بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

پيشتازي گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکي مشهد در زمينه تحقيق بر روي پروبيوتيک ها

گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکي مشهد يکي از گروههاي پيشرو در زمينه تاثير و درمان بيماري هاي گوارشي و آلرژي با پروبيوتيک ها به شمار مي رود.

به گزارش وب دا، دکتر محمد علي کياني دانشيار گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه کار تحقيق بر روي تاثير پروبيوتيک ها از سال 1382 در اين دانشگاه آغاز شد اظهار داشت: در اين مدت در زمينه تاثير بر روي بسياري از بيماري هاي قابل درمان با اين ماده تحقيقات گسترده اي صورت گرفته است و تا کنون به همت اعضاي هيات علمي ، 18 مقاله در پايگاههاي ملي و بين المللي به چاپ رسيده است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: اين تحقيقات در زمينه درمان و بهبود بيماري هاي  همچون گوارشي و آلرژي، اسهال هاي ناشي از مقاومت به انتي بيوتيک ها، پيشگيري از اسهال، کوليک هاي شيرخواران و درمان چاقي بوده که تا کنون انجام شده است و مي توان گفت که دانشگاه علوم پزشکي مشهد به عنوان قطب اين تحقيقات در کشور به شمار مي رود.

عضو هيات علمي گروه ايمونولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز در اين زمينه اظهار داشت: در بدن هر انسان 100 تریلیون میکروب وجود دارد که بخش عمده ای از آنها میکروب های بیماریزا هستند و میکروب های مفید قسمت اندکی را شامل می شوند که معمولا در دستگاه گوارش، پوست و ریه ها استقرار دارند.
دکتر حميد آهنچيان خاطر نشان کرد: میکروب های مفید برای درمان بیماریهای مختلف نظیر بیماریهای عفونی، پوستی، آلرژی، گوارشی و تقویت سیستم ایمنی کاربرد دارند.
اين پزشک فوق تخصص آلرژي و ايمني شناسي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تاکید کرد: مصرف بی رویه و نا به جای آنتی بیوتیک ها که در کشور ما رواج دارد، باعث از یبن رفتن میکروب های مفید شده و در نتیجه فرد را مستعد بیماری می سازد.
به گفته وی، به طور مثال 90 درصد عفونت های تنفسی و بیشتر اسهال ها ویروسی هستند و نیازی به آنتی بیوتیک ندارند، در حالیکه پزشکان برای اطمینان از اثربخشی درمان آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند.
وي افزود: در حال حاضر انواع محصولات حاوی پروبیوتیک در کشورهای مختلف تولید شده که در ایران این محصولات در مواردی نظیر پنیر، ماست و خمیردندان عرضه شده است.
دکتر آهنچیان مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک را برای همه گروههای سنی توصیه کرد و افزود: مصرف این محصولات هیچ ضرری نداشته و استفاده از آنها در گروههای سنی نوزادان، شیرخواران، کودکان و سالمندان مورد تاکید است.
وی با بیان اینکه ماست بویژه ترش شده آن سرشار از پروبیوتیک و میکروب های مفید است، گفت: ایرانی ها اولین افرادی بودند که ماست را در چند هزار سال پیش از میلاد کشف و از آن استفاده کردند.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان