بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

نگاه مسؤولان به حضور جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی

امام خمینی "ره"

در دوران دفاع مقدس هيچ گروه تخصصي به اندازه پزشكان ، پرستاران و امدادگرانبه دليل نيازي كه به آنها احساس مي‌شد در خط مقدم جبهه حضور نداشته‌اند.

 

مقام معظم رهبری :

کادر پزشکي در دوران دفاع مقدس رو سپيد بود .

 

سردار رحیم صفوی مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا:

o       کیفیت کارهای پزشکی در جبهه های جنگ تحمیلی بسیار بالا بود .

o       مجموعه حماسه علوم پزشکی در دفاع مقدس، یک ویژگی منحصر بفرد داشت که در تاریخ ایران و تاریخ جنگ‌های گذشته بی نظیر است.

o       تیم های اضطراری دفاع مقدس شامل انسانهای ویژه و برجسته علمی و همواره در حال آماده باش برای اعزام به مناطق عملیاتی بودند ، بدون آن که بدانند به کجا اعزام می شوند . این انسانهای برجسته و عالمی که به وجود آنان افتخار می کنیم خدمات منحصر به فردی را انجام دادند که در جایی ثبت نشده است.

o       محموعه اقدامات تیم های پزشکی در دوران دفاع مقدس  تاکنون مستند نشده است. برای نسل جدید باید ارزشهای دفاع مقدس و خاطرات آن دوران را نهادینه کنیم.

 

سردار سرلشکر سیدحسن فیروز‌آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح :

o       جامعه پزشکی در دوران مبارزه برای سرنگونی استبداد و دور کردن استعمار از کشور فعال بود که نمونه آن شهید دکتر لباف است.

o       فعالیت‌های پزشکان کشور در جریان زلزله طبس - زمانی که بردن نام امام خمینی (ره) 10 سال زندان داشت، پزشکان کشور با محوریت شهید رهنمون ذیل نام حضرت امام(ره) ، اردوگاهی تشکیل داده و به کمک زلزله زدگان شتافتند.

o       نسل امروز جامعه پزشکی ایران باید به گذشته خود افتخار کند ؛ چرا که در درون این جامعه ، جوشش‌های انقلابی و ایثارگرانه مشهود بود.

o       خدمات جامعه پزشکی در دفاع مقدس را کاری بسیار بزرگ است و به فرمایش مرحوم آیت‌الله مشکینی، اگر تمام عمر برای این توفیقات سجده کنیم، کم است.

o       جامعه پزشکی از دستان بلند انقلاب در دفاع از مستضعفین جهان غافل نماند و شربت شفابخش خود را نصیب محرومانی در کشورهایی نظیر لبنان، بوسنی، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای مسلمان دیگر کرد.

o       هر سال، حجاج بیت‌الله الحرام از حضور مجاهدانه جامعه پزشکی در مراسم حج بهره‌مند شده و از آن به نیکی یاد می‌کنند.

o       رئیس ستاد کل نیروهای مسلح : ما باید تلاش کنیم تا فرهنگ جهاد و ایثار در جامعه پزشکی همچنان پر نشاط و زنده به پیش رفته و ابعاد شخصیتی شهدای این عرصه به مردم معرفی شود.

 

سردار فتحیان - رييس اداره بهداشت و درمان ستاد كل نيروهاي مسلح و رييس مركزبهداري سپاه در جبهه‌هاي جنوب در دوران دفاع مقدس

جنگ بین ایران و عراق تنها جنگی بود که پزشکان ایرانی با حضور در خط مقدم بسیاری از اعمال جراحی را انجام می‌دادند که در پیمودن این طریق مقدس ، 80 هزار پزشک و پیراپزشک و صدها جانباز و شهید تقدیم انقلاب شد.

 

دکتر محمد رئیس زاده - رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی  کشور

حضور حماسی پزشکان در سال‌های دفاع مقدس‏ فضای فرهنگی جامعه پزشکی ‏کشور را عزت و آبرو ‏بخشید.

پزشکانی که در قالب تیم‌های اضطراری و با تکیه بر سوابق درخشان پیشینیانشان بزرگترین سند جهاد در حوزه سلامت ‏کشور ‏شدند تا آنجا که به اعتراف دوستان و اذعان دشمنان به عنوان الگویی برای همه جهانیان قابلیت عرضه و گسترش دارد و ‏ظرفیت ‏بدل به بسیج جهانی سلامت را داراست.

 

 

 

دکتر بهرام عین‌اللهی - معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس شورای تخصصی بسیج جامعه پزشکی دانشگاه

o       حضور در جبهه‌ ، تبعیت از ولایت‌ ، مشارکت تمام اقشار پزشکی ‌، نوآوری و خلاقیت ‌، خدمات‌رسانی در خطوط مقدم‌ ، بهره‌گیری از کمک‌های مردمی ‌، ایجاد سیستم انتقال مجروح و کمک‌رسانی در خطوط مقدم جبهه از ویژگی‌های حضور جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس  می‌باشد .

o       نوآوری‌های جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس در اوج بود . به گونه‌ای که به هیچ وجه امکان استفاده از ژورنال‌های خارجی نداشتیم . به عنوان مثال ساخت سازه‌های مستحکم بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌های صحرایی و خطوط مقدم جبهه از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های خودمان در زمان هشت سال جنگ تحمیلی بود.

o       در سیستم «تریاژ» یا انتخاب بیماری بدحال در میان جمعیت بسیاری از مجروحان که به بیمارستان‌ها منتقل می‌شدند نیز مهارت به سزایی داشتیم . تمام پزشکان و پرستاران ما در طول جنگ تحمیلی تجربه‌های بسیار با ارزشی کسب کردند.

o       یکی از فعالیت‌های گسترده جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس به بمباران‌های شیمیایی شهرها بازمی‌گردد. در یکی از همین بمباران‌ها از استادیوم 12 هزار نفری آزادی به عنوان نقاهتگاه استفاده شد که در آن مجروحان شیمیایی حضور داشتند و پزشکان بسیاری به آنها رسیدگی می‌کردند.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان