بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

در چهارمین نشست کارشناسی مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی صورت گرفت: بررسی نظام آموزش پزشکی کشور

عضو هیات مدیره مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی با بیان اینکه در نظام آموزش پزشکی کشور، باید موارد مختلفی در نظر گرفته شود، گفت : به همین علت به اتفاق هیات مدیره مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی، نامه نظرخواهی برای کل انجمن ها ارسال شد و از آن ها در مورد آموزش پزشکی، نقاط قوت، نقاط ضعف، راه حل ها، پیشنهادها، نقش اساتید، انجمن ها و دولت در ارتقای آموزش پزشکی چه می تواند باشد، طرح پرسش کردیم.

به گزارش اختصاصی خبرنگار نظام پزشکی، دکتر سید جلیل حسینی، عضو هیات مدیره مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی در چهارمین نشست کارشناسی مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی با ابراز خرسندی از اینکه انجمن های بسیاری نقاط قوت و نقاط ضعف گسترده ای را که در آموزش پزشکی  همه از آن مطلع هستیم را ارسال کرده اند، افزود: نقطه نظرات افراد در امور آموزشی، کمرنگ شدن نقش اساتید در دانشگاه ها، نقش انجمن های علمی و پتانسیلی که موجود در آن ها، واگذاری امور انجمن ها به شکل خصوصی به انجمن های فعال، پیشنهادات مختلفی مطرح شد.

وی اظهار داشت: در نهایت با نگاه به مولفه های بررسی آموزش پزشکی با توجه وضعیت دانشجو و نحوه پذیرش وی، ایرادات موجود و غیره صحبت و نقطه نظرات بسیاری توسط افراد حاضر در نشست مطرح و به نتایج مطلوبی دست یافتیم که در ذیل می خوانید؛

 

آقای دکتر بهادری:

پذیرش دانشجو شمشیر دو لبه است/ سابقه برگزاری آزمون سراسری توسط یک اداره مرکزی ـ تبدیل به سازمان سنجش شود/ دخالت دادن وضعیت آموزش متوسطه در سنجش پذیرش دانشجو/ بی علاقه گی دانشجویان به رشته تحصیلی دانشگاهی خود.

آقای دکتر برومند:

قراردادن سهمیه برای گروه های مختلف نظیر سهمیه شهیدان یا سهمیه جنسیتی که محدودیت ایجاد می کند/ ملاک های گزینشی از گذشته برای پذیرفته شدگان که در حقیقت هیچ عامل غیرعلمی نباید در این زمینه ملاک باشد/ پیدا کردن راه حلی مناسب برای اطمینان از علاقه و بلوغ داوطلبان برای ورود به یک رشته.

آقای دکتر عزیزی:

باید از سیکل دوم تحصیلی، دانشجو برای ورود به دانشگاه برنامه ریزی کند و علاقه مندی خود را به رشته پزشکی در سال های تحصیل در دبیرستان نشان دهد و در مرحله بعد مصاحبه در گزینش بهترین ها دیده شود.

آقای دکتر باستار:

ژاپن برای پیش دبستان طرح 25 ساله دارد همانطور که ما طرح هایی برای زمان دفاع مقدس داشتیم که هنوز ادامه دارد/ تربیت پزشک باید هدفمند باشد/ آموزش و درمان باید جدا شود/ دخالت گروه های مختلف نظارتی تأثیر زیادی در آموزش پزشکی خواهد داشت.

آقای دکتر هولاکویی:

برای پذیرش دانشجوی شایسته رشته پزشکی، ابتدا باید تغییرات لازم و ایده ال را در کوریکولوم با توجه به وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی، فرهنگی، نیازهای جامعه و رویکرد کنترل و پیشگیری، ایجاد کنیم چرا که کوریکولوم فعلی، هر داوطلب شایسته ای را از مسیر واقعی تربیت یک پزشک ایده آل، مردمی و خدمتگزار دور خواهد کرد.

آقای دکتر شفقی:

توجه به شخصیت دانشجو در هنگام انتخاب وی/ چگونگی ایجاد ارتباط بین علوم پایه و بالینی/ اهمیت دادن به مصاحبه و بررسی استعداد و کیفیت دانشجو / فشارهای به دانشجویانی که از شهرستان های دور به تهران برای تحصیل می آیند که امکان دارد تحت تأثیر شرایط سخت و دشوار متأثر شوند.

خانم دکتر صاحب جمعی:

پذیرش دانشجوی پزشکی بعد از لیسانس که فعلاً به صورت پایلوت در یک دانشگاه در حال انجام است اما گزارشیاز مراحل اجرای آن نداریم.

آقای دکتر شهرآبادی:

معضلات آموزش پزشکی فقط پذیرش دانشجو نیست چرا که نسبت استاد به دانشجو را نیز باید مدنظر قرار داد/  نقطه قوت آموزش پزشکی استعداد دانشجویان است.

آقای دکتر عبداللهی فرد:

هر کس به دنبال حاشیه اقتصادی پزشک است اما باید مشکلات آموزشی در آموزش پرورش را هم درنظر گیریم/ حکمت از پزشکی به علت اقتصاد فاصله گرفته است شاید در آینده مجدداً به آن برگردیم/ بایستی طوری برنامه ریزی شود که هوش و علاقه به حرفه از یک طرف و میهن دوستی و نوع دوستی از طرف دیگر بازوهای سازندگی در پیشرفت امر آموزش پزشکی باشند/ مهمترین راهنما، تدوین، چاپ و اعلام نقشه راه جامع پزشکی کشور براساس نیاز جغرافیایی ملی، استانی و شهری کشور پیش از هر اقدام پذیرشی است.

آقای دکتر وجگانی:

باید از دانشجویان هم نظرخواهی شود/ امتحان جامع علوم پایه به قطب ها تقسیم شده  و ده برابر هزینه می شود/ تا زمانی که از ملاک ها نمی توانیم دفاع کنیم، فشار برای پذیرش دانشجو زیاد خواهد بود.

خانم دکتر تقاء:

انتخاب استاد راهنمای تأثیرگذار در ابتدای راه برای دانشجویان جدیدالورود/ ارزیابی دانشجوی پزشکی در تمام مقاطع و در صورت عدم صلاحیت ارجاع به رشته های جانبی مناسب/ دقت ویژه در گزینش استاد و نظارت بر عملکرد او در تمام دوران خدمت چرا که تأثیر عمده را استاد بر دانشجو از تمام جهات دارد / برنامه ریزی در جهت ارائه راهکارهایی جهت اطمینان بخشی به آینده روشن برای فارغ التحصیلان موفق رشته پزشکی/ برنامه ریزی جهت اصلاح حوزه پزشکی جامعه/ برنامه ریزی کارشناسی شده جهت جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان سرآمد و برجسته پزشکی در سیستم آموزش و درمانی کشور، در اختیار گذاشتن امکانات کافی برای آنها و به طور ساده حتی اطمینان از پذیرش این افراد بدون کنکور دستیاری

آقای دکتر لاری پور:

در نظرخواهی از دانشجوان در مقاطع مختلف  قریب به اتفاق آن ها راحتی و درآمد بیشتر را انتخاب کردند/ تنها راه ارتقاء آموزش پزشکی تعیین روش انتخاب دانشجو است.

خانم دکتر الحانی:

نکات موثر در پذیرش دانشجو: علاوه بر نمره کنکور، در نظر گرفتن نمره دروس موثر بر رشته مورد نظر دانشجو به ویژه ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی/ در مقطع  تخصص روند پذیرش عملیاتی و سنجش میزان کارآمدی دانشجو شامل 1-بررسی دانشجو 2-درخواست انجام عملی چندین کیس مرتبط با درخواست (رشته مورد نظر) دانشجو تحت نظر سوپروایزر مربوطه3-مصاحبه تیم هیأت علمی دانکشده با دانشجو/ ارائه تحلیل وضعیت دانشجو به وی و ذکر دلائل مثبت و منفی پذیرش یا عدم تدوین

آقای دکتر محسن بندپی:

تشکیل کارگروه در سه بخش برنامه ریزی نوع پذیرش با توجه به نیاز جامعه و تغییر روند بیماری ها در دو دهه آینده، شیوه پذیرش از طریق کنکور سراسری، مصاحبه یا از طریق دانشگاه ها به صورت مستقل باشد/ شیوه آموزش با توجه به شیوه های مختلف مدرن آموزش پزشکی رایج در دنیا صورت گیرد/ ایده های برتر دنیا اخذ، کارشناسی لازم صورت گرفته، بومی سازی شده و تصمیم گیری گردد.

آقای دکتر عباس بصیری:

رسانه ها مرتب پیام منفی می دهند/ سیستم راه حل است و باید عرضه و تقاضا و نظام اقتصادی در نظر گرفته شود/ نباید تصنعی فکر کرد/ نسل جدید تفکر جدید دارد/ کمیسیونی از دانشجو، اساتید و مسئولین باید این مسئله را بررسی کنند.

آقای دکتر استقامتی:

زمینه های اقتصادی، عرضه و تقاضا در تعیین روش پذیرش دانشجو دخیل هستند/ فرهنگ سازی یک فرهنگ خاص اجتماعی و آموزشی تا بدین ترتیب پزشک جایگاه خودش را داشته باشد بر اساس انگیزه پذیرش وی صورت گیرد/  موضوع ملی است و به سه وزارت بهداشت، آموزش عالی و آموزش پرورش ارتباط دارد/ باید کار گروهی در مجمع تشکیل شده و پروپوزال داده شود تا در مجلس شورای اسلامی مطرح گردد.

آقای دکتر نعنائی:

تطبیق برنامه آموزش با فرهنگ جامعه خود/ مصاحبه باید صورت گیرد.

آقای دکتر عینی:

باید اول روش موجود پذیرش دانشجو بررسی و یک مطالعه میدانی صورت گیرد که آیا روش پذیرش فعلی دانشجو ایرادی دارد یا خیر و یا روش بهتر دیگری هم وجوددارد؟ چرا که نمی توان با نظر موردی چند نفر تصمیم به تغییر آن گرفت/ در فرهنگ ما مصاحبه پاسخگو نیست چرا که در صورت عدم تایید تهمت به پارتی بازی زده می شود.  

آقای دکتر میثمی:

شناخت دانشجو از رشته ای که انتخاب می کند کم ا و اطلاعات لازم و کافی از طول دوره و محتوی را ندارد/ بهتر است پیش از کنکور اطلاعات لازم در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد/ مشکل دیگر روش های متنوع در پذیرش دانشجوی پزشکی از جمله پردیس های بین الملل و سهمیه های دیگر/ تأثیر نمره دبیرستان (دیپلم) در کنکور سراسری توسط دیوان عدالت اداری لغو شد اما هنوز سازمان سنجش آن را تایید نکرده است.

آقای دکتر محمدرضا پورمند:

تجربه پذیرش دانشجو از دوره کارشناسی سابقه نزدیک به 10 دوره در دانشگاه علوم پزشکی تهران دارد و  فارغ التحصیلان این دوره ها به تدریج وارد بازار کار جامعه می شوند. با توجه به اینکه مبدع و موسس این نوع نگاه در ایران استاد ارجمند جناب آقای دکتر لاریجانی هستند، فرصت مناسبی است تا اندیشمندان در طرح تحول سلامت از دیدگاه آموزش آن را ارزیابی کنند/ در حال حاضر مسئله تحت عنوان سهمیه جنسیتی وجود ندارد و وزارت بهداشت هم به درستی قائل به پذیرش اعمال این نوع سهمیه نیست.

آقای دکتر استقامتی:

پزشک خانواده نیاز به فرهنگ سازی دارد چون هنوز فرهنگ آن اصلاح نشده است. این فرهنگ شامل فرهنگ بیمار در چارچوب بیمه است چرا که در مازندران با وجود اجرای پزشک خانواده، بیمار مستقیماً به متخصص بالینی مراجعه می کند/ در مجموع نظام اقتصادی باید ه گونه ای باشد که افراد نه برای تأمین منابع اقتصادی بلکه برای حل مشکل جامعه و خدمت به مردم، رشته پزشکی را انتخاب کنند.

آقای دکتر نمکی:

یکی از ایده های من در مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی، تحول در آموزش پزشکی است و در این راستا لازم است نظام ارائه خدمات مورد بررسی قرار گرفته و سپس نیروی انسانی برای نظام ارائه خدماتی که طراحی کرده ایم تربیت شود. به طور مثال با توجه به اینکه در روستاها هم افراد تحصیل کرده در حد فوق لیسانس حضور دارند، آیا هنوز هم لازم است بهورز را با 9 کلاس سواد انتخاب کنیم.

آقای دکتر فاضل:

حضور همکاران دراین کارگروه، نشان از علاقه شما است و از آن جایی که تنها وزارت بهداشت نمی تواند به رفع مشکلات بپردازد، باید از کمک انجمن ها استفاده کند/ نیاز به تحول هم در نظام ارائه خدمات و هم در نظام تربیت نیروی انسانی به شدت احساس می شود/ پیشنهاد می شود نظر دانشجویان هم گرفته شود هر چند تغییر سخت است اما برای نظام آموزش پزشکی کشور لازم است/ بهتر است بین وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی هماهنگی به عمل آید.

 

سایت سازمان کل نظام پزشکی - چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان