بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

بیماری اتیسم یکی از اختلالات تکاملی شایع در کودکان است

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری اتیسم یکی از اختلالات تکاملی شایع در کودکان است که در سالهای گذشته افزایش آن را در جامعه شاهد بوده ایم.

به گزارش وب دا، دکتر عزت خداشناس بیان کرد: از هر 70 کودک در خراسان رضوی و کشورمان یک کودک به بیماری اتیسم یا خود درماندگی مبتلاست. در حالیکه تعداد موارد ابتلا به بیماری اتیسم در جامعه ایران از هر 150 کودک، یک نفر گزارش شده است.
این پزشک متخصص کودکان بیان کرد: در سالهای گذشته شناسایی بیماران مبتلا به اتیسم و دیگر اختلالات تکاملی در کشورمان و از سوی دیگر طول عمر این کودکان به دلیل پیشرفت علوم پزشکی افزایش یافته است.
دکتر خداشناس با اشاره به اهمیت تشخیص اختلالات تکاملی در سنین خردسالی برای انجام مداخلات درمانی اظهار کرد: اکنون فقط 30 درصد کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی در جامعه قبل از ورود به مدرسه شناسایی می شوند.
وی خاطر نشان کرد: تکامل یا نمو شامل مجموعه تغییراتی است که انسان در طول حیات برای ارتفای جسمی، ذهنی، گفتاری و اجتماعی کسب می‌ کند و تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی مختلف قرار دارد.
وی عوامل تاثیرگذار در ایجاد اختلالات تکاملی را شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی عنوان کرد و گفت: عوامل محیطی به سه دسته پیش از تولد، حین تولد و عوامل بعد از تولد تقسیم بندی می شود.
او ادامه داد: بیماریهای مادر در طول حاملگی، عفونت، تغذیه نادرست و مصرف برخی داروها در طول حاملگی، استرس، اضطراب و حوادث در طول بارداری، عوامل مربوطه در حین زایمان و بعد از زایمان مانند تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی خانواده و عادات غذایی والدین و رفتارشان در ایجاد اختلالات تکاملی دخیل هستند.
وی با بیان اینکه علائم اختلالات تکاملی در هر سنی متفاوت است، گفت: تاخیر در حرف زدن کودک، راه رفتن کودک، عدم توانایی در انجام کارهای ظریف با انگشتان و نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران از علائم اختلالات تکاملی است.

 

وبدا - پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان