بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

رییس کل سازمان نظام پزشکی: معدل تعرفه‌های نظام پزشکی همواره کسری از تورم بوده است

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در طول سالیانی که نظام پزشکی تعرفه را مشخص می‌کرد، مجموعا نشان دادیم که معدل این تعرفه‌ها کسری از تورم موجود در کشور بوده است، گفت: البته مستندات این موضوع نیز موجود است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی بازگشت اختیار تعرفه‌گذاری به نظام پزشکی را کمک به انتظام تعرفه‌ای و سرعت اعمال تعرفه‌ها دانست و افزود: فکر می‌کنیم که شان هیات وزیران بالاتر از این است که بخواهد درباره برخی تعرفه‌های کوچک دور هم جمع شده و اظهار نظر کنند؛ چرا که اینها کاری تخصصی و فنی است که در بسیاری از موارد با کار مشترک میان نظام پزشکی و وزارت بهداشت محقق خواهد شد.

 

بررسی چرایی عدم ورود ابعاد مترقی برنامه پنجم به برنامه ششم

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از قوانین موجود در برنامه پنجم توسعه مانند واقعی‌ شدن تعرفه‌ها، رسیدن به قیمت تمام شده خدمات، تجمیع بیمه‌ها، خرید راهبردی از سوی بیمه‌ها، بحث ساز و کارهای نگهداشت نیروهای انسانی پزشکی در شهرستان‌ها، کاهش تصدی‌گری و ... محقق نشده است، ابراز داشت: برای اینکه این موضوعات در قانون ششم توسعه شکل عملیاتی به خود گیرد، حتما نیاز به آسیب‌شناسی در زمینه چرایی عدم ورود آنها به برنامه ششم توسعه را داریم.

به گفته رییس کل سازمان نظام پزشکی، برخی مولفه‌ها و قوانین سلامت در برنامه ششم توسعه، چون مساله تجمیع بیمه‌ها و واقعی شدن تعرفه‌ها مسکوت مانده است و باید قبل از اینکه بخواهیم این موضوع را در قانون برنامه ششم به سرانجام برسانیم؛ حتما تحلیل، واکاوی و آسیب شناسی صورت گرفته و مشخص شود که چرا این دو موضوع مهم و قانونی ( تجمیع بیمه‌ها و حرکت به سوی تعرفه‌های واقعی)، از ابعاد مترقی برنامه قانون توسعه پنجم هستند، وارد برنامه ششم توسعه نشدند.

 

بازگشت اختیار تعرفه‌گذاری به نظام پزشکی مطالبه‌ای بر زمین مانده است

زالی بازگشت اختیار تعرفه‌گذاری به این سازمان را مطالبه‌ای بر زمین مانده خواند و بر لزوم آسیب شناسی در زمینه عدم ورود برخی مباحث حوزه سلامت در قانون برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

وی درباره مطالبه سازمان نظام پزشکی مبنی بر بازگشت اختیار تعرفه‌گذاری به این سازمان که در قانون برنامه پنجم توسعه از نظام پزشکی سلب شده بود، گفت: ما از ابتدای شکل‌گیری برنامه ششم توسعه این موضوع را مدنظر داشتیم و به همین دلیل دو نامه مستقل در این زمینه تدوین شد.

رئیس کل نظام پزشکی با اشاره به نامه ای در این خصوص به رئیس جمهور، اظهار داشت: نامه دیگر پیشنهادی بود که در قالب کارگروه‌های تخصصی مربوط به این موضوع به سازمان برنامه و بودجه و در وزارت بهداشت ارایه شد و همچنین روسای نظام پزشکی شهرستان‌ها در اجلاسی که در زمینه انتخابات مجلس حدود دو هفته گذشته برگزار شد، نامه ای جمعی را امضا کرده‌اند که به رییس جمهور ارایه خواهیم داد.

 

 قابلیت بازگشت اعتماد و اختیار تعرفه‌گذاری به سازمان نظام پزشکی وجود دارد

 

زالی به وجود برخی ابهام‌ها در زمان طرح برنامه ششم توسعه و امکان تمدید برنامه توسعه پنجم برای یکسال دیگر اشاره و اظهار کرد: بنابراین موضوع بازگشت اختیار تعرفه‌گذاری به سازمان نظام پزشکی کماکان به عنوان یک مطالبه جامعه پزشکی بر زمین است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود کشور، قابلیت بازگشت اعتماد و اختیار تعرفه‌گذاری به سازمان نظام پزشکی وجود دارد، گفت: چراکه در اکثر موارد در سال‌های گذشته نیز معیاری که در اولین سال بعد از گرفتن اختیار تعرفه‌گذاری، ملاک عمل و به عنوان پایه قرار گرفته است، تعرفه‌های اعلامی از سوی نظام پزشکی بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که هم از نظر علمی و هم از لحاظ اجرایی نگرانی‌های مختلف برطرف شده‌اند.

 

سازمان کل نظام پزشکی -جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان