بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

اعتراض جامعه پزشکی مشهد به تعرفه های تشخیصی درمانی 1398

برادر ارجمند جناب اقای دکتر ظفرقندی

ریاست محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

 

با اهدای سلام و احترام

ضمن عرض تبریک سال نو و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سیل در استان های کشور به استحضار میرساند :

رشد گلوبال 13% و مبلغ بسیار ناچیز در رشد تعرفه ویزیت همکاران به میزان 9-6% و سایر تعرفه ها از جمله " تعرفه پایین مراکز درمان اعتیاد و ثابت ماندن ضریب کای حرفه ای" موجب اعتراض شدید جامعه پزشکی استان خراسان رضوی شد. ضمن تاکید مجدد بر این مهم که حق تعرفه گذاری باید به متولی اصلی آن بازگردد ، به استحضار میرساند :

1-تعیین تعرفه‌های تشخیصی درمانی و عدم افزایش آن در سال 1398 که منطبق بر رشد هزینه ها  و تورم سالانه نمی‌باشد ، مشکلات زیادی را  در بخش تامین هزینه ها بوجود خواهد آورد . افزایش تعرفه‌های پزشکی حداقل متناسب با افزایش تورم ، لازمه ادامه حیات ارائه خدمات مناسب می باشد .

2-نادیده گرفتن نقش سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه‌ها به عنوان یک نهاد مردمی که جامعه پزشکی کشور را نمایندگی می‌کند ؛ کمکی به حل مشکل موجود نخواهد کرد . ضمن این که انتظار و تصور همگان در طی سه دهه گذشته این بوده که موضوع تعرفه‌های پزشکی به تدریج و با بهره گیری از روش‌های مشخص و تعریف شده در تعیین قیمت‌های تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی ؛ به ساماندهی وضعیت رشته ها و گروه‌ها بپردازد نه این که با اتخاذ برخی تصمیمات ، به سمت کمرنگ شدن نقش پویا و فعال دست اندرکاران عرصه بهداشت و درمان جامعه گام بردارد .

3-رشد تعرفه‌های تشخیصی درمانی در سال‌های متوالی سیر منطقی در جهت اصلاح  و کم شدن فاصله با تعرفه‌های واقعی را طی نکرده است و مبالغ افزایش یافته ، عقب ماندگی فاحشی با نرخ تورم داشته و افزایش تعرفه در دو سال اخیر جبران کننده  عقب‌ماندگی 30 ساله در بسیاری از رشته ها نبوده و نخواهد بود . بنابراین به نظر میرسد که با مشکلات موجود ، تلاش ما برای دستیابی به تعرفه واقعی که قیمت تمام شده خدمات در آن لحاظ شده باشد ، به انجام نرسد . آیا دائر بودن فقط 1000 مطب پزشک عمومی از جمع 5000 نفر پزشک عمومی عضو سازمان نظام پزشکی مشهد مؤید عدم توانایی در پوشش هزینه ها نیست.

با عنایت به این مهم که ؛ جامعه پزشكي در تمامی دوران ها و از دیرباز در موقعيت‌هاي حساس و بحراني در كنار دولت و مردم به مأموريت‌هاي محوله جامه عمل پوشانده است و طي سال‌هاي متمادي با وجود تشديد مشكلات اقتصادي بخش درمان ، بيمه‏هاي ناكارآمد ، اعمال محدوديت‏ها و ضوابط كهنه دست و پا گير و گاه غلط ، اختلال در نظام ارزش‌گذاري خدمات پزشكي ، تصميم‌هاي غيركارشناسي و مداخلات كارشناسي نشده برخي دستگاه‏ها در سال‏هاي قبل كه سبب ايجاد آسيب‏هاي جدي به نظام سلامت كشور شد با در نظر گرفتن مسايل و مشكلات جامعه در ارايه خدمات درماني با كيفيت و در شأن مردم غيور ايران گام برداشته اند؛ انتظار دارند  ضمن " شفاف سازی موضوع قیمت تمام شده خدمات جامعه پزشکی و سوبسیدهای پرداختی در این زمینه " در صورت صلاحدید دستور فرمایند ؛   پیگیری لازم به منظور نهادینه کردن استفاده از نقطه نظرات صاحب نظران ، کارشناسان واقعی ، انجمن‌های علمی تخصصی ؛ در راستای نیل به اهداف تعریف شده در اسناد بالادستی و بازنگری دقیق تعرفه‌های تشخیصی و درمانی امسال با استفاده از روش‌های علمی و نظرات کارشناسی و نه سلایق فردی و جناحی صورت پذیرد.

 

                                                                             دکتر علی بیرجندی نژاد

                                                                                     رئیس شورای هماهنگی سازمان های نظام پزشکی

                                                                                        استان خراسان بزرگ

 

رونوشت :

1)       رئیس و اعضای محترم کمیسیون بهداشت درمان مجلس شورای اسلامی .

2)       هیات رئیسه محترم مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

3)       جناب آقای دکتر مصطفی معین –رئیس محترم شورای عالی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

4)       جناب آقای علیرضا رزم حسینی–استاندار محترم  استان خراسان رضوی

5)       جناب آقای دکتر دارابی –ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی مشهد

6)       جناب آقای خوش نیت –فرماندار محترم شهرستان مشهد

7)       اعضای محترم شورای عالی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

8)       روسای محترم شورای هماهنگی سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور

9)       هیات مدیره محترم مجمع  انجمن های علمی تخصصی جامعه پزشکی استان خراسان رضوی

10)   روسا ؛ دبیران و اعضای محترم هیات مدیره انجمن های علمی تخصصی جامعه پزشکی استان خراسان رضوی

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان