بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

نظام پزشکی، میزان الحراره است و اختفای اطلاعات به ضرر نظام سلامت است

هشدار رئیس سازمان نظام پزشکی نسبت به خروج پزشکان از کشور - رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور آمار خروج پزشکان از کشور را نگران کننده و رو به فزونی توصیف کرد.
دکترعلیرضا زالی رییس نظام پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی برای متقاضیان در راستای وظایف خود، یک گواهی عدم سوء ‌پیشینه برای خروج از کشور صادر می کند.
وی با بیان اینکه صدور این گواهی نامه به معنای این است که فرد متقاضی، برای مدت طولانی از کشور خارج خواهد شد، اظهار داشت: تا قبل از سال 92، سازمان نظام پزشکی به طور میانگین، هفته ای یک گواهی صادر می کرد ولی در سال 94 تعداد هزار و 980 گواهی صادر کردیم که این آمار بسیار نگران کننده ای است.
زالی با اشاره به اینکه عمده متقاضیان دریافت این گواهی، پزشکان نسل جوان کشور هستند، گفت: رفتار با جامعه پزشکی طی سال های اخیر رفتار خوبی نبوده است و این موضوع، بازتاب و نتیجه رفتارهای ما با جامعه پزشکی است.
وی تصریح کرد: می توان این موضوع را معادل مهاجرت یا فرصت مطالعاتی تلقی کرد ولی وظیفه ما این است زنگهای خطر را به صدا درآوریم.
زالی با ارائه آمار متخصصان پزشکی که به سازمان نظام پزشکی مراجعه نکرده اند، گفت: امروز 15 هزار پزشک فارغ التحصیل از دانشگاه ها داریم که به سازمان نظام پزشکی مراجعه نکرده اند و حتی اگر فرض کنیم حدود پنج هزار نفر از این جمعیت 15 هزار نفری، فوت شده یا به کار دیگری مشغول شده باشند، مفهوم آن اینست که 10 هزار نفر دیگر ممکن است از کشور خارج شده باشند و این علاوه بر گواهی هایی است که در سال 94 صادر کردیم.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: شب گذشته صحبتی با یکی از روسای دانشگاه های بزرگ کشور داشتم که وی در پاسخ به اینکه اورژانس هایشان را چگونه اداره می کنند، گفت نیروی انسانی کافی برای این کار ندارند و از بیرون، پزشک می آورند.
وی این پرسش را مطرح کرد که آیا فکر نمی کنیم در آینده بسیار نزدیک، چه اتفاقی برای حوزه سلامت مردم خواهد افتاد؟
زالی که عضو هیات بورد جراحی مغز و اعصاب کشور است، گفت: امسال از هر 25 نفری که در بورد کتبی و شفاهی قبول شدند سوال کردم که در شرایط فعلی حاضر هستید در دانشگاه، کار دولتی انجام دهید که پاسخ 24 نفر آنها منفی بود.
این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: بیش از یکسال است که پزشکان ما کارانه دریافت نکرده اند مطالبات جامعه پزشکی در این مدت پرداخت نشده است.
وی از مسوولان کشور درخواست کرد به پزشکان تمام وقت در بیمارستان های دانشگاهی سر بزنند و ببینند که چه وضعیت بغرنجی دارند زیرا این افراد 8 تا 10 ماه است که کارانه نگرفته اند و زندگی آنها نمی چرخد.
زالی ادامه داد: با این مکانیسم و میزان پرداخت و حجم مطالبات بر زمین مانده، جامعه پزشکی چگونه باید اعتماد کند و به فعالیت در سیستم دولتی امیدوار باشد.
وی تاکید کرد: ما این نگرانی ها را می گوییم تا مسوولان کشور در این زمینه چاره اندیشی کنند چرا که سازمان نظام پزشکی، میزان الحراره است و اختفای این اطلاعات به ضرر نظام سلامت و مصالح عمومی کشور خواهد بود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی به نگاه تکریم آمیز مقام معظم رهبری و روسای سه قوه به ساحت جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از پشتوانه های ما در این سالها با وجود سختی ها و مرارت های فراوانی که دیدیم فرمایشات روشنگرانه، نویدبخش و امیدبخش مقام معظم رهبری بوده است و انتظار داریم همه دستگاه های اجرایی نیز همین نگاه رهبر معظم انقلاب را دنبال کنند.

 

منبع : سایت نظام پزشکی کل

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان