بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

گلایه معاون سازمان نظام پزشکی از تاخیر در اعلام تعرفه‌های پزشکی

 گلایه معاون سازمان نظام پزشکی از تاخیر در اعلام تعرفه‌های پزشکی معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: چهار ماه از زمان اعلام تعرفه های پزشکی در بخش های دولتی و خصوصی گذشته و این تاخیر نگران کننده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر محمد جهانگیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بحث اعلام دیرهنگام تعرفه‌های پزشکی در کشور مشکل اساسی ایجاد می‌کند و ما توقع داریم این تعرفه‌ها سریع تر اعلام شود.
شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه های پزشکی را تعیین می کند. براساس قانون، تعرفه های پزشکی اول هر سال اعلام می شود.
وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت رفاه و بیمه های سلامت تعرفه های پزشکی را تصویب و آن را به هیات دولت ارسال می کنند.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون می‌بایست اعلام تعرفه‌های پزشکی قبل از سال یا قبل از تخصیص بودجه صورت گیرد، اما اکنون تاخیر چهارماهه در تعیین تعرفه‌ها را داریم.

جهانگیری ادامه داد: هزینه‌های تمام شده بیش از آن چیزی است که امروز در تعرفه‌های پزشکی وجود دارد و در حوزه‌هایی مانند پاراکلینیک، ‌هتلینگ و خدماتی که در مطب ارائه می‌شود باید این افزایش تعرفه‌ها اتفاق بیفتد و اگر رشد تعرفه‌ها انجام نشود، ما انتظام تعرفه‌ای را مورد خدشه قرار داده ایم.

جهانگیری ادامه داد: اکنون تعیین تعرفه‌های پزشکی حکم دائمی شده است و خواهش ما این است همانطوری که متوقع هستیم جامعه پزشکی به قانون عمل کنند باید حقوق آنان نیز محترم شمرده شود.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: در زمان حاضر حقوق و دستمزد براساس نرخ جدید داده می شود و افزایش هزینه های مشترک جامعه پزشکی مانند آب، برق و گاز را نیز پرداخت کرده ایم ولی هیچکدام از این مبالغ و افزایش ها داده نشده است که در این راستا جامعه پزشکی در بخش خصوصی و دولتی دچار ضرر می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته همه اینها منجر به انباشت بدهی ها و کاهش کیفیت خدمات می شود، باید این سوال را پرسید که آیا مردم حاضر هستند که به خاطر این موضوع یک درصد از کیفیت خدماتشان کاسته شود.

جهانگیری ادامه داد: باید سوال کرد چرا کسانی به جای مردم و جامعه پزشکی در زمینه تعرفه های پزشکی تصمیم گیری می کنند چون این موضوع موجب کاهش کیفیت در خدمات می شود و هیچ تعارفی هم در این زمینه نداریم.

به گزارش ایرنا، علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز در یک نشست خبری از تاخیر زیاد در اعلام افزایش تعرفه های پزشکی در بخش های دولتی و خصوصی گلایه کرد و گفت: طبق قانون باید اعلام تعرفه های بخش دولتی و خصوصی در انتهای سال ٩٥ اعلام می شد اما هنوز در خرداد هستیم و هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

وی اظهار داشت: رشد بحث دستمزد و حقوق از اول فروردین ٩٦ شروع شده است و می‌بایست در چنین شرایطی حتما رشد تعرفه ها هم اعلام می شد که هنوز نتیجه درستی برای اعلام ، گزارش نشده است و این در حالی است که سازمان نظام پزشکی آذر سال گذشته پیشنهاد خود را برای رشد تعرفه ها در قالب یک بسته اعلام کرده بود و اکنون اعلام نشدن تعرفه های جدید جامعه پزشکی را دچار مشکل می کند.

زالی ادامه داد: تا زمانی که شورای عالی بیمه به همین شکل باشد این سناریوی تلخ همچنان وجود خواهد داشت؛ چون هنوز رشد تعرفه ها را اعلام نکرده است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان