بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

متخصصان پزشکی خانواده، برنامه پزشک خانواده را متحول کنند

 معاون بهداشت وزارت بهداشت در دیدار با نمایندگان دستیاران تخصصی پزشک خانواده از 12 استان کشور گفت: انتظار داریم متخصصان پزشکی خانواده اجرای برنامه پزشکی خانواده را در کشور متحول کنند.
 
به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رئیسی بیان داشت: ما روی نقش برجسته شما دراجرای برنامه پزشک خانواده تاکید داریم، چون شما را موتور محرک اجرای صحیح این برنامه در آینده می دانیم.
 
معاون بهداشت خاطرنشان کرد: اگر متخصصین به صورت علمی وارد امور  اجرایی و مدیریت شبکه های بهداشت شوند می توانند موجب تحول شده و هم در جهت تثبیت این رشته و هم به نفع جامعه کار کنند.
 
دکتر رئیسی افزود: اصولاٌ افرادی مانند متخصصان پزشکی خانواده برای به دست گرفتن مدیریت سلامت محق تر از پزشکان صرف بالینی هستند.
 
وی بیان داشت: پزشکی خانواده می تواند ابزاری قوی برای توسعه عدالت، سامانِ اقتصاد سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات باشد.
 
معاون بهداشت گفت: پزشکان متخصص به دلیل اعتمادی بیشتری که در مردم ایجاد خواهند کرد با حضور خود در مراکز جامع خدمات سلامت می توانند موجب جذب بیشتر مردم و منشاء خدمات بیشتر باشند. شما قادرید بیش از80 درصد مشکلات بیماران و مراجعان را در مراکز جامع سلامت مرتفع کنید.
 
دکتر رئیسی با اشاره به نقش دیگر متخصصان پزشکی خانواده در کنار پزشکی گفت: نقش دیگر شما در برنامه پزشک خانواده نقش مدیریت سلامت جامعه تحت پوشش خود است .
 
وی افزود: مدیریت یک منطقه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. ما در راستای حمایت از این برنامه تاکید داریم بزرگترین جایی که برنامه پزشک خانواده را اجرا می کند و پرداخت آن سرانه ایست باید در اختیار شما در دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.
 
وی تصریح کرد: این مدل از ابتدای سال آینده ابلاغ و عملیاتی خواهد شد.یک متخصص پزشکی خانواده قادر خواهد بود 5 تا 10 پایگاه سلامت را تحت پوشش خود قرار دهد.
 
وی با تأکید بر اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده را در کشور شما باید به عهده بگیرید گفت: انتظار داریم در اجرای این طرح نظام سلامت را یاری کنید، طرح و برنامه ارائه دهید و حتی جلوتر از ما حرکت کنید.
 
وی افزود: تکالیف قانونی در برنامه های توسعه ای کشور از جمله برنامه ششم توسعه، اعتقاد قلبی ماست که باید اجرایی شوند و متخصصان پزشکی خانواده باید پزشکان و مدیران این برنامه در فیلد باشند.
 
رییسی بیان داشت: اگر الان ارجاعات به سطح 2 مثلاٌ 15 درصد است شما باید با تلاش خود آن را به 2 تا 5 درصد برسانید.
 
وی افزود: یکی از کارهای شما در این برنامه آموزش به مراقبان سلامت که عمدتاٌ ماما، بهورز و بهداشت کار خانواده هستند، باید باشد.
 
معاون بهداشت گفت: بر همین اساس در حال استاندارد سازی و تطابق کوریکولوم آموزشی مراقبان هستیم تا به نحو مطلوب تری از عملکرد آنان بهره ببریم.
 
وی متخصصان پزشکی خانواده را ابزار اصلی مدیریت سیستم در آینده اعلام کرد و ابراز داشت: مدل های ما در آینده بر این اساس طراحی می شوند.
 
وی افزود: شما در یک مقطع تاریخی برای احیای رشته خود قرار گرفته اید و می توانید با عملکرد خوب خود این رشته را ماندگار کرده  و به جایگاه اصلی خود در کشور برسانید.
 
وی با اشاره به اینکه شهرهای زیر 20 هزار نفر در حال حاضر بزرگترین محلی است که سرانه دارد، گفت: شما تعهد خدمت دارید و بر همین اساس بزرگترین محلی که برنامه پزشک خانواده مطابق با پرداخت سرانه ای در حال اجراست در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
 
دکتر رئیسی در پایان اظهار داشت: نکته بسیار مهم دیگر توجه به کوریکولوم آموزشی این رشته در جهت تقویت و متناسب سازی آن با نیازهای حوزه سلامت و شبکه بهداشتی درمانی بر اساس نظام سطح بندی ارائه خدمت است، که در این راستا هم اقدامات بسیار خوبی در حال تدوین است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان