بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

وزیر بهداشت : پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی در عربستان دفن نشده

وزیر بهداشت خبر داد : انتقال اجساد به ایران، درخواست تمامی خانواده های جان باختگان است/ وضعیت مناسب و آرام حجاج در عربستان/ پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی در عربستان دفن نشده

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که برای بررسی و پیگیری حادثه منا به عربستان سفر کرده است گفت: همراهان همه جان باختگان درخواست دارند انتقال اجساد به ایران صورت بگیرد.

به گزارش وب دا؛ دکتر سید حسن هاشمی در ارتباط تلفنی با برنامه " تیتر امشب"  شبکه خبر افزود: مدیریت کار با سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری است و ما نیز اطمینان می دهیم که هر کاری لازم باشد انجام می شود و کارها با هماهنگی و به خوبی پیش می رود.

وی درباره همکاری عربستان با هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در بدو ورود مشکل خاصی نداشتیم و آنها همکاری کردند و هم اکنون هم کارها پیش می رود ،بالاخره فاجعه بزرگی رخ داده است آنها نیز به هیچ وجه آمادگی چنین حادثه ای را نداشته اند و تلاش می کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حال عمومی مجروحان و امکانات بهداشتی خوب است افزود: عملکرد هیئت پزشکی حج خوب است زیرا در ساعات اولیه بعد از حادثه باعث شد تا تعداد زیادی از حجاج مان نجات یابند و همچنین در ادامه نیز کمک رسانی به مجروحان و مصدومان شد به طوری که خود حجاج نیز راضی بودند.

دکتر هاشمی گفت: تعدادی از مصدومان و مجروحان در بیمارستانهای سعودی بستری اند که هیئت پزشکی حج در حال سرکشی به آنها هستند و رسیدگیهای کامل انجام می شود.

وی افزود: از بابت مجروحان مشکلی نیست البته تعدادی بدحال داریم که در اولین فرصت به تهران منتقل خواهند شد. وزیر بهداشت درباره وضعیت روحی روانی حجاج گفت: حقیقتاً وضعیت خوبی است و کاملاً با فضای ایران متفاوت است و حجاج روحیه خیلی خوب و آرامی دارند.

دکتر هاشمی با اشاره به حضورش در کاروانی که اکثر مردانشان یا جان باخته بودند یا مفقود بودندگفت: در این کاروان روحیه خانمها بسیار بالا بود و حتی بعضی از آنها مادر شهید بودند و بیشتر روحیه می دادند ، همه صبور بودند زیرا با خدا معامله کرده اند.

وزیر بهداشت گفت : تنها درخواستی که همراهان جان باختگان داشتند انتقال اجساد به داخل ایران است که این کار مهم از سوی مسئولان ایرانی در حال پیگیری است و البته تا بحال هم پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی اینجا دفن نشده است.

وی اضافه کرد: البته تعدادی از جان باختگان کشورهای دیگر در مکه دفن می شوند. دکتر هاشمی افزود: همچنان که گفتم کار در اینجا راحت نیست و به نظر می رسد باید صبور بود و با تعامل کار را پیش برد.

وزیر بهداشت همچنین در خصوص برنامه کاری فردای خود اظهار داشت: در صورت صلاحدید دولت می مانم تا امور با مسئولان مربوط بهتر پیش برود.

وزیر بهداشت افزود: آنچه مهم است این است که ما بیش از ده ها هزار ایرانی داریم که هنوز در مکه هستند و 35 هزار نفر دیگر هم در مدینه به سر می برند که طی 20 روز آینده در عربستان هستند از این رو باید متوجه و مراقب آنها باشیم.

دکتر هاشمی یادآور شد: در عین حال حج واجب شرعی است و باید به نحوی عمل و صحبت کنیم که این باب همچنان باز باشد مگر اینکه حاکم شرع یا مراجع محترم تشخیص دهند که به گونه ای دیگر عمل شود.

وزیر بهداشت در پایان اظهار داشت: فکر می کنم با صبوری ، آرامش و انصاف موضوع را باید دنبال کرد و هم ما و هم عربستان به نحوی عمل کنیم که از خانواده ها رفع نگرانی شود./206

 

مبنع – سایت وزارت بهداشت - چهارشنبه ٨ مهر ١٣٩٤ - ٠٨:٠٥ / شماره خبر: ١٣٢٨٤١

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان