گروههای پزشکی در سطح شهر مشهد بود که با تفاهم نامه قبلی مغایرت داشت.

3- سال 1395 به دنبال اعتراض همکاران جامعه پزشکی و اطلاع دادن اخطارهای مغایر با تفاهم نامه به سازمان نظام پزشکی، نمایندگان سازمان وارد گفتگو با رئیس وقت شورای شهر و مسئولین شهرداری شدند که در نهایت منجر به تشکیل کارگروه مشترک برای رسیدگی مجدد بر مبنای دستورالعمل صادر شده جدید شدند .

4- جلسات متعدد و بسیاری به صورت دوره ای برگزار شد و روی تک تک بندهای دستورالعمل جدید بحث و گفتگو صورت گرفت که بیشتر از یکسال طول کشید. ولی هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده بود که دوره هیئت مدیره پایان یافت و از هیات مدیره جدید در سال 1396 نیز کارگروه جدیدی برای ادامه مذاکرات معرفی شده که ایشان نیز وارد کار شده و در سال 1397 نتایج و توافق نسبی حاصل شد.

تبصره 1) لازم به ذکر است در حین مذاکرات بخشی از اختلاف به هیئت حل اختلاف بین دستگاهها در استانداری کشیده شد. آن هیئت مستندات طرفین را به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع داد که متأسفانه معاونت مذکور مستندات شهرداری را ارجح به آیین نامه استانداردسازی تابلوهای مطب پزشکان و حرف وابسته در قانون سازمان نظام پزشکی اعلام نمود. (گروه پزشکی نمی توانند بیشتر از یک تابلو داشته باشند )

تبصره 2) سازمان بدون اطلاع واضح به شهرداری اعتراض خود را در خصوص ضرورت تمکین شهرداری به آیین نامه سازمان نظام پزشکی از طریق دیوان عدالت اداری دنبال نمود که تاکنون به رأی نرسیده و ابلاغی نشده است.

5- با تغییرات در معاونت خدمات شهری شهرداری با وساطت جناب دکتر شهریاری عضو محترم هیات مدیره سازمان و عضو شورای اسلامی شهر مشهد جلسه مشترک کارگروه سازمان و شهرداری با معاون جدید خدمات شهری جناب آقای دکتر یعقوبی برگزار گردید و مقرر گردید همکاری بین سازمان و شهرداری در این زمینه ادامه داشته باشد و مشکلات و اختلاف نظرها در حد ممکن در بستر کمیته تشخیص حل و فصل گردد.

6- اولین جلسه کمیته تشخیص در تاریخ 29/08/98 برگزار گردید و قرار است به صورت دوره ای جلسات این کمیته برگزار گردد.

7- سازمان نظام پزشکی مشهد از سال 1396 مکاتبت متعدد با رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی کشور و ریاست محترم شورای عالی انجام داده است و از ایشان برای استفاده از ظرفیت های قانونی براساس " ماده 25 آیین نامه استانداردسازی تابلوها و سرنسخه‌های مؤسسات پزشکی، شاغلان حرف پزشکی و وابسته پزشکی" استدعا نموده است . امید آن که اقدامات سازمان نظام پزشکی کشور شرایط بهتری را برای جامعه پزشکی ایجاد نماید .

8- لازم به ذکر است که در حال حاضر داشتن یک تابلو 50 × 70 برای پزشکان و همکاران پیراپزشک دارای مجوز دفترکار با رعایت طرح و رنگ مربوطه بلامانع می باشد .

9- در مؤسسات پزشکی به جز داروخانه ها داشتن حداقل یک تابلو 70×100 با رعایت طرح و رنگ مربوطه بلامانع می باشد .

10-سایر امتیازات مثل تابلو راهنما و . . . برای بخشی از واحدهای پزشکی در کمیته تشخیص قابل استحصال است و تلاش ها برای ایجاد شرایط بهتر ادامه دارد .

 

دانلود ضوابط نهایی تابلوهای پزشکان

 

-کارگروه تابلو پزشکان سازمان نظام پزشکی مشهد / اذرماه 1398

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان