بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

سرطان پستان خانوادگی را باید جدی گرفت

سرطان پستان خانوادگی را باید جدی گرفت

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سرطان پستان خانوادگی به سرطانی گفته می‌شود که در اثر جهش‌های ژنتیکی ارثی ایجاد می‌شود، گفت: سرطان پستان خانوادگی  بیماری جدی است که با تشخیص و درمان زودهنگام می‌توان از پیشرفت این سرطان جلوگیری یا آن را به تاخیر انداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر رضا جعفرزاده در حاشیه کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» بیان کرد: عوامل ژنتیکی تنها یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. سن، سابقه خانوادگی سرطان پستان، چاقی،کم تحرکی و مصرف الکل و مصرف هورمون‌های استروژن و پروژسترون از دیگر عوامل بروز سرطان پستان است.

به گفته وی، آزمایشات ژنتیکی می‌تواند نقش مهمی در تشخیص و مدیریت سرطان پستان خانوادگی ایفا کند؛ این آزمایشات با پیدا کردن جهش‌های ژنتیکی اختصاصی، در تعیین خطر ابتلا به سرطان پستان خانوادگی به پزشکان کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سرطان پستان خانوادگی اغلب در سنین پایین‌تر از 50 سال تشخیص داده می‌شود و در هر دو پستان شایع‌تر است، اظهار کرد: در صورت تشخیص سرطان پستان خانوادگی، پزشک ممکن است توصیه‌های درمانی خاصی همچون ماموگرافی و سونوگرافی منظم،جراحی پیشگیری‌کننده و درمان‌های هورمونی را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان یا سایر سرطان‌ها تجویز نماید.

به گفته مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در حال حاضر تمامی تست‌های تشخیصی مرتبط با سرطان پستان خانوادگی در آزمایشگاه‌های ژنتیک این سازمان انجام شده و مشاورین ژنتیک، از زمان تشخیص بیماری تا انتهای روند درمان، خدمات مشاوره ژنتیک را به مبتلایان و اعضا خانواده آن‌ها ارائه می‌دهند.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان