بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

اعتراض رئیس سازمان نظام پزشکی به یک مصوبه مجلس

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی را یک محرومیت اجتماعی جدید برای جامعه پزشکی تلقی کرد.
دکتر«علیرضا زالی» روز پنجشنبه در حاشیه شانزدهمین کنگره سالانه انجمن متخصصین پوست ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با مصوبه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، به نوعی یک محرومیت اجتماعی جدیدی برای جامعه پزشکی وضع شده است.
وی افزود: پزشکی یکی از مناصب و شغل های محترم در کشور است و اصل 28 قانون اساسی نیز به صراحت، آزادی شغل را مشخص کرده و ایجاد هرگونه محدودیت های نوین و جدید برای صاحبان مناصب پزشکی که از نخبگان و فرهیختگان کشور هستند، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.
زالی تصریح کرد: در شرایطی به استقبال این مصوبه می رویم که بیش از یک سال است پول به حق جامعه پزشکی پرداخت نشده است، در این یک سال، جامعه پزشکی خدمات خود را ارائه کرده ولی در ازای آن پولی دریافت نکرده است.
وی ادامه داد: اعتماد کافی در جامعه پزشکی وجود ندارد، اینکه یک پزشک را صرفا محبوس کنیم در یک مرکز دولتی، وقتی شدنی است که تعرفه ها واقعی باشد و جبران خدماتشان منطقی، صورت گیرد و قطع تمام آب باریکه هایی که می تواند معیشت پزشک را تامین کند، می تواند مشکلات اساسی به وجود آورد.
زالی آمار پزشکان و دندانپزشکان دارای مطب در کشور را بیش از 60 هزار نفر اعلام کرد و گفت: بخش اعظم این افراد عضو هیات علمی دانشگاه ها نیستند و یا در نیروهای مسلح، تامین اجتماعی، آموزش و پرورش، وزارت نفت و جاهای مختلف کار می کنند که بعضا حقوق دریافتی آنها کمتر از دو میلیون تومان است.
وی افزود: اگر به این پزشک که با حقوق کمتر از دو میلیون تومان در مرکز دولتی کار می کند، اجازه کار انتفاعی و فعالیت در مطب ندهیم آسیب جدی معیشتی برای وی ایجاد می شود.
به گفته این متخصص مغز و اعصاب، پزشکانی در کشور هستند که اگر حضورشان در مطب و بخش های خصوصی در ساعت های بعدازظهر قطع شود حتما دچار بحران اقتصادی می شوند.
وی مهاجرت پزشکان برجسته از مراکز دولتی به بخش خصوصی، بروز مشکلات معیشتی و به خطر افتادن آینده شغلی پزشکان را از تبعات منفی این مصوبه برشمرد.
زالی با طرح این سوال که چرا جامعه پزشکی به طور خاص باید محدود شود، اظهار داشت: مثلا می توان به یک پزشک گفت نوبت صبح در مراکز دولتی مشغول به کار بشود و بعدازظهر برود موبایل فروشی یا مشاغل دیگر، ولی نمی تواند در مطب کار کند.
رییس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: از سوی دیگر، در فرهنگ عمومی، مردم ما مطب را جزو هویت پزشک تلقی می کنند و گنجاندن مطب در مصوبه دیروز مجلس، یک بار متفاوت فرهنگی ایجاد می کند.
وی بیان داشت: در هیچ جای دنیا شاهد چنین موضوعی نیستیم در بسیاری از کشورها، آنقدر تعرفه دولتی و خصوصی به هم نزدیک است و تعرفه دولتی برای پزشکان جذابیت دارد که از آن استقبال می شود چون زندگی آنها از این طریق تامین خواهد شد.
زالی تصریح کرد: مجلس باید برای جبران خدمت پزشکان در دستگاه های دولتی، وزارت بهداشت، اعضای هیات علمی، چارچوب ها و پرداخت حقوق واقعی را می دید و در آن صورت می شد پزشکان را اجبار کرد که در مطب کار نکنند ولی هنگامی که حقوق آنها حداقلی است و قادر به حل مشکلاتشان نیست، چنین مصوبه ای منطقی نیست.
وی با اشاره به نگرانی و تکدر خاطر بخش بزرگی از اعضای جامعه پزشکی در پی این مصوبه مجلس، ابراز امیدواری کرد به بازتاب های منفی این موضوع توجه داشته باشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: بدون تردید، بازنده اصلی این مصوبه، مردم و حوزه سلامت کشور خواهد بود.

 

منبع : سایت نظام پزشکی کل

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان