بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

ارائه روش های نوین درمانی برای نخستین بار در مرکز تحقیقات چشم پزشکی

ريیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چندین مورد گزارش روش های نوین درمانی که اکنون به عنوان روش درمانی در جهان قابل توصیه است از جمله  تزریق داخل زجاجیه به وسیله دارویی با نام Avastin در بیماران دیابتی متعلق به این مرکز تحقیقات است.

به گزارش وب دا؛ دکتر ناصر شعیبی در ارائه گزارش عملکرد جامع سه ساله مرکز تحقیقات چشم پزشکی مشهد ، گفت: مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۵ کار خود را آغاز کرد.

وی ابراز داشت: در ابتدا این مرکز تحقیقات با نام مرکز تحقیقات چشم کار خود را آغاز کرد و در ادامه در سال ۱۳۸۹ موفق به کسب موافقت قطعی از سوی وزارت بهداشت و به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی شناخته شده وزارت بهداشت معرفی شد و اکنون با ۱۵ عضو هیات علمی در حال فعالیت است.

دکتر شعیبی از تجمیع دو مرکز تحقیقات شبکیه و قرنیه با این مرکز تحقیقات خبر داد و گفت: حدود سه سال قبل دو مرکز تحقیقات قرنیه و شبکیه در بیمارستان چشم پزشکی خاتم الانبیاء(ع) و گروه چشم راه اندازی شد؛ که در سال گذشته و با همراهی معاونت پژوهشی دانشگاه و بر اساس سیاست های کلان دانشگاه و وزارت بهداشت جهت رشد دادن به عملکرد افراد و تجمیع کارها این دو مرکز در مرکز تحقیقات چشم ادغام شدند.

چاپ ۱۷۰ مقاله و  تالیف ۱۰ کتاب در مرکز تحقیقات چشم پزشکی

ريیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی تصریح کرد: تا کنون حدود ۱۷۰ مقاله در این مرکز تحقیقات به چاپ رسیده است و حدود ۱۰ کتاب در این مرکز تالیف و یا به صورت book chapter نوشته شده است که برخی از این کتاب ها ناشران بسیار معتبری داشته و حتی به صورت بین المللی مطرح شده می باشند.

وی اضافه کرد: کتاب «گاز خردل» نوشته شده توسط پرفسور بلالی؛ که ناشر آن اشپرینگر است و یک chapter آن توسط اعضای هیات علمی این مرکز تحقیقات نوشته شده است و قسمت چشم پزشکی کتاب «تراخم در قسمت های مختلف بدن» نیز توسط اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات چشم پزشکی نوشته شده و ناشر آن اشپرینگر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه تصریح کرد: تا کنون حدود ۹۵ پایان نامه در این مرکز تحقیقات انجام  و ۱۲۴ طرح تحقیقاتی مصوب شده و در این مرکز تحقیقات در دست اقدام است.

دکتر شعیبی به یکی از اهداف عمده این مرکز تحقیقات اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به امکانات فیزیکی که گروه چشم و بیمارستان تک تخصصی خاتم الانبیاء(ع) با تعداد بالای مراجعه کننده دارد؛ تلاش داریم تا در آینده نزدیک جزء سه مرکز برتر تحقیقاتی کشور بوده تا بتوانیم در سطح منطقه نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ريیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی گفت : این ادعا بر اساس سهم این مرکز تحقیقات در تولید علم بوده است به نحوی که مقاله ای در این مرکز تحقیقات تولید شده؛ که بیش از ۸۰ بار در سایت اسکوپوس رفرنس دریافت کرده به شکلی که از این تعداد حدود ۷۵ رفرنس خارج از ایران دریافت شده است.

وی خاطر نشان کرد: از اعضای هیات علمی دانشگاه مقاله ای در این مرکز تحقیقات تولید شد؛ که به عنوان رفرنس کتاب های چشم پزشکی در آخر chapter یکی از کتاب ها چاپ شده ارائه شده است و البته چندین مورد گزارش اولین مورد کارهای مهم در سطح جهان که اکنون به عنوان روش درمانی در جهان قابل توصیه است؛ متعلق به این مرکز تحقیقات می باشد.

کشف یکی از ژن های مرتبط با بیماری آب سیاه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به برخی از اولین روش های درمانی ایجاد شده در کشور بر اساس مقالات تولیدی این مرکز تحقیقات اشاره کرد و ابراز داشت: یک مورد مربوط به تزریق داخل زجاجیه به وسیله دارویی با نام Avastin در بیماران دیابتی آماده عمل است؛ که بعد از مقاله چاپ شده در این مرکز تحقیقات در تمام دنیا پذیرفته شده است.

دکتر شعیبی در ادامه خاطر نشان کرد: کشف یکی از ژن های مرتبط با بیماری آب سیاه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کشف یکی از اعضای هیات علمی در این مرکز تحقیقات در فرصت مطالعاتی خارج از کشور در مورد سلول ها بنیادی قرنیه نیز از موارد جدید قابل توجه و گزارش شده است.

ريیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی مطرح کرد: در کل کشور تنها دو یا سه مرکز چشم پزشکی دانشگاهی وجود دارد که دارای چنین فضای فیزیکی بوده و به صورت مجزا در حال فعالیت می باشد و این اتفاق از لحاظ دسترسی به اعضای هیات علمی دارای رتبه های جهانی و تعداد بالای بیمار موجبات رشد تحقیقات را ایجاد می کند.

وی یادآور شد: در این مرکز چشم پزشکی به عنوان یکی از مراکز پیشرو در کشور بیمارانی از شرق کشور و خارج از کشور به ما مراجعه دارند که موجبات ایجاد پتانسیل بسیار خوب جهت رشد علم چشم پزشکی و رشد تحقیقات می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: چشم بدون شک دوربین ما به دنیای بیرون است و فردی که نابینا می شود یکی از بزرگترین حس های خود را از دست داده است، بر این اساس اهمیت سلامت چشم بر کسی پوشیده نیست.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: علم چشم پزشکی در چهار قسمت قرنیه و آب مروارید، شبکیه، حدقه چشم و آب سیاه در ایران و جهان تمرکز بیشتری از فوق تخصصان را به خود اختصاص داده است.

دکتر شعیبی اضافه کرد: چشم در هفت رشته فوق تخصصی قرنیه، شبکیه، آب سیاه، حدقه چشم، کودکان و انحرافات چشم در این بیمارستان بسیار فعال است و موقعیت های خوبی را به خود اختصاص داده است.

ريیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی به بیشترین مراجعات مردم در خصوص تخصص های چشم پزشکی اشاره کرد و افزود: در قسمت قدامی چشم بیشترین تخصص به آب مروارید، در قسمت آب سیاه چشم، بیماری آب سیاه، در قسمت شبکیه بیماری ، در قسمت انحرافات چشمی انحرافات چشمی کودکان و در قسمت حدقه چشم نیز بیماری های متنوعی (غده تیروئید تا عفونت چشمی) می پردازد.

بیماری دیابت یکی از علل اصلی ابتلا به آب مروارید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: در ۱۵ سال قبل اگر بیماری دیابت پیشرفته در بیمارستان دیده می شد؛ به عنوان نمونه برای دیگر دانشجویان مورد تحقیق قرار می گرفت؛ اما متاسفانه در شرایط کنونی و در لحظه تهیه این گزارش، تنها ۳۰ بیمار دیابتی در مرحله عمل وجود دارند؛ که این موضوع نشان می دهد دیابت بر اثر سن بسیار در حال گسترش است.

وی افزود: بیمار دیابتی باید با پی گیری پزشک متخصص خود به صورت مداوم مورد معاینه چشم قرار بگیرد و سالی یک بار این معاینات را انجام بدهد؛ زیرا موارد بسیاری داشته ایم؛ که فرد ۱۰ یا پنج سال دیابت همراه با بینایی خوب داشته است؛ اما در معاینات متوجه می شویم گوشه چشم بیمار یا رگ آورده و یا ورم کرده است و خونریزی دارد.

دکتر شعیبی خاطر نشان کرد: در صورت عدم مراجعه بیمار دیابتی به چشم پزشک این بیماری بالاخره مانع دید بیمار خواهد شد زیرا بیماری دیابت مانند بیماری فشار خون به یک باره آثار خطرناک خود را بروز می دهد؛ که چشم یکی از نقاط آسیب پذیر در این بیماری به شمار می رود.

اجرای طرح های تحقیقاتی کاربردی از رویکردهای مهم مرکز تحقیقات

ريیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی به حضور دانشجویان در این مرکز تحقیقات اشاره کرد و گفت: یکی از حسن های گروه چشم دانشگاه که از سال های قبل روی آن برنامه ریزی شده؛ استفاده از پایان نامه های دانشجویان تا حد امکان بوده است.

وی بیان داشت: گرچه برخی پایان نامه ها تنها به بررسی داده ها می پردازد؛ اما برخی پایان نامه ها با دخالت مستقیم دانشجو همراه بوده به نحوی که دانشجو بر روی حیوانات آزمایشگاهی نمونه برداری می کند و نتیجه کار به خوبی ارائه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: در حال حاضر ۴۰ رزیدنت در این مرکز تحقیقات فعال هستند و به ازای هر دو دانشجو یک طرح تحقیقاتی فعال دانشجویی وجود دارد.

مرکز تحقیقات چشم پزشکی پزشکی در ردیف ۴ مرکز برتر کشور

دکتر شعیبی به طرح های کاربردی مرکز تحقیقات چشم اشاره کرد و بیان داشت: این مرکز تحقیقات جزء چهار مرکز تحقیقات برتر کشور است و این در حالی است که علم چشم پزشکی ایران در منطقه جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و با توجه به این که مسئول امور بین الملل دانشگاه از گروه چشم می باشد؛ مطمئنا تلاش بسیار خوبی جهت جذب افراد موفق بین المللی در استان خواهد شد.

وی به طرح های تحقیقاتی بین مرکزی در مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و ابراز داشت: برخی طرح های تحقیقاتی با هفت مرکز تحقیقات از استان های کشور از جمله تهران، تبریز، اصفهان و ... در حال برگزاری است.

ارتباط مرکز تحقیقات چشم با مراکز تحقیقات و دانشگاه های کشور

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد به برخی طرح های بین مرکزی مرکز تحقیقات چشم پزشکی با دیگر مراکز اشاره کرد و گفت: طرحی تحت عنوان«طراحی و ارزیابی سیستم غربالگری اتوماتیک رتینوپاتی دیابتیک» با بودجه ای بالغ بر ۴۰ میلیون تومان  و با همکاری گروه کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۹۴ اجرایی و به اتمام رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: طرح «تهیه و ارزیابی درون تنی (In Vivo) نانو لیپوزوم های حاوی ملفالان به دنبال تزریق داخل ویتره» نیز با همکاری مرکز تحقيقات چشم رسول اکرم(ص)دانشگاه علوم پزشکي تهران و با بودجه ای در حدود ۱۵ میلیون تومان اجرا و در سال ۹۴ به پایان رسیده است.

ريیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی اظهار داشت: طرح تحقیقاتی «بررسی بیماری های چشمی در شهر مشهد» که در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید؛ با حضور کلیه دستیاران و چشم پزشکان بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) در سطح شهر مشهد و با بودجه ای بالغ بر ۲۰ میلیون تومان به انجام و نتایج قابل توجه و ارزشمندی از آن به دست آمد.

 

دکتر شعیبی به برخی طرح های تحقیقاتی در دست اقدام اشاره کرد و ابراز داشت: طرح ریجستری تحت عنوان «طراحی و ایجاد رجیستری بومی بیماری های چشم» با بودجه ای بالغ بر ۲۵ میلیون تومان در حال حاضر به تصویب و در سال ۹۵ طرحی تحت عنوان «طراحی سیستم غربالگری رتینوپاتی دیابتیکDRSRobo» به عنوان متمم به آن اضافه شده است. 

 

وی اضافه کرد:  طرح سراسری «بررسی سریع علل قابل اجتناب نابینایی و کم بینایی (RAAB) » نیز در سال ۹۵-۹۴ در شبکه راهبردی مراکز تحقیقات چشم کشور تصویب و خراسان رضوی به عنوان یکی از چهار استان انتخابی برای انجام این طرح معرفی شد که این طرح نیز با بودجه ۶۰ میلیون تومان برای هر استان و هزینه ای بالغ بر ۲۴۰ میلیون تومان از طریق شبکه راهبردی مراکز تحقیقات تامین خواهد شد.

 

بیماری چشمی بهجت از بیماری های بومی استان

 

دکتر شعیبی به برخی بیماری های چشمی بومی استان وکشور اشاره کرد و بیان داشت: برخی بیماری های چشمی مانند التهاب های چشم در ایران و بیماری چشمی بهجت که التهاب درون چشمی است نیز در استان خراسان رضوی بیماری بومی چشمی شناخته می شوند.

ريیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی کاربردی کردن مقالات تولیدی در این مرکز تحقیقات را چشم انداز این مرکز عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به این مهم نگاه ما به دستگاهی است که مقالات و طرح های پژوهشی را تصویب می کند، به نحوی که مطمئنا اگر شورای پزوهشی دانشگاه تصویب طرح های کابردی را اصل قرار دهد در این مسیر موفق خواهیم بود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان