بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 29 اسفند 1402

مقاله ها

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی : یکی از مشکلات ما در مدیریت کشور نگاه بخشی است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی: در ارتقای سلامت با نقطه مطلوب فاصله داریم/ یکی از مشکلات ما در مدیریت کشور نگاه بخشی است

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد حسن ابوترابی فرد ، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با تمام توان از ظرفیت های علمی، اخلاقی و مدیریتی جامعه پزشکی برای ارتقای سلامت بهره گرفت، گفت: متاسفانه در این حوزه نه از منظر کمیت و نه از منظر کیفیت در جایگاه مناسبی قرار نداشته و با نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد حسن ابوترابی فرد با اشاره به اینکه طرح ارتقای سلامت کشور در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد، افرود: برای این طرح هزینه های سنگینی پرداخت شده است و این در حالی است که به صورت معناداری سهم سلامت در بودجه سالانه کشور در شرایطی که با کمبود جدی درآمدها مواجه هستیم، افزایش یافته است.

ضرورت همکاری مدیران دولتی و خصوصی با سازمان برای استفاده از منافع آن

وی خاطرنشان کرد: مدیران حوزه سلامت چه در حوزه مدیریت دولتی وچه خصوصی باید برای استفاده بهینه و شایسته از این منابع با سازمان نظام پزشکی همفکری  کنند.

ابوترابی با تاکید براینکه اجرای شایسته این طرح به خریداران خدمت و ارائه کنندگان سلامت وابسته است، ابراز داشت: دولتمردان دستگاه بهداشت و درمان کشور و حوزه های بیمه ای جزء خریداران خدمت و جامعه پزشکی جزء ارائه کنندگان خدمت هستند.

وی ادامه داد: اگر هماهنگی بین این دو نهاد به نحو شایسته و مطلوبی تحقق یابد، می توانیم به سهولت و با تامین منافع دریافت کنندگان و ارائه کنندگان خدمت به سرعت به نقطه مطلوب نزدیک شویم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همکاری دست اندرکاران حوزه سلامت با مدیریت حوزه درمان را امری ضروری و اجتناب ناپذیربرشمرد و گفت: به این ترتیب می توان با کمترین هزینه و بهترین بهره وری از این دوران به سلامت عبور کرد.

وی اضافه کرد : شایسته است سازمان نظام پزشکی خود مدیریت ارتقای این هماهنگی را در دست داشته و منتخبین جامعه پزشکی در 199 شهرستان کشور رابطه نزدیکی را با سازمان متبوع خود داشته باشند.

وی با اشاره به حفظ و ارتقای جایگاه پزشکان در جامعه ابراز داشت: متاسفانه در هفت سال اخیر این جایگاه در معرض آسیب های فراوانی قرار گرفته که می تواند به علل متعددی از جمله شفاف و پر رنگ شدن رابطه مالی بیمار و پزشک و ارتقای سطح دانش و اطلاعات باشد.

ابوترابی ادامه داد: بطور حتم نقش سازمان نظام پزشکی، جامعه پزشکی و پزشکانی که به علت دانش و توان بالای درمان، اخلاق و رفتار شایسته از منزلت بالای اجتماعی برخوردارند، در ارتقای این جایگاه نقش مهمی را ایفا می کند.

وی با تاکید براینکه تبیین و بازگو نمودن خدمات جامعه پزشکی برای مردم نقش تعیین کننده ای دارد، افزود: امید است برای این مهم تدبیری صورت گرفته وشاهد رعایت هر چه بیشتر موازین اخلاقی و ارائه خدمات شایسته و بایسته از سوی جامعه پزشکی باشیم.

اراده ما بر کاهش پرداخت از جیب مردم است

وی با گلایه از اینکه  پرداخت بیش از 60درصد هزینه های درمان تا سال 91 بر عهده مردم بود، اذعان داشت: خوشبختانه امروز مقداری از این امر فاصله گرفتیم و اراده ما برکاهش این سهم از جیب مردم است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین گام برای نیل به این هدف ارتقا بهره وری است افزود: ما کشور را گران اداره می کنیم و هزینه درمان در کشوربسیار گران است، در این میان نقش جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی در مدیریت هزینه های درمان بسیار حائز اهمیت است.

وی با عنوان اینکه همه امور در کشور دولتی است، گفت: اگر با خرید خدمت یک بیمارستان خصوصی توسط دولت، بیماران خدمات رایگان دریافت کنند، هزینه ها به مراتب کمتر از هزینه بیمارستان های دولتی خواهد شد.

 یکی از مشکلات ما در مدیریت کشور نگاه بخشی است

ابوترابی با انتقاد از اینکه یکی از مشکلات ما در مدیریت کشور نگاه بخشی است اظهار داشت: با چنین نگاهی نمیتوان به یک برنامه جامع برای اداره کشور دست یافت.

وی در خصوص کاهش سهم سرمایه گذاری در حوزه سلامت تصریح کرد: اگر نگاهها اصلاح شده  و بدانیم که دولت باید خریدار خدمت از بخش غیر دولتی باشد و امکان را برای حضور، نظارت و سیاستگذاری دولت فراهم کنیم، به شدت شاهد افزایش سهم سرمایه گذاری در حوزه سلامت خواهیم بود.

ابوترابی با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه به ازای هر 1000 نفرهشتاد  و نه صدم پزشک وجود دارد، خاطرنشان کرد: شاید در مقایسه با 22 کشور آسیای جنوب غربی مقداری موقعیت بهتری داریم اما متاسفانه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده و نقش سازمان نظام پزشکی در این عرصه تعیین کننده است.

 وی با بیان اینکه فضای مجلس شورای اسلامی همسو برای اصلاح قانون مجازات اسلامی است، ابراز داشت: قطعا ارتقای سطح خدمات در جامعه پزشکی و برخورد درست و مناسب هیات های انتظامی در این سازمان خود نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: نظارت از درون و بصورت دقیق که فضای فرهنگی و سیاسی کشور در جریان آن قرار گیرد، نقش مهمی در حرکت روشن و اصلاح این عرصه دارد.

 انسان ها به میزان تقرب به خدا، از سلامت  بالاتری برخوردارند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انسان ها به میزان تقربی که به خدای جهان دارند، از سلامت  بالاتری برخوردارند، گفت: بحث تولد در سلامت و ادامه حیات در سلامت که نتیجه آن مرگ در سلامت است، بعثت سلامت را به دنبال دارد که از اهداف انبیاء نیز محسوب می شود.

وی ابراز داشت: پزشکان نقش مهمی را در جامعه سالم، ملت سالم، بدن سالم، اخلاق سالم، عقاید  و زندگی سالم که دستاورد و سرمایه گذاری در حوزه محوری و کلیدی سلامت است، بر عهده دارند.

ابوترابی در پایان خاطرنشان کرد: امید است در آینده نه چندان دور کشورمان در حوزه سلامت در جایگاه فاخر و برجسته ای قرار گیرد زیرا شان و منزلت ملت ما و جامعه پزشکی عالم و فرهیخته کشور بیش از اینهاست.

 

منبع خبر- سازمان کل نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران - شنبه ۲۴مرداد ۱۳۹۴

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان