بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

همه مراکز درمانی دولتی، موظف به پذیرش دفترچه بیمه سلامت هستند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه هيچ مركز دولتي نيست كه اجازه داشته باشد دفترچه اي را قبول نكند، گفت: ممكن است برخي مراكز خصوصي در اين مورد تخطي كنند.

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری در مورد ادعای نپذيرفتن دفترچه بيمه سلامت در برخي مراكز درماني دولتي و خيريه گفت: هيچ مركز دولتي نيست كه اجازه داشته باشد دفترچه اي را قبول نكند، اين جزو خطوط قرمز است و تاكنون مشاهده نشده كه فردي دفترچه بيمه درماني از هرنوع بيمه اي داشته باشد و به مراكز دولتي و دانشگاهي مراجعه كند و تحت پوشش خدمات قرار نگيرد.

وی تصریح کرد: ممكن است برخي مراكز خصوصي در اين مورد تخطي كنند و البته مواردي هم در بخش خصوصی وجود داشته است.

دکتر حریرچی با بیان اینکه البته در موارد قانوني قبلي طرفين اجازه داشتند با بیمه ها قرارداد ببندند يا نبندند، خاطرنشان کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه و برخي احكام قانون دائمي كشور در اين مورد سختگيرانه برخورد شده است و بخشي از آن هم به موارد اخلاقي تاكيد كرده است چراكه از لحاظ اخلاقي درست نيست كه با بيمه اي كار كنيم و درآمدها حاصل شود و بعداز اينكه وضع مالي این بیمه ضعيف شد، همكاري را لغو كنيم، از طرفي به مردم هم فشار مي آيد.

وی اظهارداشت: در موارد معدود كه تخلف كردند، هم گله مند هستيم و البته سازمان هاي بيمه گر نيز مي توانند از ابزارهاي قانوني خود حداقل در ادامه كار با اين موسسات استفاده كنند زيرا افرادي كه در سختي ها همراه نبودند،در شرايط خوب هم نبايد همراهي كنند.

دکتر حریرچی بیان کرد: از درمانگاه هاي خيريه انتظار بيشتري داريم، اين موسسات برمبناي كار خير، نفع جمعي و كمك به مردم راه اندازي شده اند و فقط در ساخت انها خيرين كمك كرده اند و ادامه كارشان از طريق درآمدها است اما اينكه دفترچه بيمه را قبول نكنند، قابل قبول نيست.


سخنگوی وزارت بهداشت در مورد گردشگری سلامت نیز گفت: گردشگری سلامت، دو دستاورد دارد یکی اینکه به افزایش درآمد ملی و اشتغال کمک می کند و دوم اینکه موجب ایجاد منابع در حوزه سلامت می شود.

وی افزود: تاکید داریم که گردشگری سلامت در کشور منطبق با منافع ملی باشد و خدشه ای به خدمت رسانی به مردم در حوزه سلامت، وارد نکند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاظرنشان کرد: توسعه گردشگری سلامت، بسیار پیچیده و تابع تصمیمات دولت ها است به عنوان نمونه یکی از کشورهای همسایه، نرخ برابری ارز با سایر ارزها را به حدود نصف و یا قیمت بلیط رفت و برگشت هواپیما برای بیماران خارجی را 30 درصد کاهش داده است.

دکتر حریرچی اضافه کرد: توسعه گردشگری سلامت، نیاز به همکاری ویژه وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارد.

وی گفت: وزارت بهداشت توانسته ایران را از یک کشور که بیماران را برای درمان به خارج اعزام میکرد و پزشکان خارجی در مراکز درمانی خدمات ارائه میدادند، به کشوری تبدیل کند که مردم سایر کشورهای دنیا برای درمان به ایران می آیند.

دکتر حریرچی گفت: در دهه های 50 و 60 شاهد بودیم که پزشکان و پرستاران هندی، بنگلادشی و فیلیپینی به کشور می آمدند اما امروز وضعیت ایران قابل مقایسه با گذشته نیست.

سخنگوي وزارت بهداشت با بیان اینکه بعداز طرح تحول سلامت واكسن پنتاوالان به سيستم بهداشت اضافه شد، گفت: درحال حاضر پوشش واكسيناسيون در كشور بالاي ٩٨ درصد است.



وی ادامه داد: در مجلس شوراي اسلامي نيز با إذن مقام معظم رهبري، ١٠٠ ميليون دلار براي تولید دو واكسن جديد پنوموكوك و روتاويروس از محل صندوق توسعه ملی درنظر گرفته شد تا پوشش اين واكسن ها تكميل شود.

دکتر حریرچی افزود: در مورد اضافه شدن برخی بیماری های خاص به لیست بیماری های خاص دیگر نیز تاکید وزارت بهداشت، سازمان بیمه ‌سلامت و سازمان های بیمه گر این است که اضافه شدن بیماری های خاص جدید به لیست بیماری های خاص گذشته، مستلزم تزریق منابع جدید جهت ارائه خدمات بهتر و با کیفیت است.

وی با اشاره به اینکه در صورتی می توان به بیماری های جدید خاص خدمات داد که تامین منابع لازم صورت گیرد، گفت: در خصوص ثابت ماندن تعرفه های پزشکی با شورای عالی بیمه مکاتباتی صورت گرفته و معتقدیم که مطابق ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و مطابق با سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و اسناد بالا دستی، تعرفه باید واقعی و مطابق با هزینه تمام شده باشد که البته مستلزم این است که توسط بیمه ها پوشش مناسب صورت گیرد و در قانون تاکید شده است که این اتفاقات باید تا قبل از شروع سال مالی جدید و در بودجه وزارت بهداشت دیده شود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان