بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

رئیس انجمن ارتوپدی ایران: آموزش پزشکی روند کندی را در تغییرات طی می کند

عکاشه به روند کند تغییرات در آموزش پزشکی عمومی اشاره کرد و گفت : تغییر ماهوی کلی از سال 43 به بعد در این عرصه مشاهده نمی شود.

دکتر غلامعلی عکاشه رئیس انجمن ارتوپدی ایران در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در آموزش تخصصی و فوق تخصصی تغییرات مثبتی مشاهده می شود بیان داشت : این تغییرات کافی نیست و آموزش پزشکی باید به بخش خصوصی و ا نجمن های علمی تخصصی واگذار شود.

وی افزود : بهتر است مدیریت آموزش پزشکی  به وزارتخانه های علوم و بهداشت سپرده شود و آموزش هم به دست ارگان های مردم نهاد باشد که نیازهای مردم و نظام سلامت را بهتر می دانند.

وی با اشاره به این که از زمان اجرایی شدن طرح تحول در حوزه درمان تغییرات مثبتی ایجاد شده است ادامه داد : این تغییرات به قیمت افت کیفی آموزش پزشکی به رزیدنت ها و دستیاران گروههای مختلف پزشکی بوده و صرفا از نظر کمی درمان بیماران افزایش داشته است.

عکاشه با بیان این که فرصت کافی برای آموزش رزیدنت های رشته خاصی مانند ارتوپدی وجود ندارد اظهار داشت : تعداد رزیدنت ها آنقدر زیاد شده که اگر استاد هم توان و وقت کافی داشته باشد نمی تواند یک مجموعه بزرگ را آموزش دهد بنابراین باید تعداد رزیدنت ها کمتر شده  تا کیفیت آموزش افزایش داده شود.

***جدا شدن بخش درمان از آموزش پزشکی

رئیس انجمن ارتوپدی ایران به فارغ التحصیلی رزیدنت های ارتوپدی طی 4 سال آموزش که مدت کوتاهی است اشاره کرد و بیان داشت : با این نحوه آموزش فارغ التحصیلان که می خواهند وارد نظام سلامت شوند از نظر دانش علمی در سطح پایینی قرار دارند بویژه در شهرستان ها که نظارت علمی و آموزش مجدد نیز وجود ندارد بنابر این سطح درمان را پائین می آورند.

وی با بیان این که با این روش ،آموزش به افت کمی و کیفی دچار می شود افزود : اگر می خواهیم درمان با کیفیت مطلوب به بیماران ارائه شود باید آن را از آموزش جدا کنیم .

وی با عنوان این که وضعیت آموزش با تعداد بالای رزیدنت ها حداقل در شاخه ارتوپدی مناسب نیست خاطرنشان کرد : ممکن است سایر رشته های پزشکی هم در آموزش رزیدنت و دستیار با همین معضلات مواجه باشند بنا بر این جدا سازی آموزش پزشکی از درمان نتیجه مطلوبتری را برای نظام سلامت و مردم بدنبال دارد.

عکاشه تصریح کرد : البته بخش آموزش نیز باید قوی و انگیزه مند باشد تا استاد بتواند با آرامش خاطر به آموزش بپردازد و دغدغه پرداخت های ناکافی و عدم حفظ شأن و منزلت خود به عنوان یک استاد را نداشته باشد.

 

سازمان کل نظام پزشکی -شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان