بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

شروع کردن شیرخشک در3 روز نخست تولد نوزاد اشتباه است

شروع کردن شیرخشک در3 روز نخست تولد نوزاد اشتباه است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شروع کردن شیرخشک در 3 روز نخستِ تولدِ نوزاد اشتباه محض است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر احمد شاه فرهت در حاشیه کنگره «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» توضیح داد: حجم معده نوزاد تازه متولد شده اندازه یک عدد گردو است و تولید شیر مادر در 24 ساعت روز اول تولد 24 سی‌سی بیشتر نیست؛ نوزاد در هر نوبت بیشتر از 2 سی‌سی شیر نمی خورد و این میزان شیر برای نوزاد کافی است. متاسفانه بستگان یا والدین خیلی زود نگران کمبود شیر مادر شده و سعی می کنند در روزهای نخست شیرخشک را به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنند این در حالی است که سه روز نخست تولد هر نوزاد کاهش وزن 200 تا 300 گرمی کاملا طبیعی است که به علت از دست دادن آب اضافه بدن رخ می‌دهد.

این فوق تخصص نوزادان همچنین بیان کرد: متاسفانه شروع کردن شیرخشک در روزهای نخست تولدِ نوزاد منجر به کاهش ترشح شیر مادر و حتی قطع آن خواهد شد که این مسئله باعث ایجاد مشکلات اقتصادی، اجتماعی و شیوع بیماری های فراوان برای مادر و بچه خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص درمانهای مبتنی بر استفاده از سلولهای بنیادی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی گفت: این نوع درمان و نوع روش به کار گرفته شده در دنیا برای نخستین بار انجام شد و نتایج امیدوار کننده ای به همراه داشت.

وی در پایان با اشاره به موضوع این کنگره کشوری گفت: کنگره پزشکی شخص محور یک کنگره‌ی جامع بود. موضوعی که انتخاب شده بود شامل اغلب گروه های پزشکی شده بود و استقبال شایان توجهی را نیز از سوی جامعه پزشکی شاهد بودیم.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان