بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

قوه قضائیه متخلفان پزشکی را رها نکند

باید در برخورد‌ها، دستگاه‌ قضایی با سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی هماهنگ عمل کنند؛ مواردی هست که متخلف را نظام پزشکی یا دانشگاه علوم پزشکی معرفی کرده و بعد در تجدید نظر حکم آنها لغو شده است.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشکل اصلی همکاران ما در دانشگاههای علوم پزشکی سیستم مدیریت است و البته مشکلات مالی فراوانی هم وجود دارد.

وی گفت: بیمه ها همواره در پرداخت مطالبات مردم تأخیر دارند.همکاران من در دانشگاههای علوم پزشکی یا باید بیمه‌ها را فراموش کنند و هزینه ها را از مردم بگیرند یا اینکه سیستم بیمه ها باید اصلاح شود.

وزیر بهداشت افزود: بخش خصوصی درمان هم که رها است به دلیل آنکه هیچ کس تا کنون جرئت نکرده که تعرفه‌های واقعی را اعلام کند؛ باید اینطور باشد که کسی بیاید و بگوید که حق این است و تعرفه این مقدار و اگر کسی بیش از آن گرفت بتوان با آن برخورد کرد.

وزیر بهداشت گفت: باید در برخورد‌ها، دستگاه‌ قضایی با سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی هماهنگ عمل کنند؛ مواردی هست که متخلف را نظام پزشکی یا دانشگاه علوم پزشکی معرفی کرده و بعد در تجدید نظر حکم آنها لغو شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: به نظر می‌رسد اول باید تعرفه‌ها را واقعی تعیین کرد و جرئت به خرج داد و با زیاده‌خواهان نیز از مسیر قانونی خودش برخورد کرد و باید همه در این راه با هم هماهنگ برخورد کنند.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد وعده رئیس جمهور که گفته سال آینده سال متفاوتی برای سلامت مردم است گفت: من تا اندازه‌ای خبر دارم اما هنوز دقیق نیست البته فکر می‌کنم عمدتاً در جهت گشایش مشکلات جاری است.

وی افزود: متأسفانه ما فقط توانسته‌ایم از بودجه جاری ۴۲درصد را بگیریم و شاید بتوان گفت هیچ وزارتخانه‌ای شرایطش مثل ما نباشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: من برای آنکه ملال‌آور نباشد ارقام بدهی دانشگاه‌ها را اعلام نمی‌کنم اما مردم باید بدانند علیرغم تمام تلاشی که می‌کنیم مشکل وجود دارد، و این گونه نیست که توانی وجود داشته باشد و خدای ناکرده همکاران ما در ارائه خدمت مضایقه داشته باشند.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد اینکه آیا قرار است بودجه خاصی در اسفند به وزارت بهداشت تعلق بگیرد گفت: در این چند ماه یک طرح تهیه کردیم که برای تحول نظام ارائه خدمات در حوزه سلامت است که برای ۴سال آینده است.و در صورتی که از هدفمندی یارانه‌ها قرار باشد منابعی بیاید ما مشخص کرده‌ایم که در قالب ۱۴مورد چه کارهایی باید انجام شود که هر کدام از اینها مجزا از دیگری است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر همه آن بسته را دولت انتخاب کند و هزینه‌اش را تأمین کند واقعاً چهره خدمات سلامت در ۵-۶ماه آینده تغییر خواهد کرد.

هاشمی ادامه داد: یکی از پیشنهادها این است که اگر مردم به بیمارستان مراجعه می‌کنند. هیچ بیمارستان دولتی اجازه نداشته باشد مردم را برای هیچ وسیله‌ای به خارج از بیمارستان هدایت کند نه عکس و آزمایش، نه وسیله جراحی، نخ بخیه و دستکش اما به دلیل آنکه بیمه‌ها به موقع به تعهداتشان عمل نمی‌کنند این خدمات را بعداً بیمارستان ها به بازار بیرون معرفی می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: اینها حدود ۳هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد و اگر این اتفاق بیفتد و این اعتبار را بدهند و دو ماه فرصت داشته باشیم قطعاً هیچ بیمارستان اجازه تخلف نخواهد داشت.

وی به طرح‌هایی از جمله تشویق برای زایمان طبیعی، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و تغییر تعرفه‌ها به نرخ واقعی اشاره داشت و افزود: بسته‌های مختلفی تعریف شده که متناسب با آن معلوم است که چقدر پرداخت از جیب را کم می‌کند و چقدر اعتبار احتیاج دارد.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد اختصاص بودجه به بیمه و توافق با بیمه گفت: معمولاً وقتی پول هست همه هستند و دنبال این هستند که آن را یک جوری به سمتی بکشند که امیدوارم در هزینه کرد آن دقت شود تا منابع به سمتی هدایت شوند که مشکلات رفع شوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مهم نیست که اعتبار به کدام حوزه برود مهم آن است که حتماً تا یک ریال آخر در خدمت رفع مشکلات مردم در حوزه بهداشت و درمان باشد.

هاشمی با انتقاد از برخی رسانه‌ها در مورد بحث درآمدهای میلیونی پزشکان گفت: اگر بخواهم صریح بگویم متأسفانه بعضی از رسانه‌ها تصور می‌کنند که فقط چند نفر کارشناس در این زمینه در کل کشور وجود دارد در صورتی که ما تعداد زیادی پزشک‌، استاد دانشگاه در کل کشور داریم و ۱۷۵انجمن علمی داریم ولی خوراکی که برای مردم عزیز کشور از رسانه‌ها تهیه می‌شود منحصر شده به چند نفر که دیدگاه‌های خاص خودشان را دارند؛ حرف‌ها هم جدید نیست و همین حرف‌ها را می‌زنند و باید اجازه داد دیگران هم حرف بزنند.

وی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: او اعلام کرده که در بیش از چهل و چند رشته متوسط درآمد زیر ۴میلیون تومان است و این حرف‌ها به جز شکاف اجتماعی و بدبینی به جامه پزشکی هیچ ثمره‌ای ندارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد : این سخنان فقط به دلیل تحرک پزشکانی که در مناطق محروم هستند یا اختلاف بین پزشک عمومی و پزشک متخصص در مراکز استان‌ها یا مقاصد دیگری که من نمی‌دانم به درد می‌خورد.

هاشمی ادامه داد: باید تریبون‌ها در اختیار دیگران قرار گیرد نه ما که مسئول اجرایی هستیم چرا که در مقولات کارشناسی کسی نظر ما را نمی‌خواهد

.

سلامت نیوز – 29 تیرماه 1393

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان