بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

هوای پاک حق مردم است

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: برخورداری از هوای پاک حق مردم است. حقی که با نگاهی خوش بینانه به آن کم توجهی شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر علیرضا صداقت در آستانه روز جهانی هوای پاک با اشاره به آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در جهان و کشور گفت: طبق آمار سالانه 7 تا 8 میلیون نفر در دنیا جان خود را به علت آلودگی هوا یا عوامل منتسب به آن از دست می دهند سهم ایران از آن بین 20 تا 30 هزار نفر است. این ارقام وحشتناک است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

وی افزود: تجربه های موفقی در کنترل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد؛ تلاش هایی هم در کشور برای رفع معضل آلودگی انجام شده؛ اما کافی نیست. چرا قانون هوای پاک اجرا نمی شود؟ آیا صرف داشتن قانون هوای شهرهای ما سالم می شود؟! آیا بعد از تحمیل این همه هزینه‌ی سنگین که آلودگی هوا به نظام سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده است؛ نباید به توسعه ، گسترش و کیفی سازی حمل و نقل عمومی اندیشید؟!

وی در ادامه مشهد را آلوده ترین شهر کشور خواند و گفت: مشهد به طور متوسط در ٣٢٢ روز از سال، پدیده وارونگی دما را تجربه می کند. این در حالی است که کلان‌شهرهای تهران و تبریز با موقعیت عرضی تقریبا مشابه، این پدیده را به‌‌ترتیب در ٢٣٣ و ١٩١ روز از سال تجربه می‌کنند. در واقع، این مسئله را بایستی یک هشدار جدی برای مسئولان و برنامه‌ریزان شهری در کلان‌شهر مشهد تلقی کرد زیرا بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، شهر مشهد از نظر ساختار جو، حساس‌ترین کلان‌شهر کشور در مقابل پدیده آلودگی هوا محسوب می‌شود.

دکتر صداقت افزود: آلودگی هوای کلانشهر مشهد به لحاظ وجود بارگاه منور رضوی و حضور زائران فراوان طی سال، صرفا یک مسئله شهری و یا حتی استانی نیست رسیدگی به شرایط هوائی مشهد باید در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

دکتر صداقت به گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در سال 1400 اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، غلظت ذرات معلق هوای مشهد نه تنها از میزان استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد، بلکه از 27 شهر دیگر کشور پیشی گرفته و هزار و 891 فقره مرگ و میر مشهد منتسب به ذرات معلق هوای این شهر است.

وی به موضوع مازوت سوزی برخی نیروگاه ها اشاره کرد و گفت: گویا برخی از کارخانجات اطراف مشهد نیز مازوت می سوزانند و این منحصر به نیروگاه ها نیست. بدیهی است که برای نیروگاه یا باید سوخت مناسبی جایگزین شود یا با نصب فیلتر از تشدید آلودگی هوا جلوگیری شود. طبق گفته ی مسئولان محیط زیست استان، طبق ماده 2 قانون هوای پاک، نیروگاه ها از سال 1397 موظف به نصب فیلتراسیون شده، اما با وجود اخطارهای مکرر اقدامی برای نصب فیلتراسیون صورت نگرفته است؛ اگر هیچ اقدامی نتوان برای جلوگیری از مازوت سوزی این نیروگاه ها و نصب فیلتراسیون انجام داد لااقل باید در رزوهایی که شاخص آلودگی هوا ناسالم گزارش می شود مازوت سوزی متوقف شود.

 

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان