بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

از داروی سقط جنین تا مخدر در فضای مجازی به فروش می‌رسد!

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

از داروی سقط جنین تا مخدر در فضای مجازی به فروش می‌رسد!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فروش بی ضابطه دارو در بستر فضای مجازی گفت: متاسفانه الان شما می‌توانید هر داروی ممنوعه، داروی سقط جنین، مخدر و داروهای خطرناک را که باید تحت نظر پزشک و داروساز تجویز شود، از بستر فضای مجازی تهیه کنید. این فاجعه است!

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر عبدالحسین روح‌الامینی در حاشیه برگزاری نشست شورای عالی نظام پزشکی در مشهد، همچنین بیان کرد: پزشکی و خدمات درمانی الکترونیک یک مبحث جدید نیست. اما هیچ کجا تا این میزان درهم و برهم و بی‌حساب و کتاب نیست. استفاده از بستر مجازی و اینترنت برای تسریع ارتباط بیمار و پزشک و تسهیل خدمات یک بحث است و مسئولیت‌های کادر پزشکی، داروساز و پرستار جای خود را دارد.

وی فروش دارو در بستر فضای مجازی را به شکل فعلی نادرست خواند و گفت: این مساله ابعاد علمی، اخلاقی مسئولیت قانونی و انتظامی دارد. فروش داروهای خطرناک در بستر اینترنت؟! مرگ‌ومیر و خودکشی ناشی از مصرف این داروها به طور خودسرانه را چه کسی به عهده می‌گیرد؟ متاسف هستیم در بسیاری از امور تخصصی اجازه طرح مباحث را نمی‌دهند.

وی در ادامه در خصوص طرح دارویار اظهار کرد: طرح دارویار یک طرح ناچاری به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. فشار بالایی به بیماران تحمیل می‌شد که باید به‌ گونه‌ای دولت و صنعت بیمه آن را جبران می‌کرد. سهم دولت، مابه‌التفاوت ارز و سهم بیمه را جدا کردند تا پرداختی بیمار قبل و بعد از طرح دارویار تفاوت نکند.

وی افزود: به شرطی طرح خوب بود که منابع آن به خوبی محاسبه و به موقع پرداخت می‌شد. طرح خوبی بود اما دو مشکل داشت اول اینکه باید محاسباتش کامل شود و دوم اینکه بیمه و برنامه و بودجه از بار تعهدات خود برای پرداخت بدهی‌های دولت کوتاهی یا تاخیر نکند که در این زمینه مجلس دو گزارش نظارتی مفصل در خصوص طرح دارویار منتشر کرد. در اجرا و تامین منابع طرح دارویار خلف وعده شد.

وی افزود: وقتی داروخانه ای مجبور است داروی آی. وی. آی. جی را از شرکت نقد بخرد و برای دریافتی اش از بیمه ماه ها معطل بماند معلوم است که نمی‌تواند در خریدهای بعدی حتی از عهده ی خرید سهمیه‌ی قانونی خود برای این دارو بربیاید. نتیجه تحمیل فشار مالی به داروخانه و سرگردانی بیمار برای تهیه دارو خواهد شد.

وی در خصوص استیضاح وزیر بهداشت عنوان کرد: استدلال‌ها، سوالات و‌ موضوعات در زمینه استیضاح وزیر بهداشت در ۹ بهمن ۱۴۰۱ در روزنامه خراسان مطرح شد که هنوز ۹۰ درصد آن باقی است. آقای رئیسی به ما استیضاح‌کنندگان و به بنده قول دادند تغییراتی ایجاد کنند اما تاکنون تغییر محسوسی مشاهده نکردیم. اخیرا برخی تلاش می‌کنند این استیضاح را زنده کنند، گرچه مجلس در ماه‌های آخر خود بوده و بعید است استیضاح انجام شود. اما همانطور که اشاره کردم هنوز ایرادات و اشکلات همچنان پابرجاست.

 

دکتر روح‌الامینی اضافه کرد: بسیاری از مسائل نیز فقط با استیضاح بهبود پیدا نمی‌کند. ما در نظر داشتیم تغییر و تحول انجام شود که در نهایت به نفع مردم است. متولی بسیاری از نابسامانی‌های حوزه سلامت، هجمه‌های ناحق به جامعه پزشکی و به‌هم‌ریختگی‌های این حوزه وزارت بهداشت است که امیدواریم از فرصت هایی که داده شده استفاده شود و تحولاتی در پیش گرفته شود.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان