بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

چنانچه تعرفه ها عادلانه نباشد متعادل کننده هم نخواهد بود

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور:

چنانچه تعرفه ها عادلانه نباشد متعادل کننده هم نخواهد بود

 

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: امروز عدالت در تعرفه‌ها برقرار نشده، بنابراین یکی از عواملی که کادر درمان و به تبع آن بیماران و مراجعه‌کنندگان را آزار می‌دهد، تعرفه ناعادلانه است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد دکتر محمود فاضل در گفت‌وگویی با بیان اینکه سلامت مردم دغدغه اصلی نظام پزشکی است، اظهار کرد: در قانون نظام پزشکی ماده ای وجود دارد که که سلامتی بیماران و حمایت از حقوق آن‌ها را در اولویت قرار داده است.

وی بیان کرد: یکی از وظایف عمده سازمان نظام پزشکی حفظ سلامتی مردم در کنار نهادهای متولی سلامت مردم بوده، به همین دلیل سازمان و جامعه پزشکی در تلاش هستند تا عهد خود در زمینه تندرستی بیماران را به جای بیاورند؛ لذا باید لوازم ایجاد این سلامت را تامین کنیم، از جمله این لوازم تامین معیشت ارائه‌دهندگان خدمت و رفاه نسبی آن‌ها و همچنین تامین جایگاه اجتماعی‌شان است.

دکترفاضل عنوان کرد: ما نگران هستیم جایگاه اجتماعی جامعه پزشکی نباید دچار خدشه شود. تزلزل جایگاه اجتماعی پزشکان به نفع سلامت جامعه نیز نخواهد بود. برای این کار تامین معیشت جامعه پزشکی و رفاه نسبی آن‌ها باید مد نظر قرار گیرد. ما باید به این معتمدان و سرمایه‌های اجتماعی مردم توجه داشته باشیم و این محور خیمه اعتماد مردم را فرو نریزیم که اگر فرو بریزند به آسانی قابل جبران نخواهد بود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: متاسفانه شاهدیم خشونت ها علیه کادر درمان افزایش یافته و بیماران بعضا ناراحتی ها خود از مسائل مختلف را در مراجعه به پزشک، بیمارستان و درمانگاه بر سر کادر نجیب درمان خالی می‌کنند. این وظیفه مشترک مردم، مسئولان و کل حاکمیت است که برای سلامتی و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت ارزش قائل شوند.

وی با اشاره به اینکه این روزها روزهای تعیین تعرفه است، تصریح کرد: من تعریف دیگری از تعرفه می‌کنم، تعرفه به معنای تنظیم‌کننده روابط و امورات انسان‌ها است. در یک سازمان برای این تعرفه تعیین می‌شود که روابط بین انسان‌ها تعریف و تنظیم شود. چنانچه تعرفه عادلانه نباشد، متعادل‌کننده هم نخواهد بود. به عبارتی تعرفه ابزار رگولاتوری نظام سلامت است. اولین اصل در تعریف هر تعرفه‌ای عدالت بوده که سازمان نظام پزشکی نیز به دنبال عدالت است.

دکتر فاضل ادامه داد: مردم برای اینکه خدمات بهتر و بهینه‌ای دریافت کنند باید ارائه‌دهندگان خدمت را در هر سطحی که هستند، تقویت کنند. خدمات‌دهندگان را باید تکریم و ماندگار کرد که وظیفه حاکمیت است این انضباط را ایجاد کند. امروز این عدالت برقرار نشده، بنابراین یکی از عواملی که کادر درمان و به تبع آن بیماران و مراجعه‌کنندگان را آزار می‌دهد، تعرفه ناعادلانه است.

 

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اضافه کرد: گاهی بد برداشت می‌شود، وقتی می‌گوییم تعرفه تصور می‌کنند که افزایش قیمت می‌خواهیم، در حالی که ما خواستار این هستیم تعرفه واقعی شود، واقعی شدن تعرفه به معنای افزایش قیمت نیست. در یک سیستم سالم اداری زمانی که تعرفه‌ای تعیین می‌شود حتما روشی برای جبران آن وجود دارد که این روش در تمام کشورها بیمه است. باید همزمان بیمه‌ها را تقویت کنیم تا هزینه بیمار کاهش پیدا کند و رضایتمندی ایجاد شود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان