بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

قیمت تمام شده و ارزش نسبی خدمات ملاک تعرفه گذاری قرار گیرد

قیمت تمام شده و ارزش نسبی خدمات ملاک تعرفه گذاری قرار گیرد  رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه سلامت باید جزء پنج اولویت اول کشور باشد، گفت: زمانی که بودجه سلامت در راههای معین و از قبل برنامه ریزی شود بطور حتم ارزش تعرفه گذاری بالاتری برای خدمات پزشکی در نظر گرفته می‌شود.


عباس آقازاده مسرور رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی؛ با بیان اینکه نظام سلامت جامعه باید هدفمند و سلامت محور باشد، اظهار داشت: چنانچه بودجه سلامت در راههای معین و از قبل برنامه ریزی شده برای ارائه خدماتی که با اهداف نظام سلامت همخوانی دارد، تعیین و هزینه شود مسلما ارزش تعرفه گذاری بالاتری قائل برای خدمات پزشکی در نظرگرفته می‌شود.

وی افزود: در چنین شرایطی قیمت تمام شده خدمات با یک روش علمی محاسبه شده و تعرفه‌های واقعی برای ارائه خدمات تعیین می‌شود و دیگر نیازی به این نیست که هر ساله در رابطه با تعرفه‌های خدمات پزشکی بحث و گفتگو در نهادهای ذیربط انجام شود.

وی تاکید کرد: قیمت تمام شده و ارزش نسبی خدمات دو آیتم اصلی تعیین تعرفه خدمات پزشکی در یک نظام سلامت پویا است.

به گفته رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نظام سلامت مجموعه‌ای است از سازمان‌ها، نهاد‌ها، افراد و بیمارستان‌ها که در ارتباط با هم وظیفه حفظ و ارتقای سلامت مردم یک جامعه را بر عهده دارند که اساس و بنیاد آن‌ها در جوامع مختلف به شکل‌های متفاونی دیده می‌شود.

آقازاده مسرور بیان کرد: در طی چند دهه اخیر از سوی سازمان بهداشت جهانی، کنفرانس‌ها و سمینارهای مختلف سعی شده تا یک هماهنگی و هارمونی بین نظام سلامت کشور‌ها ایجاد شود و به جوامع توسعه نیافته در این زمینه کمک شود.

وی با اشاره به اینکه مشخصات یک نظام سلامت مفید و پویا برای کشور ما این است که از منابع مالی پایدار برخوردار باشد، اظهار داشت: دولتمردان باید این مطلب را درک کنند که در بودجه نویسی سالانه کشور سهم کافی از منابع را به سلامت اختصاص داده و در واقع آن را جزء پنج اولویت اول کشور بدانند.

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان این که سلامت مساله مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود، گفت: مقوله سلامت تمام جوانب فردی، اجتماعی، جسمانی، روحی، پیشگیری، بهداشت و درمان و مراقبت و سایر مسائل را در بر می‌گیرد و برای کشوری که می‌خواهد سمت و سوی توسعه را پیش گرفته و به سمت آینده‌ای با شاخص‌های بالا حرکت کند بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای سلامت در بودجه سالانه سهم معین و ثابتی در نظر گرفته شود، گفت: در چند سال اخیر توجه متفاوتی به منابع مالی پایدار در حوزه سلامت شده و برای اولین بار در بودجه نویسی جایگاه سلامت بالاتر از قبل در نظر گرفته شده است.

آقازاده تصریح کرد: نظام سلامت علاوه بر منابع مالی پایدار باید نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را تعیین کند که این سازمان دهی می‌تواند بر پایه پزشک خانواده و نظام ارجاع یا بر پایه اولویت بخش خصوصی و راهبردهای سرمایه گذاری آن و یا اشکال مختلف در یک کشور باشد.

به گفته رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در ایران طی قوانین برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه سعی شده بود نظام سلامت مبتنی بر پزشک خانواده و نظام ارجاع پایه ریزی و اجرا شود که اقداماتی نیز انجام شد، اما در پایان دو برنامه پنج ساله هنوز برنامه اغلب نظام سلامت در کشور مطابق با قوانین بالادستی نیست.

وی با بیان اینکه در خصوص تعرفه‌های خدمات بهداشتی و درمانی نیز در کشور یک بحث چند ده ساله جریان دارد، اظهار داشت: با آغاز سال جدید کشاکش دنباله داری بین پزشکان از یک سو و سازمان‌های بیمه گر و دولت از سوی دیگر به راه می‌افتد و این سناریوی تکراری سالهاست که در خصوص تعرفه‌های خدمات پزشکی و تاخیر در زمان اعلام آنها وجود داشته است.

آقازاده مسرور با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بار دیگر پایه ریزی و اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور مورد تاکید قرار گرفته است، یاد آور شد: باید تمام فعالیت‌های بهداشتی و درمانی به این سمت جهت گیری داشته باشد تا این شکل و ساختار در جامعه جا نیفتد، نمی‌توان آیتم‌های مجزایی از نظام سلامت مانند سیستم تعرفه گذاری و نظام بیمه‌ای را به تنهایی اصلاح کرد که مقدم بر همه آنها اساس سیاست‌های کلی نظام سلامت است که به آن مگاترند‌های نظام سلامت (روندهای طولانی مدت که برای تحقق بیش از ۱۰ یا ۱۵ سال کار فشرده نیازدارد) گفته می‌شود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان