بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

تکذیب افزایش قیمت دارو به دلیل نوسانات ارز

مدیر کل روابط عمومی سازمان غذا و دارو، افزایش قیمت دارو به ویژه داروهای بیماران خاص را به دلیل نوسانات قیمت ارز تکذیب کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت دارو، بدنبال نوسانات اخیر قیمت ارز، در یکی دو هفته اخیر، صحت ندارد.

 دكتر كيانوش جهانپور درخصوص شایعاتی پیرامون افزایش قیمت دارو به دلیل نوسانات ارز، گفت: هرگونه تغيير قيمتي به روال گذشته و طبق مصوبات كميسيون قيمت‌گذاري انجام شده و خواهد شد.

وی ادامه داد: قيمت دارو، تابع قيمت‌گذاری، كميسيون قيمت ‌گذاري سازمان غذا و دارو است و به همين دليل، بازار نمي‌ تواند قيمت دارو را تعيين كند، قيمت‌ ها و هرگونه تغييرات متعلق به مصوبات قبلي كميسيون قيمت‌ گذاري است و ارتباطي با نوسانات ارزي اخير ندارد و ساخت و ورود داروهاي فعلي موجود در بازار هم از قبل از تحولات اقتصادي اخير بوده است.

مدير كل روابط عمومي سازمان غذا و دارو افزود: هر هفته و هر ماه كميسيون قيمت‌ گذاري سازمان غذا و دارو با در نظر گرفتن متغيرهاي گوناگون، همچون هزينه توليد، نرخ حقوق و دستمزد و نرخ ارز و .. درخواست‌ هاي قبلي تغيير قيمت از سوي وارد كننده و يا توليد كننده را بررسي و قيمت گذاري مي‌كند و در اين فرايند اعضاي اين كميسيون به‌ گونه ‌ای درباره قيمت دارو تصميم ‌گيري مي‌كنند كه مصرف كنندگان دارو و بيماران دچار مشكل نشوند و هم اينكه تامين كنندگان و توليدكنندگان هم ضرر نكنند و قادر به تداوم چرخه اقتصادی باشند.

 دکتر جهانپور تاكيد كرد: براين اساس، منطقي شدن قيمت دارو، به طور مستمر، انجام و قيمت دارو طبق روال انجام مي‌شود و اتفاق جديدي در اين حوزه نيفتاده است، بنابراين اگر مردم مشاهده مي ‌كنند كه اين روزها و با نوسانات نرخ ارز قيمت دارويي در داروخانه اي خاص و يا از سوي شركت پخش دارويي، افزايشي بر خلاف قيمت مصوب داشته است، حتما تخلفات احتمالی را به سامانه 190 گزارش دهند و سازمان غذا و دارو را مطلع كنند، چون اين اقدام، اقدامي غير قانوني است و با متخلف برخورد خواهد شد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان