بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

پرهیز از انشقاق درون گروهی راهکار برون رفت از مشکلات جامعه پزشکی

 رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که در حال حاضر گروه‌های مختلف جامعه پزشکی دچار مشکلات متعددی است، گفت: راهکار برون‌رفت از این بن‌بست‌ها تنها بازگشت به درون، ایجاد انسجام صنفی و وحدت کلام، پرهیز از انشقاق درون‌گروهی و داشتن یک استراتژی روشن غیردفاعی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی که روز پنجشنبه اول مهر در جشن نظام پزشکی رشت سخن می‌گفت، با تاکید بر این‌که مطالعات میدانی و پژوهش‌های مستند نشان می‌دهد علی‌رغم تمامی هجمه‌های اخیر، جایگاه ارزشمند پزشکان در جامعه هنوز بدون آسیب باقی مانده است، افزود: اگرچه تردید ندارم دژ عاطفی روابط بین مردم و جامعه پزشکی که برآمده از عمق عواطف انسانی دو گروه است، تسخیرناپذیر باقی خواهد ماند ولی خود جامعه پزشکی هم باید با خودپالایشی و ترویج اخلاق پزشکی، در صیانت از حریم خود پیشقدم باشد و به نامحرمان اجازه ورود به این عرصه را ندهد.
دکتر زالی با بیان این‌که امروزه پدیده «پزشک‌ستیزی» به بسیاری از حرکات اجتماعی الصاق شده است، گفت: این موضوع بیشتر از جامعه پزشکی برای مردم نگران‌کننده است، زیرا بنای رابطه بیماران و پزشکان بر اعتماد نهاده شده و خدشه به این اعتماد بیش از همه به زیان سلامت جامعه خواهد بود.
رییس‌کل نظام پزشکی با اشاره به این‌که کمتر روزی است در جامعه پزشکی با یک بحران یا شبه‌بحران روبه‌رو نباشیم و پزشکان یکی از سخت‌ترین دوران زندگی حرفه‌ای خود را تجربه می‌کنند، گفت: بخش مهمی از این چالش‌ها به‌راحتی قابل حل است و کافی است به جامعه پزشکی و نهادهای صنفی و مدنی آن مثل نظام پزشکی و انجمن‌های علمی اعتماد کنیم تا راهکارهای منطقی خود را ارایه دهند.
وی افزود: اگر اعتماد به خرد جمعی و حرکت‌های درون‌صنفی توسط سیاستگذاران به رسمیت شناخته شود، هم به‌نفع مردم و هم جامعه پزشکی است، زیرا بررسی تطبیقی نظام‌های سلامت دنیا نشان می‌دهد در تکامل نظام‌های سلامت، هر جا نظام‌های مترقی سلامت به قله مطلوب‌سازی ساختاری رسیده‌اند، حتماً جایگاه نهادهای صنفی پزشکی نیز ترقی و اعتلا داشته است و در ایران نیز راهی جز تقویت انجمن‌های پزشکی و نظام پزشکی نداریم و تقابل با نهادهای صنفی پزشکی جز ایجاد چالش‌های متعدد ثمری نخواهد داشت.  
دکتر زالی با بیان این‌که گروه‌های مختلف جامعه پزشکی در حال حاضر دچار مشکلات متعدد است، گفت: راهکار برون‌رفت از این بن‌بست‌ها تنها بازگشت به درون، ایجاد انسجام درونی و وحدت کلام، پرهیز از انشقاق درون‌گروهی و داشتن یک استراتژی روشن غیردفاعی است.
وی در توضیح استراتژی غیردفاعی گفت: امروز اگر جامعه پزشکی می‌خواهد خاکریزهای بیشتری را از دست ندهد، راهش انفعال نیست بلکه حرکت پرنشاط صنفی با مشارکت همه گروه‌های پزشکی است. منازعات درونی چالش‌های ما را بیشتر خواهد کرد و برای غلبه بر مشکلات باید از همه سرمایه‌های پزشکی کشور استفاده کرد که خوشبختانه ترکیب بسیار مناسبی از پزشکان جوان و پیش‌کسوتان باتجربه در این جامعه وجود دارد.
در جشن «روز پزشک» سازمان نظام پزشکی رشت که با یک ماه تاخیر در دهکده ساحلی بندر انزلی برگزار شد، علاوه بر بیش از ششصد تن از پزشکان این شهر و خانواده‌های‌شان، چند تن از اعضای شورای‌عالی نظام پزشکی کشور و روسا و مسوولان نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر استان نیز حضور داشتند.
دکتر عباس آقازاده، رییس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور و دکتر انوش برزیگر، رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان گیلان از دیگر سخنرانان این جشن بودند.

 

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان