بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

مشهد میزبان نخستين كنگره بين المللي جراحي عروق مغز و نخاع

نخستين كنگره بين المللي جراحي عروق مغز و نخاع ايران همزمان با بيست و چهارمين كنگره ميان دوره اي مغز و جراحي اعصاب با حضور متخصصان اين حوزه از داخل و خارج كشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار مي شود

 به گزارش وب دا، دبير علمي كنگره بين المللي جراحي عروق مغز و نخاع در نشست خبری گفت: در اين كنگره که چهارم تا ششم آبان ماه  امسال برگزار می شود،۱۵ نفر از متخصصان برجسته مغز و اعصاب از كشورهاي آلمان، اتريش، ايتاليا، فرانسه و آمريكا حضور دارند.

دكتر سميرا ذبيحيان افزود: دكتر 'رابرت اسپسلر' يكي از بزرگترين جراحان عروق مغز جهان كه بيشترين عمل جراحي بيماري آنوريسم مغزي در دنيا را به خود اختصاص داده از ميهمانان ويژه این كنگره است.

وي تعداد شركت كنندگان كنگره بين المللي جراحي عروق مغز و نخاع را افزون بر ۳۰۰ نفر از متخصصان اين حوزه از داخل و خارج كشور در رشته هاي جراحي مغز و اعصاب، داخلي اعصاب، اعصاب اطفال، گوش و حلق و بيني، علوم پايه اعصاب، روانپزشكي، نورو راديولوژي، جراحي سر و گردن، غدد داخلي و پزشكان عمومي عنوان كرد.

وي ادامه داد: ۱۵۰ مقاله به نخستين كنگره بين المللي جراحي عروق مغز و نخاع ارسال شده كه ۵۰ مقاله به صورت سخنراني و ۱۰۰ مقاله در قالب پوستر در محورهاي جراحي عروق مغز، قاعده جمجمه و جراحي ستون فقرات ارائه مي گردد.

دکتر ذبيحيان گفت: در طول برگزاري اين كنگره چهار كارگاه آموزشي با محورهاي جراحي عروق مغزي اندوسكولار (داخل عروقي)، ديسك آندوسكوپي و تصوير برداري ضايعات عروقي برپا خواهد شد.

اين پزشك متخصص مغز و اعصاب افزود: در اين كنگره شايعترين بيماريهاي مغزي شامل ضايعات عروقي مغز مانند آنوريسم ها، ارتباطات غير طبيعي شرياني و وريدي و سكته هاي مغزي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.

به گفته وي، ضايعات آنوريسم برجستگي هاي بالني شكل ايجاد شده در جدار عروق مغزي هستند كه خطر خونريزي هاي مغزي را در پي دارند و يك سوم مبتلايان به اين بيماري قبل از انتقال به بيمارستان، جان خود را از دست مي دهند.

وي شيوع آنوريسم مغزي در ايران را يك و نيم در يك صد هزار نفر جمعيت عنوان كرد و گفت: كشورهاي فنلاند و ژاپن بيشترين شيوع انوريسم مغزي را به دلايل ناشناخته از جمله ژنتيكي دارند.

وي اظهار كرد: در سالهاي اخير درمان بيماران مبتلا به آنوريسم مغزي در دانشگاه علوم پزشكي مشهد به وسيله جراحي و روشهاي كم تهاجمي داخل عروقي در ۲۴ ساعت اول انجام مي شود و درنتيجه ميزان مرگ و مير اينگونه بيماران كاهش قابل توجهي داشته است.

وي با بيان اينكه مشهد يكي از پيشگامان جراحي عروق مغز در ايران به شمار مي رود، افزود: بيماران نيازمند جراحي عروق مغز و نخاع از نقاط مختلف كشور به مشهد ارجاع داده مي شوند.

مشاهده ویدئو

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان