بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

پاسخ ا نجمن رادیولوژی ایران به مصاحبه درج شده در سایت نظام پزشکی

    به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران در پاسخ به مصاحبه ای که بر روی سایت سازمان نظام پزشکی درج شده است متنی را ارسال نموده است که در ذیل می خوانید.

    انجمن رادیولوژی ایران

    در سایت سازمان نظام پزشکی کشور مصاحبه‌ای از رئیس انجمن زنان منتشر شده بود که در راستای شفاف‌سازی و تذکر به رعایت قانون نکاتی را خدمت ایشان یادآور می‌شویم.

    1- صحبت‌های ریاست انجمن زنان سرکار خانم دکتر اعظم السادات موسوی مصداق کامل دخالت ایشان در امورات مربوط به رشته رادیولوژی است. سونوگرافی از دیسیپلین‌های پایه‌ای رشته رادیولوژی است و متولی علمی مشخصی به نام هیأت بورد رادیولوژی و انجمن علمی رادیولوژی دارد و صحبت کردن در رسانه‌های عمومی با رعایت حدود بین رشته‌ای و احترام به حریم رشته‌های تخصصی حداقل انتظاری است که از ریاست انجمن زنان داریم.

    2- استفاده از سونوگرافی به عنوان ابزار تشخیص توسط متخصصان زنان با رعایت قوانینی به شرط گذراندن دوره‌های علمی بالینی مربوطه و عدم دریافت وجه و عدم ارائه گزارش و تنها برای بیماران خودشان بلامانع است و متخصصان زنان نمی‌توانند به صورت حرفه‌ای مراجعه‌کنندگان را سونوگرافی کنند و از آنان پولی دریافت کنند به عبارتی با توجه به قوانین و نظرات مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت، متخصصان زنان صلاحیت حرفه‌ای برای انجام سونوگرافی را ندارند.

    3- ریاست محترم انجمن زنان مکرراً در رسانه‌های عمومی بر خلاف قوانین و مقررات برای انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان تعرفه تعیین می‌کنند این در حالیست که طبق نظر معاونت حقوقی وزارت بهداشت متخصصان زنان حق گرفتن وجهی برای استفاده از ابزار کمک تشخیصی سونوگرافی از بیماران ندارند و به جز تعرفه قانونی ویزیت نباید پولی از بیمار اخذ نمایند (دادنامه شماره 895 دیوان عدالت اداری بهمن 92)

    4- با توجه به جایگاه علمی و صنفی سرکار خانم دکتر موسوی از ایشان درخواست داریم با تسلط بر قوانین و آیین‌نامه باعث سردرگمی بیماران نشوند و اجازه ندهند با دستاویز قرار دادن اظهاراتشان در رسانه‌های عمومی حق بیماران با اخذ وجه غیر قانونی مورد تعدی قرار گیرد.

    انجمن علمی رادیولوژی ایران به نمایندگی از جامعه رادیولوژیست‌ها صیانت از حقوق بیماران و جلوگیری از آسیب دیدن بیماران را در محدوده تخصص رادیولوژی و سونوگرافی وظیفه علمی اخلاقی و انسانی خود می‌داند و از ریاست محترم انجمن زنان انتظار داریم به بحث‌هایی که باعث تحمیل هزینه‌های غیر قانونی به مادران باردار و بیماران می‌شود دامن نزنند و وارد بحث‌های تداخلات بین رشته‌ای نشوند که تبعات آن اثرات مخرب زیادی بر خدمات رسانی به مردم شریف ایران و اقتصاد سلامت دارد.

     

    من‌الله توفیق

    هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران

 

سایت نظام کل - 14-05-1395

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان