بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

به مناسبت روز 24 خرداد ، روز اهداء خون

در حال حاضر، با وجود پيشرفتهای چشمگير در زمينه علم پزشکی هنوز هيچگونه جايگزين مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسانهای نيکوکار اهدا می شود، می تواند جان انسانهای ديگر را از مرگ نجات بخشد. هرعضو جامعه در طول زندگی ممکن است به دلایل مختلف مصرف کننده خون یا فرآورده های خونی باشد . تزریق به موقع خون در بیماران نیازمند به آن مانع از آسیب  اعضای حیاتی بدن شده ونجات جان آنان رادر پی خواهد داشت .

ازهر3 نفر، درطول زندگی ، یک نفر نیازمند خون ویا فرآورده های خونی خواهد شد. درکشور ما در هر دقیقه حداقل 8 نفر نیاز به خون ویا یکی از فرآورده های خونی دارند.با تهیه فرآورده های خونی از هر واحد خون اهدایی ، می توان جان حد اقل 3 بیمار رانجات داد.نیاز به همه گروه های خونی همیشه وجود دارد.افزایش حجم حوادث ترافیكی ، گسترش  تکنولوژی،ارتقا وتغییر روش زندگی ، افزایش وگسترش روش های تشخیص ودرمان بیماریها باعث شده است تا نیاز  به خون و فرآورده های آن بیش از گذشته باشد.

هرداوطلب واجد شرایط اهدای خون می تواند هر 2ماه یکباراهدای خون نماید به شرطی که تعداد اهدای مجاز سالانه لحاظ شود بطوریکه خانم ها سه بار در سال و آقایان چهار بار در سال می توانند خون خود را اهدا كنند .هم اکنون انسانهای بسیاری هستند که با روشن بینی دریافته اند که اهدای خون سالم یکی از پاک ترین انواع انفاق است . امروزه با فرهنگ سازی و ترویج معروف پسندیده اهدای خون ، اعتقاد به باورهای مقدس دینی و سنتهای ارزنده اخلاقی ، بسیاری از اقشار جامعه با آگاهی از ضرورت تهیه مستمر خون سالم ، داوطلب اهدای این ماده حیات بخش میباشند . نیاز به خون همیشه و همه جا هست و برای تامین خون کافی ، یک بار اهدای خون کافی نیست  .

اهداکنندگان نیک اندیش و نیکوکار هر روز را روز اهدای خون و روز اهدای زندگی میدانند . انتظار است در آینده نه چندان دور با آگاهی و مشارکت روزافزون داوطلبان گرامی و عضویت آنان در جمعیت پر افتخار اهداکنندگان مستمر خون ، شاهد رشد فزاینده ای در تامین خون توسط اهداکنندگان مستمر بوده چرا که درصد اهداکنندگان مستمر خون  در هر جامعه یکی از شاخص های مهم توسعه و تعهد اجتماعی است . با اهدای مستمر خون ، همواره در هر زمان ، مقدار کافی خون از هر گروه خونی جهت رفع نیاز های بیماران در دسترس خواهد بود.داوطلبان اهدای مستمر خون به واسطه اطلاع از شرایط ومراحل مختلف اهدای خون ونیز با آگاهی وپرهیزاز رفتار های پرخطر وهمچنین بررسی های پزشکی وآزمایشگاهی مکرر در هربار اهدای خون،از سالمترین اهداکنندگان خون بوده که درارتقای سلامت فرآورده های خونی نقش حیاتی ایفا می نمایند. 

بمنظور تجلیل از اهداکنندگان خون که نقش انکار ناپذیری در سلامت جامعه ایفا مینمایند ، 24 خرداد ماه سالروز جهانی اهداکنندگان خون نامگذاری گردیده تا ضمن فرهنگ سازی و ترغیب همه اقشار جامعه به این اقدام خداپسندانه ، موجب انگیزه مضاعف در اهداکنندگان گرامی خون به استمرار در این امر حیاتی گردد .

روزانه 800 زن در سراسر جهان به دلیل اختلالات ناشی از حاملگی و یا زایمان جان می سپارند. تقریباٌ تمامی این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. بیش از نیمی از این آمار مربوط به کشورهای آفریقایی و یک سوم آن مربوط به جنوب آسیا است.  خطر مرگ برای مادران زیر 15 سال بسیار بيشتر از  سایر سنین است. همچنین عمده ترین علل مرگ و میر در هنگام زایمان ناشی از خونریزی شدید است. شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان ، "خون سالم برای مادران " تعیین گردیده که به اهمیت دسترسی کافی و بموقع همه اقشار جامعه به فراورده های سالم خونی بمنظور حفظ و ارتقا سلامت جامعه و بویژه اهمیت سلامت مادران در پرورش نسل اینده هر جامعه تاکید دارد .

 مشارکت همگانی اعم از شخصیتهای حقیقی و حقوقی در تقدیر از اهداکنندگان ایثارگر خون تشکر و سپاس عموم مردم از بخشی دیگر از جامعه که بواسطه اهدای خون به حق و شایسته متمایز میباشند بوده که قطعا در ترویج این ضرورت حیاتی و همیشگی در جامعه نیز موثر و راهگشا خواهد بود.از کلیه نهادها ، ادارات ، مجامع و انجمن های عمومی ، رسانه ها و گروههای فرهنگی و اجتماعی انتظار است تا با مشارکت و یاری سازمان انتقال خون در اطلاع رسانی پیام مهم فوق به جامعه اهتمام شایسته داشته باشند .

مناسبتهای  مختلف مذهبی و ملی و از جمله رویدادهای سازمانی مانند روز جهانی اهداکنندگان خون سالم ( 24 خرداد )  و روز ملی اهدای خون ( 9 مرداد ) ، فرصتی هستند تا به خاطر آوریم که زندگی انسان های بسیاری به خون اهدایی ما وابسته است . اهدای خون فرصتی برای شکر نعمت سلامتی است.اهدای خون پایبندی به ارزشهای والای انسانی و اخلاقی است که موجب رضایت خداوند متعال با کمک به همنوعان می گردد که می فرماید : هرکس در نجات جان انسانی بکوشد ، مانند آن است که در نجات جان همه انسان ها کوشیده است (سوره مائده). نیاز به خون همیشه هست و نیکوکاری و ایثار همیشه با اجر و ثواب حق تعالی همراه میباشد . تامین کافی خون سالم در گرو ترویج مسئولانه ضرورت اهدای مستمر خون و نیز مشارکت روزافزون و آگاهانه افراد سالم جامعه است .

دکتر علی حسنی

رئیس روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان