بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

قانون نظام پزشکی نیاز به بازنگری اصولی دارد

رییس نظام پزشکی بابل گفت : قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب سال 83 ضعف های مختلفی دارد که باید با حضور کارشناسان خبره مورد بازنگری اصولی قرار گیرد.

دکتر عبدالرحیم قلی زاده پاشا رییس نظام پزشکی بابل در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که قانون سازمان نظام پزشکی باید با مسائل روز انطباق داشته باشد بیان داشت : این قانون پس از گذشت چند سال صد در صد  نیاز به بازنگری  اساسی و عقلانی دارد.

وی با تاکید براین که در تدوین قانون جدید نباید منافع شخصی افراد مورد توجه قرارگیرد افزود : در قانون نظام پزشکی باید منافع مردم و پزشکان هم راستا با هم در نظر گرفته شود زیرا منافع این دو گروه جدا از یکدیگر نبوده و دوسویه است.

وی ضمن اشاره به این مطلب که کارشناسان در بازنگری قانون سازمان نظام پزشکی نباید احساسی عمل کنند ادامه داد : قانون فعلی با شرایط روز اصلا سازگاری ندارد و دفاع از صنف پزشک و حتی مردم به خوبی انجام نمی شود .

قلی زاده پاشا با بیان این که در مباحث انتظامی دچار مشکلات زیادی هستیم تصریح کرد : در موارد انتظامی حداکثر احترامی که به پزشکان به عنوان یک قشر فرهیخته گذاشته می شود این است که کارشناسی برای رسیدگی به موارد شکایات آنها می گذارند در حالی که کل سیستم باید قاضی داشته و از خود نظام پزشکی باشند و پزشک برای دادخواهی به دادگاه عمومی نرود لذا باید در این زمینه حمایت بیشتری از جامعه پزشکی صورت گیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که سازمان نظام پزشکی در مباحث آموزشی هیچ مسوولیتی ندارد اذعان داشت : رابطه بیمار باپزشک نیاز به آموزش دارد که متاسفانه سازمان نظام پزشکی هیچ نوع قدرت و سیاستگذاری در زمینه آموزش عام و خاص ندارد که این مورد هم یکی از نقاط ضعفی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

**ضرورت تغییرات اساسی و زیربنایی در قانون نظام پزشکی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که قانون سازمان نظام پزشکی مصوبات بسیار خوبی هم داشته که هیچ کدام اجرایی نشده است خاطرنشان کرد :  با تغییرات اساسی و زیربنایی باید نقاط قوت را افزایش داد و با شناسایی ضعف ها در جهت رفع آن ها کوشید .

رییس نظام پزشکی بابل با بیان این که اگر قشر پزشک ادعای فرهیختگی دارد باید از هرگونه آلودگی به دور باشد گفت : متاسفانه دست هایی در نظام پزشکی هستند که نمی گذارند افراد دلسوز صادقانه کار کنند و حضورشان هیچ نفعی برای مردم و پزشکان ندارد بلکه صرفا برای منافع شخصی خود در این سازمان به سر می برند.

به گفته وی نبود انتخابات سالم در نظام پزشکی از دیگر نقاط ضعفی است که باید اصلاح شود تا به ناحق کسی مسوولیت کاری را بر عهده نگیرد زیرا در قبال مردم و جامعه پزشکی مسوول هستیم و باید کارها به درستی و با صداقت انجام شود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان