بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

وزیر بهداشت: از واگذاری بخشی از کارها به نظام پزشکی خرسندیم

وظیفه دولت سیاست‌گذاری است نه اجرا
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه نباید به حاشیه ها توجه و متن را رها کرد، گفت: متاسفانه برخی تنگ‌نظرانه به موضوعات این حوزه نگاه کرده و می‌کنند و گاهی هم که تریبون در اختیارشان قرار می‌گیرد، صحبت‌هایی می‌کنند که نه تنها به سلامتی مردم کمکی نمی‌کند بلکه آسیبی جدی برای سلامت مردم است.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم رونمایی از سامانه آنلاین صدور پروانه مطب در نظام پزشکی با استقبال از واگذاری بخشی از امور به سازمان نظام پزشکی، گفت: در بخش سلامت در حوزه خدمات الکترونیک بسیارکمبود داریم و حتی نسبت به برخی از بخش‌های خدماتی عقب هستیم. باید هرچه زودتر خودمان رادر این حوزه مجهز کنیم.

وی با اشاره به نقش خدمات الکترونیک در حوزه وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، داروخانه‌ها، گمرک و..، ادامه داد: با فراهم شدن خدمات الکترونیک از ورود افراد، دارو و همچنین تجهیزات پزشکی غیر مرتبط و تقلبی پیشگیری خواهد شد. از طرفی این مبحث خدمتی به مصرف کنندگان و مردم کشور است تا از صحت و اصالت مدارکی که در اختیار افراد است و همچنین تجهیزات و دارویی که استفاده می‌کنند مطمئن باشند.

وی با توضیح اینکه بسیاری از کشورها سال‌هاست که این فناوری را به خدمت گرفته‌اند و این اطمینان را به مصرف کنندگان‌شان می‌دهند که کالا و خدمتی که ارائه می‌شود معتبر و مطمئن است، خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت این کار شروع شده است. البته در گذشته هم اقداماتی صورت گرفته اما چندان قابل بهره‌برداری نیست. به همین دلیل مجددا کار از ریشه در حال بهره‌برداری است. امیدواریم تا پایان دولت یازدهم بتوانیم نظام الکترونیک را در وزارت بهداشت برقرار کنیم.

وی ادامه داد:. استقرار نظام الکترونیک کار سختی است اما در عین حال همراهی وهماهنگی جامعه پزشکی را نیز می‌طلبد. خوشحالم که سازمان نظام پزشکی در این راستا خدماتی رابرای جامعه پزشکی فراهم کرده است.

هاشمی افزود: انجام این چنین اقدامات و همچنین رابطه میان دولت، وزارت بهداشت و نماینده صنف که همان نظام پزشکی باشد، پاسخی است به کسانی که چندان علاقه‌ای ندارند که این همکاری‌ها ریشه‌دار شود و تصدی‌گری دولت کاهش یابد. وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدواریم  روز به روز بر توانمندی های نظام پزشکی افزوده شود و بتواند بخشی از بار دولت را بر عهده بگیرد. در عین حال بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد هم  می‌توانند بخش عمده‌ای از مسئولیت‌ها را بر عهده گیرند.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای معتقدند این حوزه باید وابسته به دولت باشد و عنوان حاکمیتی را به هر موضوعی در این حوزه الصاق می‌کنند، افزود: این در حالی است که هر جا مردم حضوردارند، کار، بهتر و روان‌تر پیش رفته است. وظیفه دولت سیاست‌گذاری است نه اجرا. بسیاری از کشورها مبحث ورود به کشورشان که امنیتی‌ترین موضوع است را به بخش خصوصی سپرده‌اند، آن وقت ما برای ابتدایی‌ترین مسائل فکر می‌کنیم که خودمان باید کار را انجام دهیم. البته آن کار را ناقص هم انجام می‌دهیم و در عین حال امکان استفاده از نیروهای مردمی را از خودمان سلب می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم این دوره شاهد ارتقای روابط دولت، وزارت بهداشت و سازمان های مردم نهاد باشیم. از طرفی باید نظارت‌ها را نیز افزایش دهیم. مطمئنم که نظارت‌ها قوی نیست. بازنگری در این حوزه در سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت لازم است به طوری که مردم احساس کنند ما مدافع حقوق آن‌ها هستیم و اگر کسی تخلفی در این حوزه داشته باشد، حتما باید راه شکایت برای مردم باز باشد و روند رسیدگی به شکایت‌ها سریع باشد.

وی گفت: اگر هماهنگ عمل کنیم و این اعتماد ایجاد شود، بسیار ارزشمند خواهد بود. مطمئنا نعمتی بالاتر از سلامتی نیست. هر کسی در هر کجای کشور که بتواند در این امر کمک کند، قطعا در پیشگاه خداوند ماجور است. اگر اخلاص باشد که قطعاً هست، راه‌ها باز خواهد شد و زمان، آنچه را که می‌ماند مشخص می‌کند.

انتهای خبر/ سایت سازمان کل نظام پزشکی -یکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان