بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

بی توجهی به زنگ خطر کاهش رشد جمعيت و نرخ رشد 1.4 درصدی

رييس دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با خطرناک خواندن کاهش نرخ باروري، تصريح کرد: شايد 8سال پيش، اولين زنگ خطر کاهش رشد نرخ جمعيت به صدا درآمد ولي متأسفانه آنچنان مورد توجه قرار نگرفت و اين روند ادامه پيدا کرد.

به گزارش خبرنگار وبدا، دکتر مصطفي مهرابي‌بهار روز دوشنبه 26 خردادماه 1393 در نشست آموزشي دفترسلامت جمعيت، خانواده و مدارس با هدف ارتقاي نرخ باروري کلي در کشور، اظهار کرد: با وجود رشد کلي جمعيت در جهان که ماهانه حدود 10ميليون تولد و 5ميليون مرگ گزارش مي‌شود، نرخ رشد جمعيت در کشور ما کاهش پيدا کرده است.

نرخ رشد براي ثابت نگهداشتن جمعيت بايد 2.6تا 2.7درصد باشد

وي با اشاره به اين که «نرخ رشد جمعيت در اوايل دهه 60 حدود 4.1درصد بود، 10سال بعد به حدود 2.6درصد کاهش يافت و اکنون حدود 1.4درصد است»،اذعان کرد: مي‌دانيم که براي ثابت نگهداشتن جمعيت در کشورهاي توسعه‌يافته نياز به نرخ رشد حدود 2.1درصد است اما در کشورهاي در حال توسعه، اين ميزان بايد بين 2.6 تا 2.7درصد باشد.

علل کاهش نرخ باروري

دکتر مهرابي‌بهار يکي از مهمترين علل کاهش نرخ باروري را افزايش سن ازدواج که به بالاتر از 25سال رسيده، عنوان کرد و گفت: افزايش فاصله ازدواج تا اولين بارداري که گاه به 5سال مي‌کشد، افزايش فاصله بين دو بارداري، افزايش آمار طلاق که شرايط خوبي در اين باره گزارش نمي‌شود و ترويج فرهنگ غلط تک‌فرزندي از جمله دلايل مؤثر بر اين کاهش بوده است.

دغدغه‌هايي که مانع فرزندآوري مي‌شوند

رييس دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با بيان اين که «کاهش باروري و پايين آمدن ميزان نرخ رشد،

غدغه‌هايي که مانع فرزندآوري مي‌شوند

رييس دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با بيان اين که «کاهش باروري و پايين آمدن ميزان نرخ رشد، شايد بدليل ترس از تأمين نشدن نيازهاي اوليه براي برخي خانواده‌ها و وجود دغدغه‌هايي همچون آموزش، شغل، مسکن، خدمات اوليه بهداشتي، امنيت، تفريح، معنويت و برخورداري از سلامت و بي‌اعتمادي نسبت به آينده فرزندان باشد»، تأکيد کرد: بايد به اين دغدغه‌ها توجه شود تا نرخ رشد حداقل به حد جايگزيني بازگردد.

کاهش نرخ رشد خطرناک است

وي، کاهش نرخ رشد را براي برخي جوامع خطرناک دانست و اظهار کرد: اين امر منجر به پيرشدن جمعيت، کاهش نيروي انساني کارآمد، کاهش نرخ بهره‌وري و توسعه اقتصادي، اجتماعي شده و در نهايت متزلزل شدن جامعه را ممکن است بدنبال داشته باشد.

دکتر مهرابي‌بهار افزود: با توجه به ابلاغ سياست‌هاي کلي جمعيتي مقام معظم رهبري مبني بر لزوم افزايش جمعيت جوان و افزايش باروري، وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم‌پزشکي سراسر کشور وظيفه شرعي خود مي‌دانند که با تمام توان در جهت تحقق منويات رهبري براي ارتقاي آگاهي اجتماعي، مشاوره پيش، حين و پس از ازدواج، توسعه بارداري ايمن، سلامت جنسي و بارداري، جلوگيري از مرگ و مير کودکان زير5سال بطور فعال وارد عمل شوند.

وي در عين حال خاطرنشان کرد: مراقب باشيم که در تشويق براي افزايش جمعيت، اگر دقت کافي نداشته باشيم، ممکن است تهديدهايي وجود داشته باشد؛ براي نمونه افراد پرخطر و آنهايي که توانايي کنترل ندارند و نياز به حمايت دارند، اگر حمايت نشوند، منجر به بوجودآمدن جمعيتي خواهند شد که ممکن است مطلوب مسوولان و کشور نباشد.

همه براي افزايش جمعيت سالم تلاش کنند

رييس دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد ابرازاميدواري کرد که همه دستگاه‌هاي اجرايي و بخش خصوصي براي افزايش جمعيت جوان، سالم و بانشاط تلاش کنند و زيرساخت‌هاي موردنياز را فراهم کنند و با تغيير باورهاي غلط فرهنگي و اجتماعي به اين مهم نائل شوند.

منبع- سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد – دوشنبه 26 خردادماه 1393 – ساعت 14

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان