بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

تعیین تعرفه به نظام پزشکی بازگردد

تعیین تعرفه به نظام پزشکی بازگردد یک متخصص آزمایشگاه بالینی با اشاره به این که باید قیمت تمام شده برای هر کدام از خدمات پزشکی کارشناسی و تعیین شود گفت : باید تعیین تعرفه های صنوف پزشکی دوباره به سازمان نظام پزشکی واگذار شود.

دکتر عبدالعلی شمس برهان متخصص آزمایشگاه بالینی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی یکی از مهمترین چالش های جامعه آزمایشگاهی را تعرفه ها عنوان کرد و بیان داشت : انجمن های علوم آزمایشگاهی به همراه سازمان نظام پزشکی با انجام کار کارشناسی دفترچه ای را استخراج نمودند که درآن قیمت تمام شده خدمات لحاظ و به مسوولان امر ارائه شده است .

وی با گلایه از این که تاکنون مفاد این دفترچه اجرایی نشده است ، افزود: اگر با همین تعرفه ها پیش رویم امکان این که دیگر آزمایشگاهها نتوانند به کار خود ادامه دهند، زیاد است.

وی تاکید کرد : باید تعیین تعرفه های صنوف پزشکی دوباره به نظام پزشکی بازگردد چرا که آزمایشگاهها در هر دو بخش دولتی و خصوصی با مشکلات متعددی مواجه هستند و حتی در بخش دولتی آزمایشگاهها را اجاره می دهند در حالی که باید قیمت تمام شده برای هر خدمتی وجود داشته باشد و خود انجمن ها زیر نظر نظام پزشکی تعرفه ها را تعیین کنند .

به گفته این متخصص آزمایشگاه بالینی منضبط ترین قشر پزشکی آزمایشگاههای بالینی هستند که استاندارد سازی شده اند و با توجه به هزینه هایی که دارند باید تعرفه های آن ها واقعی شود.

یکسان سازی تعرفه ها در هر  دو بخش دولتی و خصوصی انجام شود

دکترسید محمد حسن هاشمی مدنی عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز با اشاره به این که ما دو چالش بزرگ داریم که وزارت بهداشت و نظام پزشکی باید پیگیر باشند، ابراز داشت: یکی از این چالش ها بحث تعرفه هاست که بعد از اجرای طرح تحول سلامت تنها مجموعه ای که تعرفه هایش حتی با تورم هم جلو نرفت آزمایشگاهها بودند و مجموعا کمتر از 20 درصد افزایش تعرفه داشتند .

وی افزود : همه مراکز درمانی بخش خصوصی بالای 50درصد افزایش تعرفه داشتند در حالی که هزینه های آزمایشگاهها چند برابر شده اما تعرفه ها همچنان غیرواقعی باقی مانده است .

وی با اشاره به کای 20 هزار تومانی که مصوبه هیات وزیران در سال 93 بود،  ادامه داد : در سال 94 مقدار آن  به 17 هزار تومان کاهش یافت و در سال جاری نیز 19 هزار تومان تعیین شد که باید اصلاح شود

هاشمی با تاکید بر این که باید یکسان سازی تعرفه ها در هر دو بخش دولتی و خصوصی انجام شود؛ تصریح کرد : میزان هزینه ها در هر دو بخش یکسان است و اگر مراکز دولتی خواهان پرداخت سوبسید هستند ،اشکالی ندارد ولی تعرفه باید یکی باشد .

وی چالش دیگر جامعه آزمایشگاهی را بحث واگذاری آزمایشگاهها به شرکتهای خارجی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت : انجام این کار به ضرر آزمایشگاهها بوده و خلاف چارچوب ها و قوانین مصوب دولت است ضمن آن که جامعه آزمایشگاهی کشور از پتانسیل و دانش لازم برای اداره امور آزمایشگاهها برخوردارند.

 

منبع : سایت نظام پزشکی کل

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان