بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

مقاله ها

خبرنامه شماره 91 سازمان نظام پزشکی مشهد منتشر شد

 

*از دریچه خبر

 

رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی

دنیا با سونامی نزدیک‌بینی روبرو است

 

رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی، گفت: استفاده از تکنولوژی‌های جدید چون گوشی تلفن همراه و رایانه دنیا را با سونامی نزدیک‌بینی روبرو کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، سعید شاهپری افزود: طبق پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی تا سال 2050 میلادی بیش از 50 درصد مردم دنیا نزدیک‌بین خواهند شد و این آمار در برخی کشورهای آسیایی تا 90 درصد پیش بینی می‌شود. وی به قانون «20-20-20» اشاره کرد و بیان‌کرد: طبق این قانون به ازای هر 20 دقیقه کار با دستگاه‌هایی چون رایانه، تب‌لت، گوشی تلفن همراه و... چشم بایستی 20 ثانیه به نقطه‌ای دورتر که تقریبا در فاصله 20 فوتی از فرد قرار داشته باشد نگاه کند؛ تا آسیب‌های وارده به حداقل ممکن برسد.

وی از اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان با مشارکت سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: امسال به روال سالیان قبل این طرح اجرایی شده است. اما به خاطر شیوع کرونا مراجعه به مهدهای کودک و سایر مراکز از دستور کار خارج شده است. در حال حاضر سطح یک غربالگری در سطح شهر مشهد و با همکاری دفاتر اپتومتری برای کودکان 3 تا 6 ساله در حال اجرا است. متقاضیان بهره‌مندی از خدمات غربالگری تبلی چشم با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه می‌توانند به 70 مرکز داوطلب ارائه دهنده خدمات اپتومتری که آدرس آن‌ها در پایگاه اینترنتی انجمن اپتومتری به آدرس http://kao.ir در دسترس است؛ مراجعه کرده و از خدمات غربالگری سطح یک استفاده کنند.  

وی با اشاره به رقم ویزیت 8 هزار تومانی غربالگری تنبلی چشم بیان کرد: البته در مناطق کم برخوردارِ حاشیه شهر انجام این خدمات با حمایت بهزیستی کاملا رایگان در دست انجام است. بعد از معاینه اولیه کودکانی که نیاز به استفاده از عینک یا سایر اقدامات درمانی داشته باشند خدمات سطح 2 را دریافت می‌کنند.

وی معاینات غربالگری تنبلی چشم را بسیار مهم خواند و افزود: تنبلی چشم اگر قبل از 7 سالگی شناسایی شود به سادگی قابل درمان خواهد بود اما اگر از این سنین طلائی عبور کنیم تقریبا امکان ایجاد دید واقعی از بین خواهد رفت چرا که مغز در این دوران به تکامل می‌رسد و با این دید ناقص تطابق پیدا می کند و بخشی از سلول‌های مغزی تکامل نیافته و از بین می‌رود.

وی به آمار شیوع تنبلی چشم در جوامع مختلف اشاره کرد و گفت: در اکثر جوامع تنبلی چشم 5 درصد جمعیت را در بر می‌گیرد این رقم در کشور ما به واسطه اجرای طرح‌های غربالگری سالانه که از 24 سال پیش آغاز شده است به چیزی کمتر از 2 درصد در جمعیت زیر 25 سال رسیده است.

 

*همراه با معاونت ها در هفته ای که گذشت

 

ثبت 35 پرونده جدید

 

معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد طی هفته گذشته 11 پرونده را بررسی و 11 جلسه کارشناسی برگزار کرد. در این مدت 35 پرونده جدید به ثبت رسید. همچنین در دادسرای انتظامی 9 قرا منع تعقیب و 1 کیفرخواست صادر در هیات بدوی 6 حکم برائت، سه حکم قصور، 2 رای برائت انتظامی و 2 رای محکومیت انتظامی صادر شد. همچنین در هیات تجدید نظر 4حکم جدید صادر شد. در مجموع در این مدت این معاونت پاسخگوی 49 مراجعه کننده عمومی و 34 مراجعه از سوی پزشکان و کادر درمانی بوده و 1 مشاوره حقوقی نیز ارائه کرده است. همچنین جلسه هیات بدوی انتظامی، هیات تجدید نظر انتظامی و جلسه شورای تخصصی دندانپزشکی از سوی این معاونت طی هفته گذشته برگزار شد.

 

65 بازدید نظارتی مشترک

 

طی هفته گذشته معاونت فنی، نظارت و آموزشی 4 مجوز جدید تبلیغاتی صادر و 4 درخواست مجوز تبلیغاتی جدید را نیز ثبت کرد. این معاونت طی هفته گذشته به 4 مورد گزارش تخلف تبلیغاتی در حوزه پزشکی رسیدگی کرد. همچنین در رصد فضای مجازی 40 مورد تخلف تبلیغاتی در اینستاگرام شناسایی شد که برخی از موارد فورا با پیگیری سریع و قاطعانه مقام محترم قضایی حذف و بقیه موارد در دست اقدام است. همچنین این معاونت 65 بازدید مشترک با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از مطب ها، دفاتر کار، مراکز درمانی و... ، به منظور رعایت دقیق پروتکل های ابلاغی ستاد کرونا و به جهت اهمیت پیشگیری از شیوع کرونا و ضرورت رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی انجام داد.

 

*جلسه محور

 

*برگزاری جلسه هیئت مدیره سازمان

*برگزاری جلسه شورای معاونین

* جلسه بررسی عملکرد شبکه سپید برگزار و در خصوص نقاط قوت و ضعف بحث و تبادل نظر شد.

* جلسه کارگروه پسماند با شرکت دانش طب امروز (به عنوان سومین شرکت ذی صلاح در موضوع مدیریت پسماندهای عفونی ، جمع آوری،بی خطرسازی و دفن بهداشتی زباله ها) با حضور اعضای کارگروه پسماند عفونی سازمان برگزار، برنامه پیشنهادی شرکت ارائه و بحث و تبادل نظر گردید. عقد قرارداد منوط به ارائه مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست شد.

*شرکت رئیس ستاد هدایت عملیات بحران سازمان در جلسه قرارگاه دانشگاهی پیشگیری و مقابله با کرونا

*جلسه مشترک سازمان نظام پزشکی با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان برگزار و پیرامون پاره ای از مشکلات جامعه پزشکی مرتبط با حوزه قضایی بحث و تبادل نظر شد.

 

*مکاتبات و پیگیری

 

اعلام مخالفت سازمان نظام پزشکی مشهد در بازگشایی زودهنگام مدارس

نظر به بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در خصوص شروع سال تحصیلی جدید از 15 شهریورماه 1399 و با توجه به تقاضای اعضای هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد و هیات مدیره مجمع 54 انجمن علمی تخصصی و صنفی گروه پزشکی استان خراسان و با عنایت به بررسی های به عمل آمده و اخذ نظر کارشناسان، در شرایط حاضر و ادامه دار بودن سیر انتشار بیماری کرونا در سطح استان و نیز وقوع موارد بسیار زیاد تماس های تنفسی فاقد حفاظت (ماسک) ضمن مکاتبه با مدیر کل محترم دفتر امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس دبیرخانه ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان و سایر مقامات استانی شامل نماینده ولی فقیه دراستان، تولیت استان قدس رضوی، رئیس کل دادگستری کل استان خراسان رضوی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیر کل آموزش پرورش استان خراسان رضوی و . . . مکاتبه و ضمن تشریح مخاطرات ناشی از این اقدام پروتکل اجرایی در مدارس و عدم امکان رعایت تمامی نکات لازم و ضروری قید شده در دستورالعمل ابلاغی تشریح و اعلام شد که مسؤولیت ابتلا و فوت حتی یک دانش آموز یا آموزگار و یا کادر اداری مدارس به عهده آمران آن می باشد و خطایی غیرقابل بخشش خواهد بود. در خاتمه از مسؤلین ستاد استانی مبارزه با کرونا تقاضا شد تا ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از ادامه آموزش حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی اکیدا جلوگیری بفرمایند.

 

تکلیف مالیات‌های سال 93 برای جامعه پزشکی

 

با توجه به اهمیت نحوه محاسبه مالیات های سال 93 و مدنظر قرار دادن تراکنش‌های بانکی آن سال در محاسبه مالیات اعضای جامعه پزشکی جلسه فوری با حضور اعضای کمیسیون امور مالیاتی سازمان برگزار و برای تمامی اعضای سازمان پیامک ارسال و درخواست شد تا در صورتی که برای بررسی تراکنش بانکی سال 93 از اداره امور مالیاتی پیام و یا دعوتنامه دریافت کرده‌اند در اسرع وقت مشخصات خود را برای اخذ مشاوره به خط پنل سازمان ارسال نمایند.

 

 

درخواست اعلام نظر در خصوص ضوابط انجام تزریق داخل مفصلی در مطب

 

پیرو گزارشات مکرر در مورد انجام تزریق داخل مفصلی در مطب توسط گروه‌های مختلف در مورد «اندیکاسیون‌های انجام تزریق داخل مفصلی در مطب» اعلام ضوابط موجود در انجام این اقدام در کتاب های مرجع هر رشته استانداردهای بهداشتی و حرفه ای موجود، ارزش علمی و اثر قطعی معالجه ای در این روش درمانی و . . .«با انجمن‌های جراحان ارتوپدی، جراحان مغز و اعصاب، جامعه متخصصین داخلی مکاتبه و درخواست اعلام نظر کارشناسی گردید.

 

تعامل با نمایندگی صندوق رفاه و تعاون

 

با عنایت به ایجاد شعبه صندوق تعاون و رفاه سازمان کل در کلان شهر مقدس مشهد در خصوص نحوه تعامل نمایندگی صندوق رفاه و تعاون سازمان نظام پزشکی مشهد سود ناشی از عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، زیان‌های احتمالی ناشی از عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، تاسیس شرکت تعاونی ویژه اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد و... با مدیر عامل محترم صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مکاتبه شد.

 

ضرورت بررسی اپیدمیولوژیک آمار بیماران کرونایی در بخش خصوصی

 

با توجه به شرایط بحران کرونا و تداوم احتمالی آن تا پایان سال جاری و حتی بعد از آن و آسیب‌های مختلف جانی، مالی، اجتماعی، روحی و... ناشی از آن و نظر به اهمیت نظرات کارشناسی همکاران اپیدمیولوژیست مستندات مربوط به مکاتبات و آمارهای تهیه شده از تعداد موارد مشکوک به کرونا به مقامات استانی و برای مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال و تقاضا راهنمایی و ارشاد گرید.

 

آنالیز هزینه‌های مدیریت پسماند عفونی

 

در راستای اجرای مصوبات کارگروه پسماند مورخ 02/05/1399 در محل سازمان نظام پزشکی مشهد به منظور آنالیز هزینه‌های مدیریت پسماند عفونی اقدامات انجام شده به مدیرکل اداره حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی اعلام و از شرکت های ذیصلاح خواسته شد تا مستندات خود را در اسرع وقت برای بررسی هزینه ها به سازمان نظام پزشکی مشهد ارائه نمایند.

 

ارجاع نامه جمعیت مامایی استان به دانشگاه

 

با توجه به مکاتبه جمعیت مامایی ایران، شاخه خراسان با سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص اهمیت اجرایی شدن دستورالعمل ابلاغی محیط کار و کارکنان، سازمان با معاون امور بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی مکاتبه و ضمن تشکر از برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده در بحران کرونا و تسلیت "شهادت سرکار خانم ماما بی‌بی صدیقه سیدی" ماما شاغل در مرکز بهداشت تابعه آن معاونت نامه جمعیت مامایی ایران، شاخه خراسان جهت اطلاع و دستور اقدام مقتضی ارسال شد.

 

پیگیری اعلام تغییرات اعمال شده نسخه الکترونیک

 

نظر به مکاتبه معاون محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شماره 251596/99 مورخ 01/06/1399 ، در رابطه با اعلام تغییرات اعمال شده در «نسخه الکترونیک ویرایش جدید راهنمای آزمایش و تشخیص HIV، مراقبت و درمان در بالغین» و مکاتبات معاون محترم امور بهداشتی دانشگاه منضم به نامه رئیس محترم مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با جامعه متخصصین داخلی ایران،شاخه خراسان رضوی و انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی و گرمسیری خراسان رضوی مکاتبه و اعلام نظر کارشناسی گردید.

 

پیگیری اصلاح ابلاغیه شناسه و استاندارد ارائه خدمت در منزل به بیماران کرونایی

 

با توجه به ابلاغ "شناسه و استاندارد ارائه خدمت در منزل به مبتلایان به بیماری کووید-19 خفیف " توسط معاون درمان وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرا و نظر به مشکلات عدیده‌ای که در طرح ابلاغی مشاهده می شود اعلام نظر کارشناسی انجمن پزشکان عمومی ایران،شعبه خراسان رضوی طی نامه برای رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور ارسال و درخواست دستور اقدام مقتضی شد .

 

*اخبار گوناگون

 

*مشهد همچنان قرمز است؟( شهرآرا)

*همه چیز درباره واکسن آنفولانزا (قدس)

*واکسن آنفولانزا در مشهد هست؛ اجازه توزیع نداریم(قدس)

*رسیدگی به پرونده شهدای سلامت روی دور کند (خراسان)

*به کارگیری 712 نیروی جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد(خراسان)

*افتتاح بیمارستان ناظران در آبان امسال(خراسان)

*نگرانی از موج جدید کرونا (شهرآرا)

 

 

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان