بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 06 آبان 1399

مقاله ها

ممنوعیت تبلیغات دارویی همچنان به قوت خود باقی است /آزاد بودن تبلیغ اینترنتی دارو "کذب " است

 

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور با اشاره به این که تبلیغات دارو کماکان ممنوع است؛ گفت: بر اساس دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی تبلیغات دارو ممنوع بوده مگر در شرایط خاص که آن هم نیازمند اخذ مجوز قانونی از نظام پزشکی است.

دکتر فربد رهنما مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان در خصوص انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر این که تبلیغات اینترنتی دارو قانونی شد؛ اظهار کرد: این موضوع از اساس کذب است و ممنوعیت تبلیغات دارو همچنان به قوت خود باقی است.


وی با ا شاره به این که مجلس شورای اسلامی در سال 92 طی قانون اصلاح مواد 1؛6 و 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی هیئتی را تحت عنوان مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پیش بینی نموده است؛ افزود: وظیفه هیئت فوق حذف مقررات زائد و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با تکیه بر سه عامل کاهش زمان؛ کاهش هزینه و مراحل صدور است.


وی این هیئت را فراقوه ای و با عضویت اعضای اصلی بخش غیردولتی دانست و ادامه داد: بعدها در ماده 57 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور کاملتر شده ؛وظایف و اختیارات آن نیز به شکل بهتری مد نظر قرار گرفت به گونه ای که تمام وظایف ماده های 62 و 70 برنامه پنجم توسعه شامل بهینه سازی نحوه ارائه خدمات ؛صدور مجوزهای کشور و شناسایی دستگاههای اصلی و فرعی پنجره های واحد کشور در جهت بهبود محیط کسب و کار برعهده این هیئت نهاده شد.


رهنما با اشاره به این که هیئت مقررات زدایی در راستای ساماندهی تبلیغات آشفته در فضای مجازی و به درخواست سازمان نظام پزشکی تشکیل جلسه داد؛ تصریح کرد: در همین راستا و براساس مصوبه چهلمین نشست هیئت فوق الذکر که در 20 مرداد ماه امسال تشکیل شد؛ سازمان نظام پزشکی کشور مکلف است اطلاعات شناسنامه مجوز تبلیغات و ا نتشار آگهی های دارویی؛ مواد خوراکی؛ آشامیدنی ؛ آرایشی ؛ بهداشتی و امور پزشکی را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری نماید. همچنین این سازمان مکلف است با همکاری اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و سایر ذینفعان بخص خصوصی ظرف مدت زمان یکماه فرآیند صدور مجوز مذکور را به نحوی تدوین کند که شرکت های پلتفرمی ابتدا تخصص و مجوزهای متقاضیان خواهان تبلیغ کالا و خدمات حوزه سلامت را احراز و سپس بصورت وب سرویس برای سازمان نظام پزشکی کل کشور ارسال نمایند و این سازمان اطلاعات را ظرف مدت 2 روز کاری بررسی و نتیجه را به شرکتهای پلتفرمی اعلام کند که عدم پاسخگویی ظرف مدت 2 روز به منزله پاسخ مثبت است.


مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور با تاکید بر این که طبق قانون و مقررات مربوط به امور پزشکی و دارویی مصوب سال 1334 فروش دارو صرفا در داروخانه های دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت امکانپذیر است؛ خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر سازمان غذا و دارو ضوابطی تعیین نموده که بر اساس آن داروخانه هایی که مجوز تاسیس خود را از وزارت بهداشت دریافت نموده و پروانه بهره برداری و مسئول فنی  دارند ؛ می توانند فروشگاه اینترنتی دایرکنند؛ اما حق فروش دارو را در آن نداشته و صرفا فروش کالاهای غیردارویی (بهداشتی) توسط این فروشگاهها بلامانع است.


وی با تاکید بر اینکه مرجع صدور مجوز تبلیغات، سازمان نظام پزشکی محل تبلیغ است که پس از انجام کارشناسی و دریافت تعرفه مصوب اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته می کند، گفت: فضای مجازی تحت شمول دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی است به این معنی که اگر فردی بخواهد در فضای مجازی اقدام به تبلیغات دارویی، آرایشی، بهداشتی یا امور پزشکی کند، موظف به اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی است.بر این اساس تمامی پلتفرم های تبلیغاتی مانند شیپور؛ دیوار؛ نت برگ و ... مکلفند تمامی درخواست های  تبلیغی خود در حوزه امور پزشکی ؛ دارویی ؛ آرایشی و بهداشتی را با اخذ مجوزهای مربوطه از سازمان نظام پزشکی منتشر نمایند.


رهنما با بیان این که فروش دارو بدون حضور پزشک داروساز می‌تواند مخاطرات زیادی را برای سلامت بیمار بدنبال داشته باشد ؛ خاطرنشان کرد : تبلیغاتی که در سایت‌های مختلف اینترنتی برای فروش و عرضه انواع داروها صورت می‌گیرد هیچ پشتوانه علمی برای تایید صحت و سلامت داروها ندارد و هرگونه تبلیغ دارو طبق قانون ممنوع بوده مگر در شرایط خاص برای اطلاع رسانی به جامعه پزشکی که در آن صورت باز هم نیازمند اخذ مجوز تبلیغ از سازمان نظام پزشکی است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان