بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 28 فروردين 1403

مقاله ها

انجام عمل ترمیم فیستول مثانه به روش کم تهاجمی PRP- فیبرین گلو

عمل «فیستول مثانه به روش کم تهاجمی» در بخش اورولوژی بیمارستان امام رضا (ع) با موفقیت انجام شد به نحوی که دیگر بیماران نیازی به انجام عمل جراحی سنگین و دشوار سابق را ندارند.

به گزارش وب دا؛ خبر مهمی ما را به بیمارستان امام رضا(ع) کشانده است، خبری که نشان از اهمیت کار کادر درمانی این بیمارستان به ویژه در بخش اورولوژی و بخش بیوشیمی دارد.

این روش نوین درمانی با همکاری دکتر ملیحه کشوری، دانشیار گروه اورولوژی و دکتر داریوش حمیدی علمداری استادیار گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیمارستان امام رضا(ع) با موفقیت انجام شده است .

بیمار این بار از کشور آلمان  به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مراجعه نموده است و پزشک می باشد؛ دلیل آمدن وی به ایران ارائه مقاله درمانی دکتر ملیحه کشوری شیروانی و دکتر داریوش حمیدی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجله ارولوژی آمریکا است؛ که نشان می دهد می توان جهت بستن و ترمیم فیستول های وزیکوواژینال بیماران از روشی بسیار موفقیت آمبز تر نسبت به آن چه در ایران و جهان به صورت استاندارد انجام می شد استفاده کرد.

بیمار بانویی 45 ساله از کشور آلمان است که خود و همسرش پزشک متخصص میباشند.

 وی تحقیق بسیاری جهت انجام این عمل در کشورهای مطرح جهان به لحاظ پزشکی، انجام داده است و در نهایت بخش اورولوژی بیمارستان امام رضا (ع) و تحقیق موفقیت آمیز دکتر کشوری و دکتر حمیدی؛ تنها پاسخی است که وی از جهان علم پزشکی، برای مشکل خود پیدا کرده است.

دکتر کشوری در پاسخ به این سوال که این تحقيق علمی مهم در چه مرحله ای قرار دارد؟ پاسخ می دهد: تا کنون 20 عمل از این نوع در کشور و تنها در بیمارستان امام رضا (ع) به صورت روتین انجام شده که تنها یک مورد بازخورد مناسب را نداشته است.

دلیل پاسخ ندادن عمل مربوطه در آن مورد خاص نیز به دلیل بزرگ بودن اندازه فیستول بیمار بوده است زیرا این عمل تنها برای بیمارانی که فیستول های کوچک دارند توصیه می شود.

این تحقيق در فاز اول خود قرار دارد و با توجه به 20 عمل انجام شده و موفقیت بالای 90 درصدی این نوع عمل؛ خود را برای فاز دوم کار آماده می کنیم.

دکتر کشوری و دکتر حمیدی جهت آغاز کار به اتاق عمل فراخوانده می شوند. عملی که سابق بر این و در شکل استاندارد خود حدود سه ساعت و نیم به طول می انجامد و اکنون در کمتر از 15 دقیقه انجام و با موفقیت به پایان می رسد.

با دکتر کشوری فوق تخصص اورولوژی و دکتر حمیدی متخصص بیوشیمی پزشکی ؛ و انجام دهنده این عمل به گفتگو می نشینیم تا این تلاش و موفقیت بزرگ را دقیق تر مورد واکاوی قرار دهیم.

در ابتدا از دکتر کشوری در خصوص نحوه آشنایی و حضور بیمار آلمانی در بیمارستان امام رضا(ع) سوال می کنم که پاسخ می دهد: پس از چاپ مقاله ارائه شده در خصوص انجام این عمل به شکل کم تهاجمی با تزریق فرآورده خونی خود بیمار در مجله اورولوژی آمریکا؛ تماس هایی با ما از کشورهای مختلف جهان گرفته شد.

یکی از این تماس ها مربوط به خانم دکتر روت کارولین پفیستر از کشور آلمان بود که با تحقیقات صورت گرفته، انجام این عمل در مشهد را کم تهاجمی ترین شکل از نوع خود دانسته و خواستار حضور در بیمارستان امام رضا(ع) شد.

در ادامه و در ارتباطات صورت گرفته متوجه شدیم وی امکان و شرایط انجام این عمل در ایران را دارا است.

از سه روز قبل بیمار به ایران آمده و همراه همسر خود در شهر مشهد مستقر هستند که امروز بالاخره عمل وی با کیفیت بسیار بالایی انجام شد.

بیماری این بیماران چه عوارضی دارد و این عمل چه موفقیتی نصیب این افراد می کند؟

این بیماری مربوط به بیماری های اورولوژی زنان است. به این شکل که فیستول هایی در مسیر سیستم ادراری به سیستم ژنیتال بیمار ایجاد می شود؛ که خود را به صورت ریزش مداوم ادرار در فرد نشان می دهد.

این عارضه برای بیمار بسیار نگران کننده است و موجب کاهش کیفیت زندگی بیمار می شود.

سابق بر این جهت حل این مشکل باید عمل جراحی بزرگ و بسیار ناراحت کننده برای بیمار انجام میگرفت تا فیستول در بدن بیمار بسته شود. این عمل  مدت زمان سه ساعت و نیم نیاز داشت و با دوران نقاهت بسیار طولانی و درد آور سپری می شد به نحوی که عمل صورت گرفته، پاکیزگی این عمل جدید را نداشت و بیمار دچار خونریزی و باید ریکاوری بسیار طولانی را تحمل می کرد.

 اما با این عمل جدید در زمان 15 دقیقه و با پاکیزگی بالا و درد کمتر، موفقیت بیشتری نصیب بیمار می شود.

دکتر حمیدی عضو هیات علمی گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این زمینه اظهار کرد :‌در این روش با گرفتن 60 سی سی خون از بیمار ، پلاکتها وفیبرین گلو  استخراج شده از خون در داخل فیستول مثانه بیمار تزریق می‌شود.  در این تزریق فرآورده خونی از خون خود بیمار استفاده می شود و هیچ فرآورده خارجی در این میان وجود ندارد و هیچ عارضه ای برای بیمار نداشته که این خود نیز در ایجاد آرامش بیمار بسیار مهم است.

در پایان ضمن قدردانی از رییس دانشگاه، رییس بیمارستان، معاون پژوهشی دانشگاه، بخش اورولوژی بیمارستان امام رضا (ع) و بخش بیوشیمی دانشکده پزشکی؛ این موفقیت را به همه تبریک گفته و از این که با انجام این عمل نام ایران در میان محققان و حتی پزشکان غربی پر آوازه تر می شود بسیار خشنودم.

 

وبدا - پنج شنبه, 24 تیر 1395

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان